tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1328606736810754094..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Miroslav Hřebecký k novele zákona o pedagogických pracovnících: Je to vynucená reakce na zoufalou situaciAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7939767227862619372019-01-07T14:58:01.985+01:002019-01-07T14:58:01.985+01:00Radek Sárközi: To, do čeho může a nemůže reálně ml...Radek Sárközi: To, do čeho může a nemůže reálně mluvit EDUin je především odpovědnost politiků, od koho nevoleného si do toho mluvit nechají. <br /><br />Většinou poslouchají právě takové, ale zrovna v tomhle, že by to mohlo být v kompetenci ředitele, nejsou (pokud ten bude kontrolován Radou se silným postavením) nějak mimo.Jakub Malinovskýhttps://www.blogger.com/profile/07108769996465681908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24984925083950096202019-01-05T15:30:42.045+01:002019-01-05T15:30:42.045+01:00ukrainizace školstvíukrainizace školstvílaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6194355474131990052019-01-04T23:50:16.539+01:002019-01-04T23:50:16.539+01:00Politika nemusíte podruhé volit, když hlasuje pro ...Politika nemusíte podruhé volit, když hlasuje pro nesmysly, ale lidé z Eduinu budou do všeho mluvit neustále, aniž by právě měli jakoukoliv odpovědnost. Politici mají odpovědnost alespoň částečnou. Pro školství zbývají už jen dopady chybných rozhodnutí...Radek Sárközihttps://www.blogger.com/profile/16690300849383335695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3416420579152282172019-01-04T18:35:54.867+01:002019-01-04T18:35:54.867+01:00Zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kva...<i>Zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání.</i><br /><br />Problém nedostatku lékařů vyřešen.<br />Zaměstnáme léčitele a prodavače ze "zelených lékáren" a "nabídneme jim kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání".<br /><br />Jen tak dál.<br />Která další profese je nedostatková, abychom mohli snížit kvalifikační požadavky?<br />poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26787947322438769322019-01-04T15:40:13.848+01:002019-01-04T15:40:13.848+01:00učitelů jest celkově nadbytek,jenom to nejsou ti s...učitelů jest celkově nadbytek,jenom to nejsou ti správní a na správných místechlaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39761352332820254192019-01-04T15:03:29.321+01:002019-01-04T15:03:29.321+01:00Mluvit do čehokoli může kdokoli, pane Sárközi. To ...Mluvit do čehokoli může kdokoli, pane Sárközi. To je svoboda. ////<br /><br />Ale rozhodovat o čemkoli a ZA NIC NEODPOVÍDAT může zvolený politik a tím zvoleným politikem delegovaný úředník. To je demokracie. ////<br />E.Kocourekhttps://www.blogger.com/profile/02501855818328137136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2885067568739713182019-01-04T14:57:04.102+01:002019-01-04T14:57:04.102+01:00Rekvalifikace a dovzdělání -- Formulace nepřesné a...Rekvalifikace a dovzdělání -- Formulace nepřesné a urážlivé. ////<br /><br />Rekvalifikaci potřebuje někdo, kdo má dělat cosi, co nikdy předtím nedělal. Ale takových, odhaduji, bude menšina. Spíše se jako učitel nabídne někdo, kdo už někdy učil, a chce si to teď zkusit "ve velkém". ////<br /><br />Většina starších vysokoškoláků-mužů přece učila na vojně svoje mužstvo. A nedivil bych se, kdyby to tak fungovalo i v jiných profesích. Třeba jako šéf týmu ajťáků jsem SAMOZŘEJMĚ učil své podřízené. ////<br /><br />Dovzdělání potřebuje někdo, kdo je nedovzdělaný. Jenže případný odborník, který se nabídne škole jako učitel, bude odborností a vzděláním svoje školní okolí výrazně převyšovat. Pokud jej někdo na škole označí za nedovzdělaného, může se tomu pousmát. Nebo prásknout dveřmi. ////E.Kocourekhttps://www.blogger.com/profile/02501855818328137136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91267163132648946382019-01-04T14:55:44.168+01:002019-01-04T14:55:44.168+01:00Já stále nechápu, kde vzal EDUin s cca 20 pracovní...Já stále nechápu, kde vzal EDUin s cca 20 pracovníky mandát mluvit do školství. Učitelé by se měli jeho nekompetentním návrhům postavit! Radek Sárközihttps://www.blogger.com/profile/16690300849383335695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28066288510965862252019-01-03T18:04:51.362+01:002019-01-03T18:04:51.362+01:00Nějak jsem nepochopil rozdíl mezi posledními dvěma...Nějak jsem nepochopil rozdíl mezi posledními dvěma větami článku. Zaměstnejme kohokoliv a nic formálního po něm nechtějme - to ne? A zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání - to ano? V čem se to liší? ////<br /><br />Nakonec se to stejně smrskne na ten požadavek bumážky. A pan Hřebecký statečně mlží ... ////E.Kocourekhttps://www.blogger.com/profile/02501855818328137136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5303927945514031342019-01-03T08:58:26.263+01:002019-01-03T08:58:26.263+01:00Pan Hřebecký má pravdu.
Domnívám se však, že v j...Pan Hřebecký má pravdu. <br /><br />Domnívám se však, že v jeho odpovědi na druhou otázku <b>chybí jeden zásadní důvod, proč chystaná novela problém nevyřeší</b>. V resortu (a možná i v celé společnosti) dnes převládá představa, že o dalších životních osudech žáků mohou rozhodovat převážně zaškrtávací testy (vytvořené Cermatem, případně někým jiným). To ale znamená, že tyto testy jsou – přímo, či nepřímo – využívány rovněž k posuzování výsledků práce učitelů. Její podstata a cíle se tudíž pojetí takových testů přizpůsobují, případně se již přizpůsobily. Ve školách probíhá trivializace vzdělávání jako důsledek plošného nasazení zaškrtávacích testů v situacích důležitých pro život žáků. To není domněnka, nýbrž vědecky prokázaný a uznávaný fakt. Schopnost odpovídat na otázky ze soutěže <i>Chcete se stát milionářem?</i> je něco jiného než vzdělanost. <br /><br />Kdo by snad k pochopení rozdílu mezi Milionářem a vzdělaností potřeboval jednoduchou metaforu, může si představit třeba rozdíl mezi audioknihou namluvenou kvalitním hercem či herci na straně jedné a na straně druhé hlasitým přečtením textu knihy syntetizovaným hlasem nějaké „Siri“, jejíž pohlaví a tón hlasu si lze v lepších programech nastavit dvojím kliknutím. Audioknihy se pořád ještě prodávají (a v některých zemích zažívají dokonce boom), hlasové syntetizátory schopné přečíst text jsou už nějaký čas k dispozici zadarmo v mnoha verzích. <br /><br /><b>Proč by školy, v nichž je vzdělávání devalvováno, měly přitahovat kvalitní jedince, když jim konkurují všestranně atraktivnější možnosti?</b> Silným důvodem může být zájem o práci s mladými lidmi, o jejich formování. Existují například <b><a href="https://otevreno.org/" rel="nofollow">iniciativy jako Otevřeno</a></b> svědčící o tom, že aspoň některým studentům učitelství jde o podstatu výchovy a vzdělávání – nikoli o přípravu žáků na testy. <br /><br />Teď už záleží jen na tom, zda vedení resortu dokáže <b>identifikovat všechny příčiny nedostatku učitelů</b> a začne se problémem zabývat opravdu důsledně. Jinak tuto příležitost opět prokaučuje. Další už ale jen tak nepřijde. Za dveřmi totiž čeká technika (hardware i software), která pouhé „připravovače žáků na testy“ hravě nahradí. Pak už bude namísto učitele stačit jen svalnatý polír se základním vzděláním a obuškem, případně kamerový systém v učebně připojený na nějaký pult centrální ochrany. <br /><br />Proč by ale rozumní rodiče posílali do takových škol své děti?Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.com