Máte poslední šanci. Přidejte nám, vyzývají učitelé i akademici vládu

úterý 8. srpna 2017 ·

Učitelé i akademici plánují na 1. září protestní akce za vyšší platy. Pokud je vláda nevyslyší, může dojít i k posunu či přerušení výuky. Univerzity by také mohly přestat přijímat studenty úplně. Hlavním důvodem protestů je totiž dlouhodobá podfinancovanost sektoru a plané sliby politiků. Odbory chtějí, aby učitelé dostali přidáno alespoň o 15 procent a výdaje na školství se zvýšily o 4,5 miliardy. Reportáž přináší Echo24.



„Jsme rádi, že jsme se k něčemu takovému mohli připojit. Již dlouho dobu upozorňujeme na to, jak je vysoké školství výrazně podfinancované. Podle posledních statistik OECD jde v zemích EU na vzdělání z veřejných zdrojů průměrně 4,7 procent HDP, u nás je to jen něco málo nad 3 procenta. Na vysokoškolské vzdělávání se v současné době investuje 20 miliard ročně, což je při současném HDP méně než půl procenta. Přitom v zemích EU jde z veřejných zdrojů na terciární vzdělávání 1,3% HDP,“ zdůvodnil pro Echo24 místopředseda Rady vysokých škol Tomáš Opatrný, proč je podle něj třeba, aby se učitelé i akademici ozvali. Ačkoliv vláda zvýšení částky pro vysoké školy zhruba o 4,5 miliardy na jaře schválila, do návrhu rozpočtu se to zatím nepromítlo.


Vláda podle odborů zatím učinila jen málo opatření, ačkoliv z úst ministrů často zaznívá, že školství je prioritou. „Platová situace pedagogických pracovníků v regionálního školství a akademických pracovníků vysokých škol zůstává nadále neúnosná a vede k úpadku celé společnosti,“ uvedly organizace ve společném prohlášení. Přetrvávání tohoto stavu podle nich ohrožuje úroveň vzdělávání, a tím i budoucí prosperitu společnosti.


Do protestů se zapojí kromě odborů, Rady vysokých škol a České konference rektorů také Unie školských asociací ČR a Asociace ředitelů gymnázií. „Jde nám o zlepšení financování regionálního i vysokého školství. Rozpočet sice nějaké navýšení obsahuje, ale je podle nás nedostatečný. Ani současní ministři financí a školství Ivan Pilný a Stanislav Štech, ani ti minulí Andrej Babiš a Kateřina Valachová nás neodmítli s požadavkem, že bychom chtěli dosáhnout 130 procent v roce 2020,“ řekl pro Echo24 předseda školských odborů František Dobšík a dodal, že dnes je Česko na 103 procentech.


Spokojení by byli pokud by ještě v tomto roce došlo k patnáctiprocentnímu navýšení platů, jinak se podle nich nepodaří mzdy do roku 2020 navýšit dostatečně. Politici ale mluví o osmi až 11 procentech.




Celý text naleznete zde

4 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
8. srpna 2017 8:28  

No, je fakt, že tato vláda ma asi opravdu poslední šanci učitelům přidat...

Jinak postrádám důležitou informaci, jaká trička zvolili odboráři pro tuto kampaň...

Fanda Moudry řekl(a)...
8. srpna 2017 11:30  

"jaká trička?"

S nápisem přece, ŠKOLSTVÍ JE PRIORITOU"

laimes28 řekl(a)...
8. srpna 2017 13:21  

"ted nebo nikdy"

m vanek řekl(a)...
8. srpna 2017 15:46  

Kolikátá poslední šance to je? ČMOS mi připadá jako by tam spadli z višně. Nebo si spletli apríla?

Vždyť si dělají z kantorů srandu.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.