Polemika: Má se na SŠ přijímat podle cut-off skóre? Bohumil Kartous: Ne

čtvrtek 27. prosince 2018 ·

„Na nedávné přednášce Harryho A. Patrinose, ekonoma Světové banky, jež byla věnována vztahu mezi postupnou automatizací práce a požadavky na vzdělání, zaznělo toto: Nejvíce ohroženými jsou absolventi středního odborného vzdělání bez navazujícího studia, neboť proměny trhu práce vedou k potřebě získat zejména všeobecně uplatnitelné dovednosti. A že je proto přirozeně žádoucí posunout rozhodování o odbornosti do oblasti pomaturitního vzdělávání a investovat do VŠ studia,“ píše Bohumil Kartous v Hospodářských novinách.


Bohumil Kartous (eduin.cz)
Kartous mimo jiné píše:

Asociace chce zavedením cut-off skóre v přijímacích zkouškách "posilovat" přesný opak. Cílem je zvýšit údajně o 10 procent počet těch žáků v populačním ročníku, jejichž vzdělávání skončí v nejlepším případě výučním listem. Jak víme z výzkumu PIAAC, což je měření kompetencí mezi dospělými, čeští absolventi učilišť se v matematické, čtenářské a informační gramotnosti nijak zásadně neliší od těch, kdo mají pouze základní školu.

Jinými slovy, při stavu českých učilišť, demotivaci žáků v nich a úrovni získaného vzdělání chtějí kraje o 10 % zvýšit počet lidí, kteří budou na trhu práce těžko uplatnitelní. Zato ale půjde o velmi levnou pracovní sílu a to je pravděpodobně skrytý cíl tohoto "bohulibého" snažení o "zvýšení kvality vzdělávání".


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
27. prosince 2018 v 9:42  

"Nejvíce ohroženými jsou absolventi středního odborného vzdělání bez navazujícího studia, neboť proměny trhu práce vedou k potřebě získat zejména všeobecně uplatnitelné dovednosti. A že je proto přirozeně žádoucí posunout rozhodování o odbornosti do oblasti pomaturitního vzdělávání a investovat do VŠ studia,...“ pravil ekonom světové banky.

Co to znamená? Všeobecně uplatnitelné dovednosti.. to jako jazyky, zsv, finanční gramotnost, přírodovědy, na všeobecně uplatnitelné úrovni? Na rozdíl od odborné odbornosti, která by měla přijít až po maturitě? Že by? Proč?

Všeobecně uplatnitelná úroveň je úroveň, kterou jeden nese sebou a kolem které lze nabalit odbornost dle potřeby. Proto je úzká specializace na střední škole nedobrá, jelikož zhusta zabírá místo té všeobecně uplatnitelné dovednosti. Ta pak chybí, když ta úzká specializace přestane být potřeba.

Protože naši milí matematici, umělo inteligenční ajťáci pilně studovali, vynalezli úchvatný systém, kdy práci lidí udělají stroje, což je fajn a dobře, protože ta strojová práce je strojová, ale nikdo zatím nevysvětlil, co budou ti stroji odstavení lidé potom dělat. Už nebudou muset vykonávat to strojovou a mechanickou robotu, hurá. Bude prostor na opravdu lidské zaměstnání? Třeba jako je péče o nemocné, seniory, postižené, narkomany. Zbude více času na tvůrčí, bytostně lidská povolání? Třeba na ochranu přírody, lidských práv, na učení dětí, na udržitelné zemědělství? Myslím, že ne. Výzkum a vývoj není v ČR, zisky ze zmontovaných produktů také ne, nízká přidaná hodnota apod. Nebudou peníze. Zbude masa robotníků bez roboty. Na rekvalifikaci nebudou mít potřebné všeobecně uplatnitelné dovednosti. A proto je potřeba cut off. Více specializace a méně všeobecného základu.

Mazliči AI cinkrlátek budou mít své jisté. Ty roboty bude muset někdo lubrikovat. A tak nás ty ajťácké včeličky tím technologickým pokrokem dopokrokují až k redundanci lidského plemene. Ženiální.

Karel Lippmann řekl(a)...
27. prosince 2018 v 15:03  

Přistupujeme-li na užívání termínu "cut-off skóre" a z něho plynoucí procentní limity tak či onak certifikovaných lidských zdrojů, mluvíme ještě vůbec o vzdělání a o lidech? To si autoři a uživatelé této obludné terminologie vůbec neuvědomují, že metody, které pojmenovává, nemohou být v lidském prostředí účinné jinak než opačně ve srovnání s deklarovanými záměry? Ten, kdo v rámci této terminologie ať tak, či onak vůbec uvažuje, nemůže podle mého názoru kvalitě našeho školství prospět. Dokud lidé zůstanou lidmi.

Pavel Doležel řekl(a)...
27. prosince 2018 v 17:07  

Není divu, že pseudointelektuálové kvičí. Na jimi okupovaném území humanismu, aktivismu a jiné, intelektuálně nenáročné, práce, bude zanedlouho hodně přelidněno. A navíc se zřejmě blíží doba, kdy bude rozdíl mezi myšlením a kvákáním ohodnocen samotným trhem a stát už nebude mít z čeho a čím ho zastírat. Good luck pánové.

Tajný Učitel řekl(a)...
27. prosince 2018 v 17:48  

Přelidněno bude zejména v domovech důchodců a psychiatrických léčebnách. Udělejte predikční model založen na růstu věku populace, klesající porodnosti a růstu psychiatrických potíží, zejména depresí. Aspoň budete něčím užitečný. Snad někdo ženiální jako vy rychle vynalezne roboty, co se o ně zvládnout postarat. Spíš to ale nějak nebude ono.

laimes řekl(a)...
27. prosince 2018 v 17:55  

potřebujeme školskou reformu a ne nějaké cuty

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.