Julie Hrstková: Ztracené děti i budoucnost. Škola se chová jako zlá macecha

pátek 25. května 2018 ·

„To, že roste počet dětí bez ukončeného vzdělání znamená, že roste počet lidí, kteří nemají téměř žádnou šanci na uplatnění. Snad jen s výjimkou uplatnění ve smyslu pravidelné docházky pro různé typy dávek na úřady práce. Namísto toho, aby se české školství snažilo všechny připravit na život v tom nejlepším smyslu slova, selektuje děti odmalička,“ píše Julie Hrstková pro Hospodářské noviny.

Julie Hrstková (repro ČT)
Hrstková pokračuje:

Dítě nemusí být génius, ale rozdíl v přístupu učitelů pozná. Pokud experti hovoří o bariéře ve vzdělání kvůli často nesmyslným požadavkům u maturitních zkoušek, děti mluví o šikaně, rasismu, o věcech a tématech, ohledně nichž my dospělí předstíráme, že neexistují. Ve skutečnosti ale utvářejí nejen společnost, ale také názory současné i budoucí generace.






Celý text naleznete zde

1 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
26. května 2018 v 11:26  

Selektujeme my učitelé hodnocením? Selektuje systém skrze testy u přijímaček a maturit? Selektují se děti samy tím, že se neučí? Selektujeme je tím, že je nedokážeme motivovat? Je potřeba najít odpovědi na otázky, jak podpořit nemotivované děti od školky výše, jak najít a rozvinout potenciál všech dětí co nejdále to jde, jak nenechat nikoho propadnout sítem až na vzdělávací dno, ze kterého se lze jen stěží vyhrabat. Pokusit se zahodit tzv učitelský nadhled a vložit se osobně do osudů dětí v našich třídách.

Každý propadlík je i naším selháním. Měli jsme deset tisíc a více hodin na to, abychom je vedli, osobně v hodinách, nebo po vyučování dohlédli na jejich rozvoj. Pokud jsme to nedokázali, kde se stala chyba? Je chyba vždy na jejich straně, resp u rodičů, nebo za to mohou omezené zdroje systému? Jsem učitel a nenaučil jsem. Jsem pedagog a nevychoval jsem. Žák zůstal bez vzdělání, vězněm v rukou sociálního systému státu; jeho děti budou pravděpodobně také a děti jejich dětí rovněž. Třeba je čas přijmout odpovědnost a uvědomit si, že pokud necháme stát, aby nadále vedl vzdělávací politiku způsobem pokusu a omylu, musíme vytvořit paralelní systém, který je bezvýhradně zaměřen na žáka, nikoli na předpisy, osnovy a limity možností.

Možná si řeknete, že u Vás ten paralelní systém funguje léta, v tom případě byste o tom měli napsat a pokusit se příkladem dobré praxe pomoci i dětem na jiných školách.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.