Kafka nikdy nebyl můj guru, ale pocit odcizení mě v poslední době přepadal stále častěji. Stačilo otevřít stránky libovolného projektu, který se snažil svrchu zreformovat naše školství.
Jako by reformátoři nevěděli, že sociální inženýrství vždycky končí průserem.
![]() |
Veronika Valíková (archiv autorky) |
S novým tisíciletím, přišlo období nových metod. Skupinové vyučování, brainstorming, střepinkové či skládankové učení a stále omílaná výchova ke čtenářské gramotnosti... Už nestačilo vědět a předávat. Kdo jen stál před tabulí a hovořil na žáky, byl najednou špatný učitel. Tehdy zřejmě započal ten plíživý zápas formy a obsahu...
Pak následovalo slavné období, ve kterém si školy měly vytvořit své individuální školní vzdělávací programy. Začaly se skloňovat pojmy jako motivace, dovednosti, kompetence a evaluace. S programy přišla i povinnost jednoho celoškolního projektu ročně, který se postupně stal nejdůležitějším tématem všech porad a mailů z ředitelny. Hodnocení, výstupy, prezentace, nástěnky – obludy, které požíraly náš čas, byly stále hladovější.
Potom přidusala státní maturita se zběsilými zaškrtávacími testy, které se nejlépe vyplňovaly podle pravidel hry Bingo – zakřížkuj to, co zakřížkuje většina. Provázel ji zběsilý ministr, jenž si přál, aby se studenti svých učitelů báli, a současně z těch učitelů na každém kroku dělal idioty.
Nu a teď máme administrativní období. Byrokratický labyrint. Všechny ty programy, projekty a zdokonalení, které nám nezávisle na sobě vymyslely různé týmy odborníků, potřebují jako bájný Mínotauros pravidelnou potravu v podobě formulářů, dotazníků, hodnocení, košilek a mailů.
Každý český učitel by dnes uživil polovinu, možná celého osobního asistenta.
Kdyby ovšem měl poslanecký plat.
Ukázka z 1. kapitoly rozepsaného románu především o češtinářích
4 komentářů:
Souhlasím.
....Každý český učitel by dnes uživil polovinu, možná celého osobního asistenta.
Kdyby ovšem měl poslanecký plat. ....... A dodávám - i ty tzv. "náhrady!
Za mě super, vtipné a pravdivé :-)
Frustraci z identifikace rozdílu mezi chtěným a reálným se dá vyzpívat všelijak. Na maso na dobrý román je to však dost málo. A nebo nebude žádný román....
No vidíte, paní Carcy,
já četla další kapitoly. A dost dobrý. Věřila byste tomu? Asi to bude román. Dokonce vtipnej :-)
Okomentovat