Jakub Holec: Venkovní výuková aktivita „Barvy přírody“

pondělí 23. dubna 2018 ·

Venkovní výuková aktivita podporuje pozorovací schopnosti žáků a rozvíjí jejich vnímavost k přírodě, která je obklopuje. K realizaci je potřeba najít místo, kde se na různorodých stanovištích (stinná a osluněná stanoviště) vyskytují rozmanité druhy rostlin s listy o různých odstínech zelené barvy.


Učitel v místě, které poskytuje různorodá stanoviště (stinná i osluněná), vyzve žáky, aby se pozorně kolem sebe zadívali a snažili se vnímat rozmanitost okolních barev přírody. Najde v nejbližším okolí několik rostlin, které rostou v různorodých podmínkách stanovišť. Přitom se žáků zeptá, jak se rostliny, které rostou na různých stanovištích, od sebe vzhledově liší. Upozorní je, aby se zaměřili jak na vzhled celé rostliny, tak i na vzhled jejich listů.

Následně žákům pokládá další otázky – proč jsou listy rostlin zelené a co způsobuje to, že rostliny z rozdílných stanovišť mají odlišný odstín zelené apod. Žáci patrně z výuky budou znát, že rostliny mají chloroplasty a v nich zelené rostlinné barvivo – chlorofyl, který způsobuje zelenou barvu rostlin. Už ale možná nebudou vědět, že chlorofyl silně absorbuje elektromagnetické záření v oblastech odpovídajících modré a červené barvě, což způsobuje, že odražené světlo se jeví jako zelené. Proto tedy zelená barva rostlin.

Dále žákům na konkrétních rostlinách z různorodých stanovišť ukáže, že barva rostlin často souvisí s prostředím, ve které rostlina žije. Rostliny rostoucí na stinných stanovištích zpravidla obsahují více chlorofylu. To způsobuje tmavší barvu listů rostlin na zastíněných stanovištích v porovnání s rostlinami rostoucími v místech, která jsou po většinu dne osluněná. Kromě toho upozorní žáky, že rostliny obsahují i jiná barviva, která výsledné zbarvení listů ovlivňují.

Učitel následně vyzve žáky, aby se rozdělili do malých skupin (2–3 žáci ve skupině). Každá skupina si vyzvedne proužek obsahující různé odstíny zelené barvy, které je možné v okolní přírodě pozorovat. Tyto proužky je možné vyrobit ze vzorkovnic barev běžně dostupných v obchodech, které se specializují na prodej barev pro malování interiérů. Proužky s různými odstíny zelené, kterou je možné v okolní přírodě u rostlin pozorovat, je možné ještě pro dlouhodobější použitelnost výukové pomůcky zalaminovat.

Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.