Valachová odkládá odchod z vlády kvůli kariérnímu řádu pro učitele

středa 31. května 2017 ·

Ministryně školství Kateřina Valachová odložila odchod z vlády. Řekla iDNES.cz, že chce nejprve prosadit kariérní řád, který vrátili senátoři do Sněmovny. Valachová kvůli němu vyrazila ve středu do horní komory parlamentu, ale místo jejich ano pro zákon si od senátorů vyslechla hodně kritiky a kariérní řád se kvůli změnám vrací do Sněmovny.


Pro schválení kariérního řádu pro učitele chyběly Valachové v Senátu pouhé dva hlasy. Mezi senátory, kteří byli proti návrhu ministryně školství, byli i tři členové klubu také vládní KDU-ČSL (Čunek, Kunčar, Papoušek) a senátor Jaroslav Větrovský z klubu hnutí ANO. Ministryně doplatila na nesoudržnost vládní koalice. Zároveň ale našla důvod, aby zatím ve vládě nekončila.

Mezi pozměňovacími návrhy senátorů je zvýšení příplatku za třídnictví na 3000 korun a zrušení monopolu ministerstva školství na vzdělávání učitelů.


Celý text naleznete zde
Reportáž z jednání Senátu na Aktuálně.cz naleznete zde
Zprávu ČTK naleznete zde
Stenozáznam z jednání Senátu naleznete zde

19 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
31. května 2017 v 14:53  

Je nutné páchat dobro, i kdyby měly být mrtvoly vůkol( pro pana Komárka - jedná se o nadsázku).

Eva Adamová řekl(a)...
31. května 2017 v 14:55  

Zvýší-li se příplatek za třídnictví na 3000 Kč, bude to v nepoměru s příplatkem např. ICT koordinátora 1000-2000 Kč. Tudíž bude docházet k situacím, a to zejména na školách, kde dávají ICT koordinátorovi tisícovku, že to nebude chtít dělat a raději si vezme třídu. Ono je to totiž na většině škol tak, že výchovní poradci a ICT koordinátoři třídními nejsou, aby měl každý alespoň nějakou tu korunu navíc. A je zde i otázka, jestli po této změně bude někdo toužit po tom dělat výchovného poradce, zvláště pokud ke snížení úvazku výchovných poradců dojde až v roce 2021. Mám obavy, že z paskvilu se už nic jiného než zase paskvil udělat nedá.

Eva Adamová řekl(a)...
31. května 2017 v 16:15  

Tak jsem si přečetla všechny pozměňovací návrhy ze stenozápisu a jsem šokována tím, jaký zmatek při jejich formulaci a při hlasování o nich panoval. V konečném důsledku se třeba hlasovalo úplně o něčem jiném, než dotyčný senátor ve skutečnosti navrhoval. Třeba senátor Papoušek navrhoval zvýšení příplatků za specializované činnosti na 2 až 3 tisíce a zrušení nově navržených specializovaných činností např. Koordinátora vlastního hodnocení školy. Hlasovalo se však jen o druhé části jeho návrhu?
Nicméně tedy kromě tohoto byl schválen pozměňovací návrh na navýšení příplatku pro třídního na 3 tisíce. Návrh poslance Růžičky, že by učit mohl v podstatě kdokoliv, schválen nebyl.
Co s tím vyvedou v poslanecké sněmovně je ve hvězdách, ale cesta ke schválení tohoto paskvilu asi nebude jednoduchá. Kromě ministryně se návrhu zastávalo už jen pár naivních senátorů, kteří si myslí, že povede ke zvýšení platů ve školství. Všichni senátoři, kteří měli v minulosti se školstvím něco společného, na něm nenechali nit suchou.

mirek vaněk řekl(a)...
31. května 2017 v 16:26  

3000 za třídnictví vítám. Konečně to pokryje práci třídních u některých tříd. A někdo to třídnictví bude i chtít dělat.
Zrušení jakýchkoli koordiátorů také vítám. Jsou v dobře fungující škole zbyteční. Stačí slušně zaplacený výchovný poradce se sníženým úvazkem a vedení školy nezatížené nesmysly. A schopní učitelé, kteří mají podmínky k práci.
Ale nedělám si iluze. Chaos v senátu neznamená, že sněmovna dostane rozum. o ministerstvu nemluvě.

mirek vaněk řekl(a)...
31. května 2017 v 16:30  

"Ono je to totiž na většině škol tak, že výchovní poradci a ICT koordinátoři třídními nejsou"

Možná na základkách. Na Středních kdo je schopný dostává vše. Hlavně za mizerné peníze hodně práce. Neschopní se mají nejlépe. Nedostanou nic a mají čas na přivýdělek jinde.

tyrjir řekl(a)...
31. května 2017 v 17:30  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
RP řekl(a)...
31. května 2017 v 18:54  

Já jsem třídní od nástupu po VŠ do mé první školy. Jako nejmladší jsem tehdy /v roce 1994/ dostal befelem i ICT metodika (jsem dodnes), sám jsem si vybral EVVO koordinátora (jsem už 10 let). Jsme velká škola, netřídní jsou jenom jazykáři a tělocvikáři (půlí si třídy). Teď vyvádím výbornou devítku, ale přes horu papírů na žáčky někdy ani nevidím....

tyrjir řekl(a)...
31. května 2017 v 19:10  



Myslí si paní ministryně, že i tentokrát Sněmovna zbaští neadekvátně sebechvalné  nepravdy o "eurodotačně tunelářském Kariéristickém neřádu"?

Kariérní řád byl připraven, aby se učitelům zvedly platy. Proč takový systém podle vás nemůže fungovat?

Nemůže fungovat, protože k tomuto účelu nebyl vytvořen. Stejně jako státní maturity neslouží ke zvýšení prestiže a kvality maturit, ale k odklánění, nebála bych se říct až k rozkrádání peněz ze státního rozpočtu. Systém, založený na nákladné byrokracii, nemůže zlepšit reálné platy učitelů. Uvědomme si, že první „vynikající“ učitelé spatří světlo světa až v roce 2022. Do té doby půjdou všechny peníze z eurofondů na úřední moloch přisátý na systém atestací a školení. Pět miliard korun minimálně, možná i pětinásobek. Národní institut pro další vzdělávání už nabírá lidi – úředníky – přestože zákon ještě nebyl schválen.


Prostě se lže, hlavně o platech. Inkluze, pračky. A bude hůř, takže odcházím...

S většinou toho, co paní J. Kunšteková napsala souhlasím. A ještě k tomu dodávám otázku k důvodu, proč paní ministryni ty nepravdy a pochybné argumenty až donedávna relativně snadno procházely:

Čím to je způsobeno, že ty de facto neúčelné a neúčinné pokusy zatížit práci rozpočtově šizených a mizerně resortně řízených škol v České republice prostřednictvím evropsky dotovaných projektů procházely Vládou a Parlamentem České republiky a orgány Evropské unie?

Domnívám se že možná dílčí odpověď je relativně jednoduchá a lze ji vyjádřit několika slovy:

NEZÁJEM POLITIKŮ O VZDĚLANÉ OBČANY A KLIENTELISMUS PŘI ČERPÁNÍ ROZPOČTU A VZDĚLÁVACÍCH EU DOTACÍ  

J. Týř



Anonymni z 21:30 řekl(a)...
31. května 2017 v 23:53  

"Zrušení jakýchkoli koordiátorů také vítám. "

Tak třeba o počítače se postaráte sám, ne?

tyrjir řekl(a)...
1. června 2017 v 4:28  

Pro dokreslení:

V obecné rozpravě byl Kariérní řád zevrubně rozebrán a mj. tam bylo předneseno podporující stanovisko školských odborů s poukazem na to, že oni na rozdíl od jakési pochybné Pedagogické komory zastupují všechny učitele.

Senátor Růžička, místopředseda senátního vzdělávacího výboru potom Senátu sdělil, že poslal školským odborům písemný dotaz, kolik že mají školské odbory členů. (Pedagogická komora jich má nyní přes 7 tisíc). Odpověď školských odborů zněla ve smyslu "Nejsme povinni Vám to sdělovat, tak Vám to nesdělíme".

:)))

tyrjir řekl(a)...
1. června 2017 v 5:19  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
1. června 2017 v 5:41  

Obecná rozprava trvala čtyři hodiny. V oboustranně vcelku velmi férové a věcné debatě vystoupilo 21 senátorů, někteří vícekrát. Paní ministryně se aktivně zúčastnila celé obecné rozpravy a obě protivné strany diskuse uznávaly úsilí a některé úspěchy paní ministryné. V jejím závěru Senát neschválil návrh na přijetí ani na zamítnutí zákona. Schválena byla třetí možnost - vrácení zákona Sněmovně s pozměňovacími návrhy a ty potom rovněž za účasti paní ministryně, která se vyslovila proti všem pozměňovací návrhům, byly přeneseny v podrobné rozpravě. Schváleny pak byly tři pozměňovací návrhy. V Poslanecké sněmovně budou pozměňovací návrhy obhajovat senátoři Růžička a Vystrčil. J.Týř

Radek Sárközi řekl(a)...
1. června 2017 v 9:14  

Podrobné informace o kariérním řádu a aktivitě Pedagogické komory v této věci:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-ma-uz-650-podpisu.html

mirek vaněk řekl(a)...
1. června 2017 v 11:58  

Pro anonymního. Na to stačí správce sítě. O počítače se má starat učitel? To je činnost, kterou může dělat ICT odboník za odpovídjící peníze a ne učitel za almužnu.

Eva Adamová řekl(a)...
1. června 2017 v 12:31  

No máte sice pravdu, ale realita je bohužel taková, že na malých a středně velkých školách na ICT odborníka nemají a obávám se, že nikdy nebudou mít, peníze na jeho řádné finanční ohodnocení. A podobné to bude do budoucna se speciálními pedagogy a školními psychology.

tyrjir řekl(a)...
1. června 2017 v 13:33  

"Na přímou otázku mi v rozhovoru před několika lety odpověděl předseda školských odborů František Dobšík, že přes dvacet tisíc. Letos na jaře jsem dostal jen neoficiální odpověď, že členů je zhruba osmnáct tisíc a že učitelů z nich není ani polovina.

Z uvedených dvou údajů můžeme vyvodit, že senátor Miroslav Nenutil v rozporu se skutečností uvedl, že ve školských odborech jsou desetitisíce učitelů. Učitelů není v odborech ani jedna desetitisícovka. Stejně se zřejmě zmýlil i předseda Senátu Milan Štěch, protože za poslední tři roky poklesl počet členů školských odborů o desetinu.

Pokud se podíváme do statistik signatářů výzvy senátorům k zamítnutí kariérního řádu, více než sedm tisíc z nich uvedlo, že jsou učitelé, z toho téměř čtyři a půl tisíce učitelů základních škol. Počet signatářů je prakticky srovnatelný s počtem učitelů-členů školských odborů...


http://www.pedagogicke.info/2017/06/janek-wagner-kdopak-nam-to-tady-nerika.html

Jiří Růžička: Iniciativa zatím neexistující pedagogické komory byla velice úspěšná

Projev při projednávání návrh novely zákona o pedagogických pracovnících v Senátu ve středu 31. května 2017: "My vymýšlíme nesmírně složité konstrukce, jak přidat učitelům pár korun, místo abychom řešili takové problémy, o kterých jsem tady mluvil už na začátku ve zpravodajské zprávě, tedy feminizace školství, stárnutí sborů atd., místo abychom skokově zvedli platy učitelů, místo abychom dali peníze i zodpovědnost ředitelům, protože oni jsou ti, kteří za to nesou zodpovědnost. Místo toho všeho vymýšlíme složité konstrukce, které pravděpodobně přinesou pár stokorun za cenu vysoké administrativní náročnosti, o tom jsem přesvědčen. Klademe na učitele nové a nové požadavky. Nevěřím tomu, že to nebude administrativně náročné i pro učitele."

...Trošku smutné toto dostat. A opravdu si někdo z nás myslí, že se do škol budou po za zavedení kariérního řádu hrnout mladí učitelé, kteří po pěti letech studia na pedagogických fakultách budou učiteli, kteří jsou teprve začínající na následující dva roky, jejich nástupní plat bude 21.400 Kč a za dva roky, když to dobře dopadne a atestační komise usoudí, že už jsou hotoví učitelé, jim přidáme dva tisíce? To si opravdu někdo z nás myslí?

...Často zde, a nejenom tady, ale i ve výboru a v různých diskusích zaznělo: No, není to dokonalé – a co je také dokonalé. Případně, že něco není dobré a nebude to fungovat, tak to napravíme. A to mě děsí ze všeho úplně nejvíc, že už teď mluvíme o tom, že tento zákon má některé nedostatky a my je napravíme zase v nějakých novelách. Připomíná mi to opravování chodníků. Opravíme chodník a pak ho rozbouráme a budeme ho zase opravovat, protože jsme zjistili, že by tam měla vést ještě voda.


http://www.pedagogicke.info/2017/06/jiri-ruzicka-iniciativa-zatim.html



Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. června 2017 v 13:42  

Pane Vaňku, ano, technicky je to pro správce sítě. Ostatní problémy - netechnické, musí řešit někdo ze školy a na to jsou ICT koordinátoři nebo metodici.

Jirka řekl(a)...
1. června 2017 v 18:45  

A "moderní" učitel, aby se jen přiblížil běžnému alternativnímu průvodci, potřebuje, aby to fungovalo. Než přijede sjednaný technik, mohlo by se stát, že to žáky i učitele přestane bavit a Herbart znovu vystrčí růžky. Pak musí zaskočit ICT koordinátor, který stále sní svůj sen. Což kdyby se miliardy z fondů proměnily za optiku končící na patě každé státem uznané školy. Provoz by garantoval stát a každá škola by si podle svého gusta naplánovala, jak naplnit stále rostoucí požadavky na konektivitu. Bronzová deska díků EU na každé budově by byla tím nejmenším zneužitím dotačního "podnikání". Za takové pomníčky bych se nezlobil, protože pak bych mohl naplnit smysl funkce koordinátora ICT a kolegům ukázat a zprovoznit služby internetu, které pomáhají a šetří čas i práci.

RP řekl(a)...
1. června 2017 v 20:00  

Souhlas s Jirkou. Jak je možné, že to žádnou místní akční skupinu nenapadlo??????

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.