„Nepatrné rozdíly lze zpozorovat jen například v podmínkách, za kterých se podílí se na výchově dítěte manžel rodiče dítě,“ píše se v diplomové práci. Na první pohled dvě přehlédnutelné hrubky, které má Taťána Malá (dříve Veličková) v závěru práce o rodinném právu. Ve skutečnosti ale úplně stejné překlepy obsahuje i diplomová práce Rodičovská zodpovědnost Veroniky Grossové, která ale vznikla o pět let dříve na brněnské Masarykově univerzitě. Diplomovou práci Taťány Malé zkoumala redakce Radiožurnálu.
Taťána Malá (wikipedia.org) |
Malá opisování důrazně odmítla. Podle svých slov diplomovou práci psala několik měsíců. „Museli jsme si na to dávat setsakramentský pozor, abychom něco někde neopisovali a nepřekopírovali. Dostala jsem nějakou známku, tuším, že to bylo A, takže se na mě opravdu nezlobte, to je všechno, co vám k tomu řeknu,“ popsala.
Posoudit konkrétní pasáže ovšem ministryně ve středu odmítla. Případná doslovná shoda s jinými pracemi je podle ní jen u přiznaných odkazů: „Pokud je doslovná, tak jsou to citace, předpokládám.“
Podle Macha ale specializovaný systém na odhalování plagiátů odhalil u těchto dvou diplomek jasnou shodu. „V práci paní Malé je minimálně pět procent textu shodného s prací paní Grossové. Lze ale předpokládat, že množství bude vyšší. Paní Malá některé pasáže parafrázovala, použila trochu jiné formulace, než uvedla paní Grossová. Přesto třeba struktura odstavců, jak jsou použity termíny, je shodná,“ dodává Mach.
Kromě diplomové práce Veroniky Grossové každopádně Malá opsala nebo parafrázovala bez citace podle expertů i část publikace České rodinné právo od autorek Milany Hrušákové a Zdeňky Králíčkové. Zejména úvodní část diplomové práce nové ministryně se totiž nápadně podobá prvním kapitolám zmíněné učebnice. Některé pasáže se přitom shodují doslovně, jiné jsou v textu Malé parafrázované.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Když už by mělo dojít ke zrušení společné části maturit, o kterém pojednává jiný dnešní článek, navrhuji nadstavbu téměř téhož i pro zakončování studia VŠ.
Myslím, že je určitě načase zrušit možnost externího zkoumání vysokoškolských studijních výsledků kýmkoliv jiným než kmenovými členy konkrétní školy. Podívejte jak to teď paní ministryni škodí.
Ten SW, který zkoumá zda se nejedná o plagiát určitě byl drahý a čas zkoumajícího také nebude laciný. Navíc jeho užití nutí studenta přepisovat cizí texty vlastními slovy a upravovat i strukturu textu, a to všechno na úkor času k vlastní seberealizaci...
Navíc všichni ti náhle úspěšní maturanti po zrušení společné části maturit mohou mít najednou problém, protože se po nich může chtít prokázat že opravdu, ale opravdu nějakými znalostmi či dovednostmi disponují. Navíc tahleta možnost zkoumat ex post a dokonce externě reálnou výkonnost titulovaných absolventů školy by mohla, podobně jako společná část maturit, ovlivnit zaměření vysokoškolské výuky na splnění jakýchsi, určitě negativních aspektů výuky (např. jak správně opsat diplomovou práci aniž to lze zjistit). A to přece nechceme. A navíc to je drahé a nebylo to prodiskutováno s odborníky.
Nemyslím to samozřejmě vážně.
Ferda
Vaší ironii rozumím i bez disclaimeru na konci. Zkuste se na problém s maturitami podívat z celospolečenského, ba celoevropského rámce. Zpochybněno a relativizováno bylo již téměř vše: rodinu mohou se zapůjčeným dítětem vytvořit dva gayové, každý kandidát do obecního zastupitelstva musí mít čisté lustrační osvědčení, ale předseda vlády nemusí, při podezření z nekalosti u veřejného činitele abyste se dnes styděl, že na ně poukazujete, hroší kůže představitelů je asi dvacet čísel tlustá, kvalifikovaní odborníci jsou přes plánované kompro odstraňováni a legrační náhradníci okupují bez jakýchkoli kompetencí jejich pozice, dokládajíce své domnělé schopnosti podvodnými dokumenty. Není tedy důležité ve společenském žebříčku uspět schopnostmi, ale prokazovat předstírané uspění falešnými certifikáty.
Jeden by si položil otázku, zda má smysl ještě o něco usilovat? Zda současné společnosti nestačí nějaké to potěmkinovské markýrování? Já za sebe soudím, že tyhle šmejdy je třeba potírat, úroveň obtížnosti zkoušek nesnižovat, dále třídit zrno od plev a plagiátory všeho druhu eliminovat.
Okomentovat