„Dejme těm dětem šanci. V praxi vidím jen pozitiva“, říká ředitelka školky, která už dvacet let propaguje "inkluzi"

středa 3. ledna 2018 ·

„Máme tu děti s problémy po předčasném narození, děti s ADHD, epilepsií, logopedickými problémy, autistu i dítě s mentálním, tělesným a zrakovým postižením. V současnosti musí školky vzít dítě, které patří do jejich spádové oblasti, byť je nějak handicapované. Ale pamatuji časy, kdy k nám děti vozily i maminky z Bohumína nebo Orlové, protože před novou vyhláškou jednoduše nenašly bližší místo, kde by jim ratolest vzali,“ říká dlouholetá ředitelka školky v Karviné Anna Štěpánová v rozhovoru o MF DNES.


V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Společnost je po novele školského zákona s upravenými pravidly inkluze rozdělená. Někteří vidí další začleňování dětí se zdravotním postižením do kolektivu „zdravých“ jako dobrý krok, jiní jej kritizují. U vás je zřejmé, kam patříte.

Já to vidím jen pozitivně, mám to ze své praxe. Vždycky říkám: Dejme těm dětem šanci.

Odpůrci často argumentují tím, že přítomnost handicapovaného dítěte ve třídě může brzdit rozvoj těch ostatních.

V čem vidí tu brzdu?

Zřejmě je to myšleno tak, že učitelé musí věnovat velký čas práci s daným dítětem a tím pádem šidí zbytek třídy.

Základem je ale dobrá spolupráce s rodinou a poradenským zařízením a promyšlená organizace při začleňování dítěte do kolektivu. Učitelé mají k dispozici asistenty pedagoga ve třídách, ve kterých jsou integrovány děti s vyšším stupněm podpory. Z naší zkušenosti víme, že i když je ze začátku někdy potřebné korigovat chování integrovaného dítěte, postupem času to dítě úplně zapadne do třídy. Nejlepší tahouni jsou právě „zdravé“ děti. Když je dítě s nějakým postižením, problémem v kolektivu, kde mají děti stejné problémy, tak se učí problémový vzorec chování. Ale když je mezi zdravými dětmi, tak se učí vzorce chování běžného dítěte.

Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.