Hana Havlínová: Případová studie – žák s poruchou autistického spektra a jeho začlenění do třídy ve škole běžného typu (2. část)

pátek 8. června 2018 ·

V první třídě u Michala fungoval princip jasně stanovené dohody: „Teď spočítáš 20 příkladů, pak se půjdeš proběhnout.“ Dále fungovaly drobné odměny, stejně jako u ostatních dětí, sladkost, razítko, mimořádně i pochvala učitelky, a vzdálenější cíl – výlet s asistentkou místo vyučování jako odměna za čtvrtletní práci. V současné době funguje jako hlavní motivační faktor možnost hrát na iPadu.

V průběhu Michalovy školní docházky se spolupráce se speciálním pedagogem ze SPC postupně zintenzivnila. Zpočátku byla frekvence konzultací jedenkrát ročně, což bylo vzhledem k diagnóze a k malým zkušenostem vyučujících velmi málo. Nyní probíhá kontakt častěji podle potřeby a nutnosti při řešení aktuální situace a problémů. Nejčastěji je iniciátorem kontaktu se SPC matka. Konzultace probíhají osobně ve škole, telefonicky a e-mailem.

K oficiálnímu sestavení integračního týmu v podstatě nikdy nedošlo. První tři roky spolupracovala asistentka s třídní učitelkou a byla v pravidelném osobním i telefonickém kontaktu s matkou. Společné schůzky mimo konzultační hodiny s matkou se nekonaly. Současná třídní učitelka si postupně vynutila pravidelné schůzky dvakrát ročně za účasti matky, speciálního pedagoga, asistentky, ředitele školy, výchovné poradkyně a vyučující anglického jazyka. Zde probíhá hodnocení plnění IVP a plánování vzdělávacích strategií pro další období.

V tomto případě se jedná o vzorovou spolupráci rodiny a školy. Matka velmi rychle přijala synovu diagnózu, sama se seznámila s odbornou literaturou a absolvovala i semináře zaměřené na danou tematiku. Naučila se nejen používat, ale i vytvářet vhodné pomůcky pro syna (komunikační karty, video trénink, tvorba deníku, přenosný rozvrh dne a další). Dokázala tak spolu s asistentkou a třídní učitelkou vytvořit efektivní podmínky pro synovo vzdělávání a nečekala, co jí škola nabídne či poskytne. Jejím cílem není odložení syna na několik dopoledních hodin do školy, kde se o něj někdo postará, ale cílená příprava na co nejkvalitnější život v dospělosti.

Celý text naleznete zde
První část naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.