Společnost učitelů ČJL k diskusi o podobě maturity z češtiny: Vraťte maturitu zpět do škol

čtvrtek 24. května 2018 ·

Současný model státní maturity z češtiny má několik zásadních nedostatků: 1. Je finanční, časově i administrativně náročný - zatěžuje státní rozpočet i fungování škol. 2. Směruje výuku rodného jazyka k  teoretickým znalostem, v praxi nepoužívaným pojmům, strojovému psaní a formálním analýzám textů. 3. Může mít negativní dopad na vztah mladé generace k literatuře i jazyku.



Společnost učitelů českého jazyka a literatury dlouhodobě kritizuje  centrální opravování slohů (kvůli částečně subjektivním kritériím a neprůhlednému způsobu hodnocení) i systém a předepsanou formu ústního zkoušení. Centralizovaná školní maturitní četba má za následek škrtání titulů, vznikají unifikované seznamy, v nichž se objevují stále stejné knihy. Předepsaná analýza textů vede studenty k memorování rozborů a kontextů, neučí je myslet v souvislostech a hledat v literatuře odpovědi na základní otázky lidského života.

Navrhujeme následující model maturity z češtiny:

- KLOUZAVÝ TEST MATURITNÍHO MINIMA, ověřující především praktickou práci s jazykem: znalost pravopisu, tvarosloví, interpunkce a základní stylistiky, porozumění textu. Test by mohl být doplněn jednoduchým strukturovaným útvarem, opravovaným centrálně (formální dopis, zamyšlení s argumentací).

- Tento test by studenti mohli psát ve dvou termínech v předposledním a posledním ročníku (ale pouze třikrát). Splněné minimum by sloužilo jako vstupenka ke školní části maturity. Zároveň by studenti s malou šancí v testu uspět mohli včas zvážit přestup na nematuritní formu vzdělání. Nebo by školy mohly fungovat dvoukolejně a nabízet těmto studentům jiný výstup – výuční list.

- MATURITNÍ ZKOUŠKA v kompetenci škol a učitelů, kteří dokážou nejlépe přizpůsobit své požadavky konkrétnímu typu studentů. Samozřejmě pod podmínkou, že budou zachovány obě části zkoušky – ústní a písemná.

- Konkrétní podoby těchto zkoušek (čtyřhodinové slohy; práce s informacemi; obhajoby domácích esejí; tematické okruhy k rozhovorům o literatuře) by pak svědčily o zaměření, kreativitě a schopnostech učitelů jednotlivých škol a pomohly by vyvést české školství z uniformity a šedi, která ho sužuje.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.