Robert Plaga: Povinná maturita z matematiky je velké riziko

pondělí 2. července 2018 ·

„Cesta k posílení nematuritních oborů nevede přes represi, ale přes motivaci. Na vládních výjezdech jsme na učilištích často slyšeli, že je o ně větší zájem. Řada krajů začala motivovat žáky prostřednictvím stipendií, řada ředitelů začala aktivně do některých oborů hledat lidi a daří se jim je posilovat. U řemesel doufám, že nejde o ojedinělý výkyv. Řešením určitě není vytlačit děti do učilišť skrz jednotné přijímačky a donutit je, aby studovaly něco, co ony či jejich rodiče nechtějí,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro deník Právo.


Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Maturity tu máme osm let. Studenti nastupovali do oborů a věděli, co je čeká, ale ani za současných podmínek se vůbec nezlepšují. Může dojít ke krachu v letech 2021 a 2022, kdy budou povinně maturovat z matematiky i angličtiny?

Povinná maturita z matematiky je jako chycení ryby za ocas. Zavedli jsme ji jako povinnou a doufali, že si díky tomu studenti matematiku oblíbí a že bič zkoušky povede k jejich zlepšení. Na tvrdých datech je ale vidět, že tomu tak není. Změna by měla spočívat ve změně výuky. Což se krásně řekne, ale hůř dělá. Můžeme se bavit o zvýšení kvality, atraktivitě výuky… Zda škola studenty baví, ale přece není jen o učitelích, ale i o motivaci studentů. I v po právu obdivovaném Finsku klesá motivace studentů, děti přestává třetí čtvrtá třída bavit a řeší obdobné problémy jako my. Mají tisíc jiných zájmů. Musí nás zajímat proč – a co s tím. Mám pocit, že ačkoliv termíny povinné maturity z matematiky byly přijaty s nějakým odkladem, hrozí velké riziko neúspěchu studentů. Chci se o tom proto během podzimu intenzivně bavit.

Probíhají také debaty o změně rámcových vzdělávacích programů (RVP, dříve osnovy). Bude se tlačit na posílení znalostí, anebo je v plánu spíše ubrat a jít více do hloubky? Anebo spíš vybavit děti na nefiltrovanou zónu informací na internetu?

Mělo by dojít k jejich provzdušnění. Bohužel představy řady odborníků o revizi RVP jsou jasné: ještě by tam měla být kvadratická rovnice taková a maková… A dál to nafukovat. Nepřidával bych tam další a další znalosti, které si studenti mají natlačit do hlav. Zároveň bychom je ale neměli učit jen kompetence a Wikipedii. Musí to být kombinace obojího. Kritické myšlení spočívá v tom, že umím pracovat s informacemi. K tomu ale musím mít nějaké penzum znalostí. Toto kdyby se podařilo dostat do RVP, máme vyhráno.

Co pokládáte za úspěch svého půlročního vedení úřadu?

V rámci možností, které angažmá s omezeným mandátem v první vládě skýtalo, jsme otevřeli věcnou debatu k vyhlášce o inkluzi. Díky dobré spolupráci s ministerstvem zdravotnictví jsme řešili kapacity lékařských fakult a zmírnění pamlskové vyhlášky. Za největší úspěch považuji první návrh rozpočtu školství, který je pro regionální školství bohatý. Dokázali jsme v prvním kole rozpočtového procesu obhájit všechny položky, což v minulých letech tak nebylo. A pak v průběhu roku se podle dohody s kraji dosypou skutečně peníze do základních a středních škol v regionech, kde chyběly.

Celý rozhovor naleznete v dnešním Právu

11 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
2. července 2018 v 12:00  

Rizikem pro další osud občanů je prdevším Velká projektová lež českého školství:

Velká projektová lež a Balada o hloupém sedlákovi a hladové koze v českém školství

České školství je hrubě rozpočtově podfinancované a prachmizerně resortně řízené. Vláda ani Parlament s tím za posledních pětadvacet let mnoho neudělali. Chtějí ale po školách a učitelích další a další náročné věci, ze kterých mají prospěch často jen ti, kteří je vymýšlejí za velké EU peníze. Říkají u toho někdy, že EU peníza mohou a mají kompenzovat ostudně nízký školský rozpočet ČR. Nakonec se ale často ukáže, že proklamovaný výsledek se jaksi nedostavil. Pracovně tomu říkám Velká projektová lež v českém školství, jejíž důsledky jsou, myslím, horší než to bylo u tzv. Velké vlakové loupeže:

Aby hladová koza (mizerně placené školy a učitelé) tancovala po dvoře (podrobování se náročnému projektovému režimu práce), musí dostat nažrat (školský rozpočet, lepší řizení a platy učitelů). Jinak ta koza chcípne jako tomu hloupému sedlákovi, který šlechtil tak dlouho svou kozu, aby nežrala a ještě ji honil, aby tancovala po dvoře, až mu nakonec chcípla hlady.

Naše Vláda a Parlament ČR, myslím, toho hloupého sedláka notně připomínají: Za stavu, kdy ve školách pro rozpočtovou podvyživenost chybí učitelé, připravili zbývajícím učitelům náročný taneční program, za který jim nezaplatili. Namísto toho, aby řekli například

"Tady máte sice náročný taneční pořádek, ale k tomu
1) začínající učitel bude mít tarifně v KS01 průměrný plat,
2) 2/3 učitelů v KS02 budu mít tarifně 130% průměrného platu,
3) učitelé v KS03 budou mít tarifně 160% průměrného platu,
4) učitelé všech stupňů budou k tomu mít možnost navýšení platu za mimořádně dobré výsledky a za specializované činnosti nad rámec základních činností,
5) to vše tak, aby na všechy učitelské platy bylo vydáváno vcelku 150 až 170 % průměrného platu."

Obdivuji trpělivost učitelů, že to nedůstojné honění po dvoře EU projektů tak dlouho snášeli.

Divím se nečinnosti kontrolních orgánů ČR a EU - tomu že dovolili MŠMT ČR takovéto hladovo kozo šlechtitelské projekty realizovat.

Přeji panu ministrovi školství vlády ČR, aby uspěl při vyjednávání o odpovídajícím školském rozpočtu.

http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vaclav-trojan-pise-signatarum-petice.html

tyrjir řekl(a)...
2. července 2018 v 13:15  

Všimli jste si, že ani výše citovaný minimalistický požadavek vláda a Parlament České republiky za 25 let její existence nesplnily? Nesplnila je ani současná vláda a neusiluje o to ani opozice. Všichni jen žonglují nesourodou směsicí dílčích pojmů, problémů a cílů, Základní výchozí (existenční) věc - zajištění neostudného financování českého školství nesplnili. I ten minimální požadavek je dodnes jen na úrovni vágních vládních slibů, které prý (možná snad) budou "splněny" až na konci volebního období.

Víte, která vysoká škola je nejjednodušší?
Nevíte? Je to Vysoká škola ovčácká. Jsou tam totiž jen tři předméty: Nahaňanie, Zadaňaníe a Ruština.


Tenhle víc než 50 let starý vtip je, myslím, i dnes aktuální, i když ta Ruština je nahražena jiným cizím jazykem.:

Při nedostatku lékařské péče začínají lidé umírat hned. Likvidací vzdělanosti občanů umírá budoucí prosperita státu. To zřejmě našim politikům žijícím od jedněch voleb ke druhým moc nevadí. Systém, ve kterém při dvoutřetinové produktivitě práce jsou v Česku jen třetinové platy oproti Německu, jim zřejmě vyhovuje, když v období začínajíciho tzv. Průmyslu 4.0 a Společnosti 4.0 nahánějí děti do učebních oborů. Zdá se, že jenom proto, pže nejsou české školství schopni nebo ochotni v důsledku tzv. Velké projektové lži řádně koncipovat, organizovat a materiálně zajišťovat.

Domnívám se, že takovíto politici s Vysokou ovčáckou jsou pro Česko velké riziko. Doufám, že občané České republiky našim politikům dost jasně ukáží, že lidi nejsou stádo ovcí. Možná by pro začátek postačilo důrazně jim položit dvě otázky:

1) Do čích kapes jde rozdíl mezi produktivitou práce a mzdami v Česku?
2) Proč MŠMT, vláda a Parlament České republiky dosud nezačaly řádně koncipovat, organizovat a materiálně zajišťovat české školství?


J.Týř

PP řekl(a)...
2. července 2018 v 17:39  

Možná si to zasloužíme. Když dovolíme, aby ministra školství dělalo něco, co je schopno věty:
"Zavedli jsme ji jako povinnou a doufali, že si díky tomu studenti matematiku oblíbí a že bič zkoušky povede k jejich zlepšení."

E.Kocourek řekl(a)...
2. července 2018 v 21:59  

K dotazům pana Týře: Jakási "produktivita" je v éře nadnárodních společností zcela fiktivní hausnumero, všelijak ohýbané kvůli daňové optimalizaci. Nebo se snad domníváte, že když český zaměstnanec nejmenované nadnárodní společnosti na pár neděl vyjede do centrály společnosti a tam dělá přesně totéž, co dělal doma, jeho produktivita zázračně stoupla o polovinu? Kdyby se to dalo nějak přesně změřit (ale asi nedá), nejspíš by se ukázalo, že efektivita v Česku je stejná (nebo vyšší), jako na druhé straně Šumavy. ////

Tak či tak je česká "produktivita" tak šíleně vysoká, že občané strpí, že je stát daněmi okrade o třetinu či více výdělku. A co se děje s těmi daněmi, TO je zajímavé. Všechna ministerstva by měla zveřejňovat, KOLIK platí neziskovkám. ////

K poznámce pana Pelikána: My "dovolíme, aby ministra školství dělalo ..." -- Jak by vypadalo nedovolení? ////

tyrjir řekl(a)...
3. července 2018 v 5:18  

...produktivita je v éře nadnárodních společností zcela fiktivní hausnumero, všelijak ohýbané kvůli daňové optimalizaci... efektivita v Česku je stejná (nebo vyšší), jako na druhé straně Šumavy...občané strpí, že je stát daněmi okrade o třetinu či více výdělku...

Pan Kocourek by se, myslím, mohl a měl podívat nejprve do učebnic ekonomie, logiky a etiky. A potom se zamyslet nad věcnou, logickou a lidskou úrovní své argumentace. Na úrovni, kterou ve svých komentářích předvádí, s ním nehodlám diskutovat. J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
4. července 2018 v 11:03  

Pane Kocourku, vašimi příspěvky pouze ukazujete na své základní neznalosti. Doučte se základy ekonomie a pak přijďte diskutovat. Takto to opravdu nemá smysl a nikoho to neobohatí. Je to jako výplody hospodských povalečů o ničem.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. července 2018 v 11:11  

Považuji za velmi nešťastné, když politika zastupitelské demokracie vede k naplňování osobních názorů jednotlivců, nezávisle na volebním programu. Pan Plaga si nemůže dělat co chce. Je vázán školským zákonem. A mě připadá trapné, když se po každé změně ministra znovu začíná jakási milionkrát provedená a do mrtě rozpitvaná debata o ničem.

Pokud se má změnit koncepce maturit, pak by se měla nejprve vytvořit koncepce středního a terciálního vzdělávání. Má-li být více stupňů maturit, mělo by být i více druhů vysokých škol. Pro studium na univerzitě by měl student prokázat, že je schopen dosáhnout nejvyšších minimálních laťek v základních oborech studia, tj. v mateřském jazyku, cizím jazyku a jazyku myšlení (matematice). A pouze z univerzit by měly vycházet právníci, lékaři a učitelé.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. července 2018 v 11:22  

"Do čích kapes jde rozdíl mezi produktivitou práce a mzdami v Česku?"

Pane Týři, většinou s vámi souhlasím, ale někdy působíte, s prominutím, jako nějaký starý komunista.

Samozřejmě, že rozdíl mezi produktivitou práce a mzdami jde do kapes vlastníků firem. Ale není tomu tak pouze v Česku, nýbrž všude ve vyspělém světě. Komu jde do kapes zisk HomeCredit banky v Rusku, nebo v Kazachstánu? No ano, Petru Kellnerovi, protože je jejich majoritním vlastníkem. A nějaká část jde menším vlastníkům. Na tomto je postaveno podnikání v celém vyspělém světě. Jak byste to chtěl dělat vy? Že se šábnou zaměstnanci? Ale to už tady bylo a ukázalo se to býti ne zcela funkčním.

Samozřejmě, naší starostí je, aby české školství nikdo neokrádal. Lobuje se, tlačí se, aby podnikatelé s lidskou hloupostí mohli začít konečně ty daňové poplatníky pořádně dojit. Jde jim o jejich osobní prospěch, nikoliv o nějakou vzdělanost národa. A nemusím asi ani jemnovat - každý si ta jména domyslí sám. Naopak lidé, kteří se snaží, aby bylo kvalitní veřejné školství, dostupné všem, jsou neustále zesměšňováni všelijakými užitečnými tajnými blby.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. července 2018 v 11:25  

Pokud se někdo chce zabývat tím, proč mají Němci vyšší mzdy, nechť si zodpoví na otázku:

Jaký je rozdíl v době, kterou trvá vyrobit nový Mercedes třídy E a škodu Octavia. Jaká je materiálová náročnost obojího. A odpovídá rozdíl v ceně pouze těmto rozdílům? Zabývejte se tím, proč jsou zákazníci ochotni platit za Mercedes o tolik více, než za Oktávii.

Pavel Doležel řekl(a)...
4. července 2018 v 11:25  

oprava: ... odpoví na otázku:

tyrjir řekl(a)...
4. července 2018 v 22:06  

Samozřejmě, že rozdíl mezi produktivitou práce a mzdami jde do kapes vlastníků firem.

Hm, jde o to jak a kterým a zda-li jen jim.

Děláte si legraci, pane Doležele nebo jste doopravdy s prominutím tzv. tržně nominální mozek? Opravdu nevidíte protežování některých podnikatelských aktivit a díry v boji proti korupci? Opravdu si myslíte, že peníze z toho rozdílu jsou jen čestně podnikajícím vlastníkům firem a ne třeba politikům a úředníkům?

Viz třeba
http://www.nfpk.cz/konec-anonymnim-akciim

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.