Školy zaspaly s digitálním vzděláváním, chybí moderní počítače, kvalifikovaní učitelé i správci sítí

pondělí 9. října 2017 ·

Pouze polovina základních škol má kvalifikovaného učitele informatiky, zjistila Česká školní inspekce. Řada škol ještě bere informatiku jako doplňkový předmět, kde se žáci učí pouze s Wordem či Excelem. To ale v dnešní digitalizované době nestačí. Nová inspekční zpráva upozorňuje, že na tom školy s digitálními technologiemi nejsou vůbec dobře. „Zvyšuje se podíl škol, kterým technika zastarává. Počítačů není dost na to, aby se mohly využívat napříč všemi předměty,“ píše se ve zprávě. O digitální technologie se navíc často nemá kdo starat. Připomínají Hospodářské noviny.


Daniel Lessner (digivzdelavani.jsi.cz)
„Jednodušší práce zajistí nad rámec své pracovní náplně většinou učitel informatiky či ředitel. Na složitější úkoly se někdo pozve. Většina základních škol může dát na správu technologií jen pět tisíc korun měsíčně, což stačí pouze na zajištění základního provozu a řešení kritických problémů,“ varuje Jednota školských informatiků. Často se o sítě stará metodik informačních technologií, který pak nemá čas na svou hlavní činnost – pomáhat učitelům ostatních předmětů zapojovat digitální technologie do výuky.

Zastaralý přístup k digitálním technologiím ve školách má řešit Strategie digitálního vzdělávání schválená vládou v roce 2014, podle níž se má změnit výuka, vybavení škol i připravenost učitelů. Zatím se to ale příliš nedaří. „Z plánovaných aktivit se podařila splnit necelá čtvrtina. Skoro všechny se zpožďují,“ hodnotí Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, která naplňování strategie podrobně sleduje.

Celý text naleznete zde

41 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. října 2017 v 7:42  

Školy zaspaly?

Ten titulek vymyslel kdo? Ministerstvo nedá na nic peníze, ani na správu ani na ptechniku, ale školy zaspaly...

Děte už do řiti s takovýma titulkama.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
9. října 2017 v 9:23  

Přesně tak, titulek je produktem čistokrevného novinářského šmoka (při etymologii tohoto slova z jidiš). A poslední odstavec je typický pro české psaní o školství: "Podle posledního srovnání ICILS z roku 2013 jsou na tom čeští žáci s digitálními dovednostmi překvapivě nejlépe z 21 hodnocených zemí světa. Informatici ale nadšení mírní, protože dřívější výsledky tak pozitivní nebyly, navíc hodně zemí dopadlo velmi podobně. Podle typů úloh v testech také odhadují, že se čeští žáci s počítači naučili pracovat spíše doma než ve škole." - když jsou výsledky testů mizerné, může za to samozřejmě škola. Když jsou výborné, není to zásluha školy. Takže ano, jděte tam, kam píše Anonymní z 21:30, a to nejen s titulkem, ale i s koncem článku.

RP řekl(a)...
9. října 2017 v 12:26  

Zajímalo by mě, v kterém předmětu se žáci mají naučit pracovat "s Wordem či s Excelem" - v čj, mat nebo výchově ke zdraví?

krtek řekl(a)...
9. října 2017 v 12:56  

V češtině Word, v matematice Excel, ale je to celé blbost. V češtině se mají naučit pracovat s jazykem a ani textový editor k tomu neslouží. V matematice přemýšlet.
Tabulkový kalkulátor a textový editor jsou jen pomocníci. Stačí osvícení ředitelé, vzdělaní učitelé a vybavené učebny. Nic z toho se za 4 % HDP pořídit nedá, zbývají nadšenci.

Ygrain řekl(a)...
9. října 2017 v 13:58  

Školy zaspaly?! Školy?! To je teda fakt drzost.

Q. E. D. řekl(a)...
9. října 2017 v 14:12  

Pokud někdo zaspal, tak zřizovatelé. Ale je samozřejmě lepší za veřejné peníze postavit akvapark (tam se pan starosta/primátor/hejtman) může blýsknout před davem novinářů, než dát peníze školám (kde se novinář objeví jedině tehdy, když škola vyhoří).

Charlie řekl(a)...
9. října 2017 v 14:41  

Copak akvapark, tam může každý, ale nalít stovky milionů do fotbalového a hokejového stadionu, kde na trávník nesmí amatér vůbec a na led se dostane tak mezi 22-24 hodinou, to je teprve labůžo. Když po takovémhle podojení rozpočtu v Českých Budějovicích chtěli poslat další desítky milionů do všesportovní haly (volejbal), už to lidé nevydrželi a byl poprask a stopka. Do škol ale pochopitelně nešlo nic. A vlastně ani na ten akvapark. Ale zase za pár miliard snad někdy dojedeme na pramičce do Prahy.

RP řekl(a)...
9. října 2017 v 18:11  

krtku - "V češtině Word, v matematice Excel" - už teď vím, co by mi češtinářky a matikářky na toto řekly :(

krtek řekl(a)...
10. října 2017 v 6:58  

Jo, jo, jako matikář bych se taky poslal někam ... ;-)

David Hawiger řekl(a)...
10. října 2017 v 10:20  

oDobrý den,
když už diskutujeme nad každou "novinářskou zkratku", tak jen poznámka k tématu výuky Wordu a Excelu. Zastávám a také při přípravě nového obsahu RVP ICT prosazuji to, aby Word+Excel+PowerPoint se na základce vůbec neučil.

Základy formátování textu, práce s tabulkou a sestavením snímků do prezentace pak bude především v kompetenci školy. Pokud by záleželo na mě (jako že určitě záležet nebude), pak bych to do hodin informatiky necpal. Ta má svých úkolů až dost - včetně informatického myšlení, což není to samé jako programování.

Jiri Janecek řekl(a)...
10. října 2017 v 10:59  

A co je to to informatické myšlení?
Jak se učí? A má smysl to učit plošně a cíleně na ZŠ? Pokud to je to, co myslím, tak někdo to získá třeba při programování, někdo sestavování obvodů s relé, někdo při práci s tabulkama... Ale většina lidí bez toho spokojeně žije a nemyslím, že učením ve škole by se na tom něco změnilo...

krtek řekl(a)...
10. října 2017 v 11:04  

Rozumím. Ale kde se žáci mají naučit pracovat s prezentací? V občanské nauce? V mediální výchově, která pak ubírá hodiny jiným? Jde o to, že formátování textu, práce s tabulkou a sestavení snímků může informatik naučit rychle a pořádně. Bohužel často jako jediný na škole. I když to samo o sobě není jediným cílem informatiky, ba možná není vůbec cílem.
Ten Word+Excel+PowerPoint je zkratka, ale - bohužel - některé věci jsou v jiných předmětech těžkopádné (hromadná korespondence v Open Office), v online verzích nejsou vůbec, někde jsou méně intuitivně dostupné - názvy základních funkcí v Excelu jsou počeštěné, v Open Office ne. Atd.

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 12:00  

1. Jen procenta žáků se budou živit zpěvem a malováním. Přesto všichni žáci absolvují na ZŠ hudební a výtvarnou výchovu v rozsahu nepoměrně větším, nežli výuku informatiky, ačkoliv už dnes téměř nenajdeme profesi, ve které by nebylo potřeba k práci počítač. Dokonce i ty uklízečky už někde podávají žádanku na nákup čistících prostředků elektronickou formou.
Nabízí se vysvětlení, že někdo při přípravě RVP něco celkem dost ... podcenil, zanedbal, zapomněl, podělal?

2. Informatické myšlení v sobě, stručně řečeno, zahrnuje schopnosti analýzy, syntézy, abstrakce a práce s neúplným, nebo nekonkrétním zadáním.
Přiznejme si, že tato schopnost není dána všem, stejně jako třeba výtvarný talent.
Přesto tomuto stylu uvažování lze učit a nebo pro něj vytvářet předpoklady i v předmětech, jako je chemie, dějepis, nebo biologie. O matematice a fyzice ani nemluvě. Pokud ovšem samotný učitel je toho schopen a umí výuku takto koncipovat.

3. Při současné dotaci informatiky na ZŠ se představa rozvíjení informatického myšlení jeví jako sci-fi. Tedy, ne že bych byl proti, právě naopak. Ale při jedné hodině na prvním a jedné na druhém stupni?
Jako středoškolský informatik mohu prohlásit, že budu šťasten, když budou žáci přicházet ze základek s tím, že umí skutečně používat aspoň ten Word. Ale myslím tím, že nebudou odsazovat první řádky odstavce mezerníkem, nebudou vkládat prázdné řádky za nadpisy a budou aspoň tušit, k čemu jsou dobré styly odstavců. Už jen to samotné by pro mne znamenalo, že nestrávím měsíc tím, že je budu zbavovat špatných návyků.
Dokud neproběhne revize ŠVP a nedojde k navýšení hodinové dotace informatiky, tak si nechám o výuce informatického myšlení jen zdát.

4. Pakliže definujeme obsah vzdělávání na základní škole jako skutečný ZÁKLAD pro vzdělávání další a posléze pro další život, pak znalost práce s textovým editorem k tomuto základu dnes bezesporu patří. (Ale samozřejmě to nemusí být Word.) Každý z nás je dnes postaven před nutnost napsat žádost, reklamaci, životopis a podobně. A nikdo tak již nečiní na psacím stroji.
Chceme-li se tedy bavit o rozvíjení informatické gramotnosti a postupně přecházet i ve veřejné správě k elektronizaci, třeba po estonském vzoru, tak nejdříve naučme všechny umět ten počítač používat alespoň k napsání dopisu na úřad.

5. P.S.:
Novinářská zkratka "školy zaspaly" není zkratkou ale projevem "novinářské demence". Anebo výpotkem zakomplexovaného frustráta, hojícího si zpětně svá bolístka utrpěná od zlé pančelky, která "neodhalila" jeho výjimečnost.
Skutečný novinář by se jí nedopustil, protože takový novinář pracuje s fakty a nikoliv s vlastními fabulacemi. A byl by si schopen zjistit, že školy by "digitálně vzdělávaly", až by se jim v učebnách z chladičů procesorů kouřilo. Kdyby na to ovšem měly k dispozici prostředky. :-(

Michal Komárek řekl(a)...
10. října 2017 v 12:16  

poste.restante

Souhlasím s Vámi i dalšími diskutujícími, že titulek je mírně řečeno zavádějící, že se nepovedl. Nicméně - článek má konkrétní autorku a tedy se Vás ptám, zda o této autorce tvrdíte, že je "zakomplexovaný frustrát"? Opravdu si to dovolíte na základě jednoho titulku? (Možná má titulek na svědomí editor HN, nikoli autorka článku, ale to na věci nic nemění...). Hezký den!

David Hawiger řekl(a)...
10. října 2017 v 12:18  

ad pan Janeček:

Nejsem na tuto oblast ten nejvhodnější pro vysvětlení, nabízím tedy stránku http://digivzdelavani.jsi.cz/slovnicek/informaticke-mysleni. Z ní pak lze dohledat ostatní.

Podle mého názoru tedy otázka nezní "ANO×NE", ale máme přemýšlet ve stylu "WWWWH".

Omlouvám se všem, ale nemám moc času nad diskutováním. Věřím, že prostor pro ni v dohledné době vznikne, minimálně uvnitř JSI. Díky za pochopení.

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 13:42  

tedy se Vás ptám, zda o této autorce tvrdíte, že je "zakomplexovaný frustrát"?
To bych si zdaleka nedovolil, pane Komárku. Jednak proto, že by to Vašemu ostřížímu zraku neuniklo a riskoval bych tím smazání příspěvku, jednak proto, že se primárně vždy snažím chovat jako gentleman.

Stejně jako Vy, ani já netuším, zda je název článku dílem autorčiným, či editorským a tudíž nevím, komu má být má výtka adresována.
Za druhé dávám autorovi názvu článku na výběr mezi projevem "novinářské demence", nebo "výpotkem zakomplexovaného frustráta".
Já totiž o motivech autora názvu mohu pouze spekulovat a nemohu tedy vědět, zda, řečeno jinými slovy, "jenom" nezvládá základy své profese, nebo jde jen o další z dlouhé řady účelových útoků na školy, školství a učitele, o jehož motivech jsem si dovolil ve svém komentáři zaspekulovat. To by nám musel sdělit autor sám. ;-)

Michal Komárek řekl(a)...
10. října 2017 v 14:03  

poste.restante

Děkuji. Nicméně se mi nadále zdá, že jste se nevyvázal z podezření z unáhleného zobecnění... Hezký den!

Ygrain řekl(a)...
10. října 2017 v 14:56  

Jakého zobecnění, pane Komárku? Titulek článku je nepravdivý a urážlivý. Vyslovení urážlivé nepravdy indikuje cosi shnilého na straně autora titulku. Tato shnilost se nemusí nutně projevovat ve všech stránkách autorovy tvorby, nicméně osoba s profesní ctí a/nebo morálními kvalitami by něco takového z klávesnice nevypustila. Takže je nutno se ptát: hloupost, nebo zlý úmysl?

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 15:04  

Není zač.
Berte to třeba tak, že jsem se dopustil prohřešku srovnatelného se zkratkovitou, či hloupou tvorbou nadpisů či dokonce obsahů článků.

A můžete spekulovat, zda jsem tak učinil unáhleně, nebo záměrně s cílem posloužit "půjčkou za oplátku".

Ale jen tak mimochodem, tipoval bych spíše na editorský zásah.
Což na věci nic nemění.
Hezký den. :-)

Michal Komárek řekl(a)...
10. října 2017 v 15:11  

poste.restante

Děkuji, to mi připadá zcela přiměřené :-). Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. října 2017 v 15:29  

" Zastávám a také při přípravě nového obsahu RVP ICT prosazuji to, aby Word+Excel+PowerPoint se na základce vůbec neučil."

To není technicky možné. Žáci jsou pověřování úkoly, vypracovávají prezentace i textové dokumenty. Z tohoto důvodu je nutné minimální základ "dodat" už na základní škole - šíře základu může být tématem k diskusi.

Pokud je necháme napospas a přitom jim neporadíme, je to špatně.

Michal Komárek řekl(a)...
10. října 2017 v 15:37  

Ygrain

Je tu ještě třetí možnost - nepovedená zkratka. Prostě měli na mysli to, co se děje ve školách a ve zkratkovitém titulku učinili ze škol aktéra. Je to každopádně chyba. Jak jsem psal, souhlasím s kritikou toho titulku. Ale připadá mi, že to dramatizujete. Proč rovnou "hloupost nebo zlý úmysl"? Prostě chyba. S tím ve výuce nepracujete, Ygrain? Děkuji! Hezký den!

krtek řekl(a)...
10. října 2017 v 16:36  

Ale učitel musí dělat pouze takové chyby, aby na ně žáci přišli a opravili je. V opačném případě musí odejít. Stejně jako u lékaře, držitele jaderného kufříku apod. Nebo snad můžeme běžně chybovat?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. října 2017 v 16:47  

Chybný titulek? Pak ovšem očekávám omluvu.

Jiri Janecek řekl(a)...
10. října 2017 v 17:22  

No, takže informatické myšlení je to, co jsem si pod tím představoval... Na to jsme měli za stara povinně volitelná cvičení z matiky, kam nás chodilo tak 15 z 99. Zhruba všichni, u nichž to asi mělo smysl.

Cpát tohle všem a text, tabulky a prezentace nechat na školách a jejich dobrovolnosti mi přijde jako kravina i bez algoritmického myšlení. Postoj Krtka či PR mi přijdou mnohem víc nohama na zemi nez JSI...

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 17:30  

Pane Komárku, kdyby stálo v titulku "Ministerstvo školství ..." nebo jen "Školství zaspalo s digitálním vzděláváním, chybí moderní počítače, kvalifikovaní učitelé i správci sítí", pak by takový titulek byl nejen pravdivý, ale dokonce bychom s ním "radostně" souhlasili a přidali se s kritikou.
A celou tuto debatu s Vámi bychom si mohli odpustit.

Ale pokud titulek svaluje vinu za neutěšený stav na školy, pak je nejen nespravedlivý, ale přímo hloupý a lživý.

A protože ani zdaleka nejde o první podobný "omyl" či "editorskou zkratku", nemůžete se vůbec divit podrážděné reakci.

Popravdě mne spíše překvapuje, že jste ještě ani po tak dlouhé době působení na tomto webu nepřišel na to, že informace médií o školství jsou podobných nesmyslů a útoků plné.
To se pak "hezky" poslouchají řeči o významu škol, vzdělávání a učitelské profese pro společnost, když je při každé příležitosti svalována vina "na školy" za všechno možné i nemožné.
Takhle nějak se, zřejmě, podle našich novinářů, buduje prestiž učitelské profese.
A mne už popravdě docela unavuje být na všechny tyto lidi slušný navzdory tomu, že oni nejsou.

A nezlobte se na mne za osobní poznámku, ale od editora webu "Česká škola" bych očekával spíše to, že se bude zastávat učitelů vůči nespravedlivým útokům a ne že bude učitele peskovat za to, že "na kámen neodpověděli chlebem", či rovnou "nenastavili druhou tvář".
Nebo jste snad kontaktoval autorku či reakci HN s požadavkem o vysvětlení, Vašimi vlastními slovy mírně řečeno "zavádějícího, či nepovedeného titulku"?

RP řekl(a)...
10. října 2017 v 17:31  

Líbil se mi volitelný předmět Práce na počítači, byl v 7. ročníku (v 6. byla informatika), zopakovali jsme si všechno, co žáci potřebují ke své "práci" ve škole, bohužel přibyl 2. cizí jazyk, finanční gramotnost jako předmět a sportovní hry pro naše fotbalisty...... Pro zajímavost - registroval jsem se žáky jejich účast v logické olympiádě, měl jsem možnost nahlédnout do hrůzy jejich e-mailových schránek (hromady spamů, reklam, stovky nepřečtených mailů) - to s nimi taky musím zopakovat.... Pamatuji si doby zavádění IQ151 - holky (i někteří kluci) na gymplu trnuli hrůzou, že zas budou muset psát příkazové řádky.... To chceme pro všechny žáky ZŠ?

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 17:35  

redakci HN, samozřejmě

Ygrain řekl(a)...
10. října 2017 v 17:53  

"Prostě chyba. S tím ve výuce nepracujete?"

Ale samozřejmě pracujeme - s chybou žáků. Učitel znalý svého oboru totiž chyby obvykle nedělá, a pokud už se přihodí, bývá zvykem se za ně omluvit. A chyby takového kalibru, jaké předvedl autor titulku, by dělat neměl už vůbec, protože svědčí v nejlepším případě o neumětelství, v horším o ignoranci či aroganci. Takže sorry, že mě to popouzí, druhou tvář rozhodně nastavovat nehodlám.

poste.restante řekl(a)...
10. října 2017 v 19:13  

Líbil se mi volitelný předmět Práce na počítači, byl v 7. ročníku
Souhlasím.
Myslím, že výuka IKT by na základní škole měla být rozdělena na dvě části, z nichž jedna by měla být společná a povinná a ta druhá volitelná.

V každém případě by ale měla být dotace povinné informatiky na základní škole navýšena.
Jedna hodina na druhém stupni je fakt málo. A nechávat to na škole a disponibilních hodinách mi nepřijde jako systémové řešení.
Na logickou otázku, kde vzít hodiny navíc je při stávajícím RVP a jeho "rámcovosti" nesnadné odpovědět. Ale nepochybuji o tom, že průřezová témata se dají prořezat a některé oblasti poněkud zúžit. Například smysl čtyřhodinového předmětu Etická výchova, který absolvovala má dcera, jsem dodnes nepochopil.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. října 2017 v 22:37  

Práce redaktora možná svědčí "o neumětelství, v horším o ignoranci či aroganci", ale já vnímám především zlým úmysl a laciný plivanec na školy a učitele.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. října 2017 v 22:41  

Etická výchova je jen hloupý přílepek a průřezová témata bych v rámci revize rvp neprořezal, ale vyřezal. Nepřinášejí nic, co by nebylo v tradičních předmětech.

Pavel Doležel řekl(a)...
10. října 2017 v 23:33  

Z mého pohledu na ZŠ výuka informatiky od druhé, či třetí třídy, minimálně dvě hodiny týdně. Výuce MS Office bych se určitě nevyhýbal a na střední škole bych zavedl povinně programování a algoritmizaci. I diksuse na ČŠ ukazují, že takové myšlení mnohým individuím chybí jako koze drbání.

tyrjir řekl(a)...
11. října 2017 v 0:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
11. října 2017 v 0:39  

PROČ DIGIMÁNIE?

Nechápu, proč se zavádění a využívání informatiky (informačních a komunikačních technologií) v běžné i odborné mluvě pojmově zužuje na tzv. digitalizaci, informatické vzdělávání na tzv. digitální vzdělávání atd. Valná část věcí, které nás (i při práci s informacemi:) obklopují, je spojitého (analogového) a nikoli digitálního charakteru. Je to jen jakási hloupá móda či kýho výra, která přeceňováním pojmu digitální technologie deformuje význam širšího pojmu informatika.


S analogově vinilovým gramopozdravem zesíleným analogovým zesilovačem zvuku linoucího se z analogově fungujících reproduktorů podobně jako z analogově pracujících hlasivek či hudebních nástrojů a většiny jiných zdrojů analogových zvuků a hluku vstupujících do analogově fungujícího lidského ucha (se světlem a lidskýma očima i s dalšími věcmi se to má podobně)

Informatice Nazdááár! :)))

tyrjir řekl(a)...
11. října 2017 v 1:00  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
11. října 2017 v 1:02  

Práce redaktora možná svědčí "o neumětelství, v horším o ignoranci či aroganci", ale já vnímám především zlý úmysl a laciný plivanec na školy a učitele.

Nezlobme se, prosím, na pány redaktory, že přežvykují fráze odposlouchané od digimaniacky umanutých pseudoodborníků a politiků. Digimaniactví je, myslím, ješté horší "zločin" než trvání na tom, že "žák má mít kompetenci používat analogový Ohmův zákon při řešení praktických problémú". Pan Šteffl mi možná/určitě dá za pravdu.

Zazpívejme si namísto toho rozčilování radši třeba od srdce nějakou hezkou píseň a zatančeme si dívaje se sobě do očí (zase jen analogové véci), než abychom se nad těmi digimaniaky rozčilovali.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
11. října 2017 v 2:10  

Karla Slechtova @SlechtovaKarla
Na elektronizaci ver. spravy mame registrovano temer 400 projektu za 8,5 mld. Kc (previs 3,4 mld. Kc). Vyuzijeme tak vsechny prostredky.


https://mobile.twitter.com/SlechtovaKarla/status/917774715200114688

Ministryně Šlechtová, zdá se, má v pojmech docela jasno, když nemluví o digitalizaci, ale o elektronizaci v informatice.

Ygrain řekl(a)...
11. října 2017 v 8:23  

"Práce redaktora možná svědčí "o neumětelství, v horším o ignoranci či aroganci", ale já vnímám především zlým úmysl a laciný plivanec na školy a učitele. "

No, já to vidím taky tak, nicméně pan Komárek razil teorii pouhé chyby, tak jsem se mu snažila objasnit, že takovýhle kopanec svědčí o profesní či osobní nedostatečnosti, protože jinak není možno, aby osoba kovaná v používání slov něco takového vyplodila, aniž si byla vědoma, co to vlastně napsala.

Unknown řekl(a)...
11. října 2017 v 20:43  

Pane Komárku,
trochu jsem se při pohledu na článek lekl, kdo to z něj na mě kouká. Dost rychle jsem si uvědomil, že jsem to já. Mám radost, že si mě čtenáři s obsahem (natož titulkem) patrně nespojují víc, než kolik umožní použité citace. Ale přesto mi připadá, že tam ten obličej je přinejmenším zavádějící. Mohl byste tam prosím dát něco jiného? Třeba Pana Sponku, ať je to k tématu.

Děkuju!

Michal Komárek řekl(a)...
11. října 2017 v 21:30  

Pane Lessnere, v původním článku jste citovaný spolu s panem Fidrmucem, v ukázce na ČŠ je pouze Vaše citace, to je důvod, proč jsem tam dal Vaši fotografii. Také si nemyslím, že je důvod podceňovat inteligenci a vnímavost čtenářů ČŠ a myslet si, že by mohli autorství článku či titulku připisovat Vám. Takže nevidím, proč by připojení té fotky bylo zavádějící. Děkuji! Hezký večer!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.