Jako motivaci využijeme články v čítance o zvířatech v různých podnebných pásmech. Pokud tuto možnost nemáme, můžeme začít prací s atlasem světa – konkrétně s mapou přírodních společenství. Cílem je vyjmenovat typická zvířata v jednotlivých podnebných pásmech.
Následně žáci utvoří dvojice a zvolí si zvíře, které je zajímá a se kterým budou pracovat. Navazuje návštěva školní knihovny…
• Najít vhodnou knihu (encyklopedii), která obsahuje relevantní informace o zvoleném zvířeti.
• Získat konkrétní údaj – délku nebo výšku těla zvoleného zvířete a zapsat si jej na papír spolu s dalšími zajímavostmi o daném zvířeti (ostatní informace, především prostředí, ve kterém žije, jsme zjistili už z článků v učebnici).
Pozn.: Pokud nemáme k dispozici texty v čítance, je třeba také hledat“/ověřit informace o tom, na jakém kontinentu a v jakém podnebném pásmu se zvíře vyskytuje.
Proč jsme k vyhledávání nevyužili počítače? Smyslem této části bylo také to, aby žáci dokázali vyhledat relevantní publikaci s informacemi, které v tu chvíli potřebují. Bylo překvapivé, že několik dětí sáhlo po pohádkových knížkách, pokud obsahovaly v názvu „jejich zvíře“.
Další dovedností, na kterou jsem se zaměřila, byla práce s rejstříkem, popř. s obsahem knihy. Žáci si tak procvičili rychlé čtení, řazení podle abecedy a kritické myšlení.
Naměř
Žáci mají jen slabou představu o délce. Co můžeme dělat, abychom žákům s odhadem délky pomohli?
• Vyzýváme žáky, aby ukazovali rozpažením rukou/prstů, jak vypadá asi 1 mm, 1 cm, 1 dm, metr,
• chceme po žácích, aby hledali objekty, jejichž jedna délka je asi metr (k ověření svého odhadu používají papírová měřítka z prodejen s nábytkem).
V našem projektu dostanou dvojice kartu (velikost cca 20 x 30 cm) vyříznutou z krabice. Pomocí přinesených papírových metrů a klubka provázku mají za úkol odstřihnout délku provázku tak, aby odpovídala zjištěnému údaji o daném zvířeti (přidáváme ještě asi 10 cm na zavázání).
Problematická úloha? Je zajímavé pozorovat, jak si některé dvojice zpočátku nedovedou poradit s tím, když je délka větší než 2 m, tedy nestačí jim jen jejich dvě papírová měřítka... Půjčí si další? Pochopí, že si mohou délku podržet a přesunout měřítka „zas o kus dál"?
Prezentuj
Každá dvojice si připraví jednu informaci a tematicky navazující otázku, která hledá mezi „přítomnými zvířaty“ podobný znak/údaj apod. Vše napíše na post-it lísteček (nebo menší papír) a nalepí na tabuli. Jakmile mají všichni nalepeno, vyučující vezme jeden lísteček a přečte nahlas informaci. Dvojice, které lístek patří, předstoupí před třídu, a pokud je potřeba, doplní informaci. Následně jeden z dvojice přečte otázku.
Ukázky informací a otázek
• Mořský mlž šášeň lodní dosahuje délky až 1,5 m. Které suchozemské zvíře má podobnou velikost?
• Ocas veverky obecné může měřit až 20 cm. Které zvíře by se svou délkou vešlo přesně na ocas naší veverky?
• Největším suchozemským savcem je slon africký s výškou až 4 m. Má někdo vybrané zvíře, které našeho slona trumfne?
Doplň informace
I když si žáci z knihovny přinesli papír s poznámkami o svém zvířeti, díky „malým prezentacím“ někteří zjistí, že by jistě mohli nějaké informace dodat. Proto je třeba počítat s případnou další návštěvou knihovny, nebo umožnit žákům dohledání informací na Internetu.
Dvojice následně dostanou čtvrtku (opět cca 20 x 30 cm) a přepíší na ni vše, co o zvoleném zvířeti považují za zajímavé a důležité, včetně celého názvu.
Následně pak informace nalepí na druhou stranu karty s provázkem a provázek obmotají kolem karty.
Výstup z projektu
Na chodbě před třídou připravíme lavici, kam umístíme jednotlivé karty s provázky. O přestávkách tak mohou žáci (nejen naší třídy) prohlížet karty, porovnávat jednotlivé délky a doplňovat si tak informace o vybraných zvířatech.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat