Tomáš Feřtek: Chceme kultivovaným způsobem oponovat Cermatu

čtvrtek 25. května 2017 ·

Čísla, která o výsledcích maturity zveřejňuje ministerstvo školství nenesou podle Tomáše Feřteka žádnou informaci. „Headline, který byl na tiskové konferenci v pátek, že se maturanti buď zlepšili, nebo zhoršili, je zavádějící. Maturanti se dělí na dvě skupiny: na gymnazisty, kteří jsou v testu z matematiky docela úspěšní, a negymnazisty, ti jsou velmi neúspěšní. Když to zprůměrujete, dostanete skoro nulovou informaci,” řekl Feřtek v rozhovoru pro Český rozhlas.


Tomáš Feřtek (eduin.cz)
„Informace, které z dat čerpáme, by mohly vést k debatě, co v maturitách má být. Myslím si, že odpor vůči tomu existuje z valné části proto, že tady není moc zvykem kontrolovat ty, kteří jsou u moci... Chceme kultivovaným způsobem oponovat Cermatu, to znamená na základě jasných argumentů a dat. Chceme přimět politiky, aby se na ty diagramy podívali a usoudili, jestli by opravdu nestálo za to ten maturitní test změnit tak, aby opravdu ověřoval důležité znalosti,” řekl Feřtek v rozhovoru.

Podle něj směřujeme k maturitě, která nebude stát na předmětech. „Naším dlouhodobým cílem má být maturita online, kde dostanu složitější zadání, které musím zpracovat. Mám u toho něco spočítat, mám u toho napsat text, udělat grafy, shrnutí v cizím jazyce, a pak to celé obhájít. Když s takovou prací pak přijdu ať už na vysokou školu, nebo k zaměstnavateli, tak se máme o čem bavit,” vysvětluje Feřtek.


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

7 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
25. května 2017 v 8:21  

"Informace, které z dat čerpáme, by mohly vést k debatě, co v maturitách má být. "

To mi prijde takove nakousle a nedokoncene... Co v maturitach ma byt, aby co? Aby cilova uspesnost byla takova, jak si Fertek a spol. preji? Co na to Tajny?

K te maturite online bych mel stanovisko podobne, jako mel produkcni Sus ke scenari Trhaku... Ale nemam kosil sve velikosti nazbyt a ta slova by tentokrat urcite neprosla...

mirek vaněk řekl(a)...
25. května 2017 v 9:17  

Co takhle navrhnout ty důležité znalosti? Zatím jsou to jen řeči a napadání vybraných otázek.

Obhajoba práce. Přes internet? V tom případě komise odborníků z jiných škol, která důkladně ověří jak autor práci zpracoval a přezkouší ho. Jinak si maturant maturitní práci koupí.
Pak se to ale moc neliší od maturitních zkoušek.

Eva Adamová řekl(a)...
25. května 2017 v 11:32  

V češtině patřil mezi úkoly s největší neúspěšností odpovědí úkol na určení pravopisné chyby, která se nacházela ve vyjmenovaném slovu.
Fuj, pryč s vyjmenovanými slovy u maturit, jsou pro děti příliš náročné!!!

poste.restante řekl(a)...
25. května 2017 v 11:50  

Že informace z MŠMT jsou o ničem, to má pan Feřtek pravdu.
Když někde dojde k "mírnému zlepšení" o 1,5 %, pak pro mne je to "zlepšení" na hranici statistické chyby.

Že by ovšem zrovna EDUIN oponoval kultivovaným způsobem, to bych zrovna netvrdil.
Výskyt účelově interpretovaných informací tam naopak přesahuje přijatelnou mez n-násobně.

Pomýlená je ale především výchozí úvaha:
"Informace, které z dat čerpáme, by mohly vést k debatě, co v maturitách má být."

To jako znamená, že budeme měnit obsah maturity podle toho, jak právě vyjdou data z jejích výsledků? Co je to za nesmysl?
Když z testů v autoškole vyjde najevo, že adepti řidičáků nejhůře dopadají v řešení křižovatek, tak je vyřadíme?

Když už, tak můžeme vést debatu o tom, jak má být celkově koncipována maturita/závěrečná zkouška. A jaké změny by si to případně vyžádalo.
Ale nemůžeme přece měnit obsahy zkoušek podle toho, jak jsou v nich žáci úspěšní.
Co by potom taková zkouška ověřovala?
Nejspíš nic.
A nejspíš to je cílem.

Jiri Janecek řekl(a)...
25. května 2017 v 13:42  

"Když z testů v autoškole vyjde najevo, že adepti řidičáků nejhůře dopadají v řešení křižovatek, tak je vyřadíme?"

Pekny priklad... Myslite, ze by se na portalu Ceska Autoskola potom rozvinula debata o tom, ze vetsinu kilometru stejne pri jizde najezdime mimo krizovatky?

Simona CARCY řekl(a)...
25. května 2017 v 13:45  

Tak já myslím, že titulek je krok správným směrem. Pan Botlík si přečetl své komentáře vůči paní Adamové a uvědomil si, že psát dámě, že plácá je nesmysl. Tedy beru to ze strany EDUinu jako zákaz vystupování Botlíka a to je jistě pozitivní.

poste.restante řekl(a)...
25. května 2017 v 14:51  

Myslite, ze by se na portalu Ceska Autoskola potom rozvinula debata o tom, ze vetsinu kilometru stejne pri jizde najezdime mimo krizovatky?

To asi dost záleží na tom, kdo a s jakým cílem by tam chodil diskutovat.
A kolik expertů na silniční dopravu z řad režisérů a dramaturgů by se k dané věci cítilo oprávněnými vyjadřovat.
:-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.