Kateřina Valachová: „Přidání po učitelsku“: Z jedné kapsy se vezme a do druhé se vrátí ještě méně

středa 19. července 2017 ·

„Tato země má přece jasný plán veřejných financí pro školství, který jsem připravila a který prošel vládou. Ten je platný a počítá pro rok 2018 s růstem platů učitelů o 15 procent. Nyní z návrhu ministerstva financí to zatím vypadá, že toto zvýšení bude o zhruba 11 procent. Přičemž v jiných částech státního sektoru lze očekávat růst kolem deseti procent, takže jenom minimálně odlišný. Rozdílem jednoho procentního bodu nelze smazat rozdíl mezi učiteli a „zbytkem světa“. Nelze smazat dlouhé roky, kdy se nikdo nepohoršoval nad tím, že učitelkám a učitelům nikdo nic navíc nedal a ještě se předešlé vlády rády chlubily jak přidaly. Jenže ve skutečnosti vzaly učitelkám a učitelům z jedné kapsy a do druhé „vrátily“ ještě méně. Nad touto možností „přidání po učitelsku“ letos málem upadly do komatu zdravotní sestřičky a hned byl oheň na střeše. Ale jak vidno, minulé vlády nedokázaly otrávit české pedagogické úderníky a údernice, protože ti učí a učí, i když takových „přidání“ zažili řadu,“ píše Kateřina Valachová ve svém blogu.


Kateřina Valachová (twitter.com)
Podle studií OECD i dalších institucí jsou platy v českém školství nejnižší ve skupině rozvinutých zemí. Je to ostuda a je to velká ostuda. Leckdo to rád komentuje. Mezi nimi je skupina, kterou bych nazvala „ti chytří“. Co říkají? Třeba: „Přidat 60 miliard!“. Jenže mnohdy jsou to ti stejní lidé, co když mohli, tak nedali navíc ani korunu. Kdo nemá na hrbu odpovědnost svěřenou mu voliči, tomu se lehce přidává 60 miliard. A proč ne rovnou sto nebo 200?

Jenže ono také platí: Proč by vysokoškolsky vzdělaný člověk s velmi dobrým všeobecným znalostním základem (což je popis absolventa pedagogické fakulty) měl nastoupit do školství, kde dostane jako čerstvý absolvent velmi malé peníze, když vcelku bez problémů sežene místo s platem o polovinu vyšším či rovnou dvojnásobným? Proč by měli ve škole pracovat skutečně špičkoví lidé, když za to dostávají málo peněz? Ano – ve školství máme srdcaře – jsem na to hrdá, ale skutečně je férové po nich chtít, aby vykonávali tak zodpovědnou a namáhavou práci a smířili se s rolí otloukánků? To skutečně chceme? Chceme riskovat, že naše děti nebudou mít ty nejlepší učitele, protože je tento stát prostě nezaplatí? Já to tak nechci. Ani jako právnička, ani jako máma. K tomu nepotřebuji funkci ministryně. Stačí být občanem, který sleduje věci veřejné. A tak by to měli mít všichni rodiče a prarodiče: Řekněme společně NE, NECHCEME jakémukoliv plánu na šetření na školství.


Celý text naleznete zde

4 komentářů:

Janek Wagner řekl(a)...
19. července 2017 v 9:39  

Za tři roky Sobotkovy vlády růst průměrných platů učitelů jen kopíroval růst mezd v ČR. Oboje vzrostlo o cca 17 %. Z tohoto pohledu jsou výroky exministryně jen zavádějící a licoměrné. Loňské s velkou slávou avizované zvýšení o 10 % se taky nekonalo, stejně dopadne i to letošní 15%.

tyrjir řekl(a)...
19. července 2017 v 11:09  

Za tři roky Sobotkovy vlády růst průměrných platů učitelů jen kopíroval růst mezd v ČR. Oboje vzrostlo o cca 17 %. Z tohoto pohledu jsou výroky exministryně jen zavádějící a licoměrné. Loňské s velkou slávou avizované zvýšení o 10 % se taky nekonalo, stejně dopadne i to letošní 15%.

Souhlasím a dodávám: Týká se to i pana premiéra, který z tohoto hlediska rovněž dogmaticky (licoměrně) tvrdil, že vzdělávání je pro vládu a ČSSD prioritou a že ČSSD ve vládě zlepšila podmínky učitelům.

Kdyby paní exministryně řádně vykonávala svou bývalou funkci (například méně dogmaticky a hyperaktivisticky se starala o odborně, organizačně a fondočerpačsky zpackanou Inkluzi a zpackaný Kariérní řád), nemusela být rozpočtová bilance jejího působení tak tristní.

Političtí partneři ve vládě a ve sněmovně nemají, myslím, nyní příliš velkou chuť dávat peníze do ideoticky (ideově dogmaticky) řízené a spravované černé díry MŠMT. To by si možná mohl a měl uvědomit a poučit se z toho i současný ministr školství. Zejména při projednávání školského rozpočtu!


J.Týř

Unknown řekl(a)...
19. července 2017 v 17:59  

10%? Ale tak! "zvýšení bylo o 8%". 6% šlo do tarifů a 2% se nám jaksi poztrácely cestou. Nejspíš zůstaly za nehty vedoucích pracovníků. Při současné inflaci, která se pohybuje v rozmezí 2,3 až 2,5% (nebavím se o té skryté) je reálné přidání velmi mizerné a naprosto nedostačující. Masmédia šíří neustále informace o přidávání učitelům. Ukazatelem taky je, že 35 letý učitel nedosáhne v současnosti se svými příjmy ani na hypotéku. Dle manipulace z masmédií si však učitelé žijí jako "prasátka v žitě".

Jana Karvaiová řekl(a)...
19. července 2017 v 18:48  

Bože další předvolební agitka........

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.