Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání

středa 19. prosince 2018 ·

Náměstek NÚV Jaroslav Fidrmuc představil současný stav revizí RVP na půdě Pedagogické fakulty Masarykovy fakulty v Brně. Přiblížil časový harmonogram revizí, současný stav rozpracování revizí RVP a možná rizika realizace revizí.


Jaroslav Fidrmuc (twitter.com)
Na půdě Pedagogické fakulty Masarykovy fakulty v Brně se 13. prosince konala konference nazvaná Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik. Program akce byl rozdělen do několika časových bloků. Dopoledne si účastníci mohli vyslechnout referáty v plénu a odpoledne jednání pokračovalo ve dvou sekcích.

S prvním referátem vystoupil profesor Radim Šíp. V anotaci svého příspěvku mimo jiné uvedl: „Jádro běžné školy je založeno na metafoře vysílače a přijímače … a na metafoře putování kognitivní krajinou. Kognitivní krajinu musíme projít od startu až k cíli a nemůžeme se spolehnout na předávání cílové informace. Transmisivismus je cestou od cíle ke startu – obdržíme hotovou informaci a pak na vlastní pěst hledáme cestu zpět k výchozímu bodu, který je nám vlastní. Konstruktivismus je cestou od startu k cíli – jde o proces, který trpělivě postupuje od známé informace, přes méně známou až k informaci cílové a neznámé.“

Profesor František Kuřina se ve svém výkladu zaměřil na to, jak konstruktivismus ovlivňuje aktivitu žáka, jeho tvořivost, řešení problémů, porozumění učivu, sociální interakci, budování poznatkové struktury, rozvíjení myšlení, vzdělávání jako součást kultury, zvídavost a pracovní návyky. Svoje teze srovnával s citáty významných filozofů a matematiků a prezentoval je v originální grafické úpravě.

Doktor Stanislav Štěpáník se zabýval rekonstrukcí obsahu výuky českého jazyka v rámci komunikačně-funkčního pojetí, jež je základním východiskem současných didaktických inovací výuky a zahrnuje sdružení nejen konstruktivistického paradigmatu jako základu moderních pedagogických přístupů, ale také komunikačně-kognitivního paradigmatu jako základu zpracování učiva.

Profesorka Iva Stuchlíková referovala o tom, jak konstruktivismus a sociální konstrukcionismus ovlivnily uvažování psychologů o učení, o procesu sebeutváření, o sociální identitě, o terapii. Její příspěvek přinášel odpovědi na otázky: Je tohle uvažování stále vlivné? Přináší nové vhledy do porozumění psychickým procesům? Jak se propojuje s neuropsychologickým pohledem na psychické procesy a co to přináší pedagogické psychologii?


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Michal Komárek řekl(a)...
19. prosince 2018 12:57  

Pane Týři, Vy víte, proč se Váš příspěvek proměnil ve SPAM. V tomto případě je to škoda, protože kritika i otázky byly vcelku zajímavé a překvapivě věcné. Tak zvažte, zda je chcete v redukované podobě publikovat znovu. Děkuji!

tyrjir řekl(a)...
19. prosince 2018 13:36  

Každá liška svůj ocas chválí? - Čtyři otázky pro náměstka ředitele NŮV

Konstruktivistické lišky, které před cca 15 léty zprznily výukový systém přehnaně kontruktivistickým systémem RVP/ŠVP, myslím, nejen přehnaně chválí své koncepce, ale snaží se přitom i rozdělovat učitele tím, že systematicky vyučujícím učitelům podsouvají "transmisivnost". Přehnaný konstruktivismus vede k degradaci vzdělávání na jakési objevné hraní* (kdo chce vše sám objevovat, nemůže se vzdělávat ani pracovat na úrovni současných poznatků). Konstruktivismus je již dávno samozřejmou součástí systematické výuky stejně jako poznávání již objeveného. Je, myslím, dost na pováženou, když novopečený náméstek ředitele NÚV pro všeobecné vzdělávání, zdá se, zpoza zákulisí pěje starou konstruktivistickou odrhovačku.

Proč tu tohle vše znovu říkám?

Ta zpráva NÚV* o účasti jeho náměstka na konstruktivisticky pojaté konferenci je tradičně obsahově velmi stručná, informačně a argumentačně chudá. Čtenář se z ní může jen neurčitě domýšlet, co nového v RVP NÚV vlastně chystá, když žádná ucelená a dostatečně konkrétní myšlenka nebo informace v ní není. Jisté je, myslím, jen to, že NÚV dosud nevykročil z konstruktivistických bludných kruhů. A že učitelé budou zas postaveni až před tzv. "hotovou" věc.


Vážený pane náměstku,
1) Víte, že škola není herna, kde si děti konstruktivisticky hrají na objevování?
2) Víte, že škola je vzdělávací zařízení, ve kterém se mají při soustavné / systematické výuce citlivě kombinovat vzdělávací metody nikoli podle vrchnostenského rádo by konstruktivistického nařízení?
3) Jste snad názoru, že škola je nekonstruktivistická mučírna učitelů a dětí, kterým bylo úředně nařízeno být konstruktivisty a omezit po staletí konstruktivisticky zdokonalovanou systematickou výuku?
4) Nechtěli byste si v NÚV přestat konstruktivisticky hrát s trpělivostí učitelů, rodičů, žáků a celé veřejnosti? Rspektive: Neměli byste se zodpovědněji věnovat systematické práci, ke které patří i sebereflexe dosavadních chyb?

J.Týř

Viz

*
http://www.nuv.cz/konstruktivisticke-pristupy-ve-vzdelavani


**
"Žádná Hejného matematika ani H-matematika neexistuje"
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/hra-o-matematiku-hejneho-metoda-dobyva.html

http://www.ceskaskola.cz/2018/03/hra-o-matematiku-hejneho-metoda-dobyva.html#comment-2503774779443048430

http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. prosince 2018 21:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
20. prosince 2018 12:46  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
20. prosince 2018 12:48  

Víte, co je čůčo? Jde o lidové označení domácího vína nevalné úrovně vyrobené z nevalných surovin nikoli optimálním postupem. Teprve zpráva NÚV o konstruktvismu mi, myslím, umožnila lépe pochopit, kdo jsou tzv. čučkaři.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.