„Jediným problémem bylo začleňování romských dětí do běžných škol, což je téma, které lze řešit pouze v souvztažnosti s potížemi spolužití romské populace s většinovou populací jako celkem. Ministryně Valachová přišla do školství z lidskoprávních institucí, kde je romská problematika důležitým, a jistě oprávněně, tématem. Inkluze v jejích rukou se měla stát především nástrojem, jak romské děti začlenit do běžných základních škol. Tento základní a původní záměr se děje pod rouškou dalekosáhlé systémové změny, která obrovským způsobem zatěžuje státní rozpočet a ničí systém speciálního školství, který byl v České republice ne velmi vysoké úrovni,“ říká ředitel gymnázia Hynek Bouchal v rozhovoru pro server Euractiv.
Hynek Bouchal (linkedin.com) |
V ČR je systém financování regionálního školství postaven na naprosto iracionálním mechanismu založeném na pseudoliberálním politikaření devadesátých let. Peníze putují za žákem, takzvanou jednotkou výkonu. Čím víc žáků škola má, tím více peněz dostane. Takový systém devastujícím způsobem demotivuje pracovní morálku žáků, školy jim nadbíhají, snaží se je ve škole za každou cenu udržet. Navíc v ČR v 90. letech bez jakékoliv systémové regulace vzniklo obrovské množství středních škol a volných míst na nich je nyní násobně více než je potenciálních žáků v populaci. Politici by měli řešit především tuto situaci, která v současné chvíli nabývá nevratně katastrofálních rozměrů a nenastolovat pseudotémata a pseudoproblémy v podobě pamlskových vyhlášek, inkluze a podobně.
Celý rozhovor naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat