Zkvalitnit výuku může spolupráce škol se „science centry“

sobota 7. ledna 2017 ·

„Řada učitelů vám určitě řekne, že naprosto stačí látka probíraná ve škole. Ale každá návštěva nějakého jiného prostředí je pro žáka inspirativní a motivující. Například ve science centru může sám vyzkoušet fyzikální zákony nebo jiné jevy, o nichž se učí, na vlastní kůži. Nestačí, že jen vidí pokusy na videu. Prožitek je něco jiného, nezastupitelného,“ říká ředitelka školy v plzeňském Božkově Hana Stýblová. Ta je zároveň předsedkyní Asociace ředitelů základních škol. Reportáž přináší týdeník 5plus2.

Školy narážejí na dvě zásadní překážky: jednou je finanční a časová náročnost dopravy a druhou požadavky vzdělávacích plánů, které musejí naplnit. Podle Hany Stýblové však tato situace není neřešitelná.

Ředitelé by například uvítali balíčky pro školy, z nichž bude patrné, jak daný program zařadit do RVP. Ale hlavní roli může sehrát ředitel. Například: Bylo by třeba, aby do science centra mohlo s žáky vyjet více pedagogů, kteří by byli do dění aktivně zapojeni. „Kupříkladu by bylo přínosné, kdyby science centra nabízela program, který propojí fyziku a chemii,“ dodává Hana Stýblová. Pedagogové se mohou domluvit, aby pro den, kdy žáci pojedou do science centra, spojili například více hodin fyziky, chemie a matematiky. Další den by zase mohli dohnat dějepis, češtinu nebo angličtinu.


Celý text naleznete v týdeníku 5plus2 (6.1. 2017)

3 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
8. ledna 2017 12:12  

No, to může... Otázka je, čím to, že se ta výuka údajně znekvalitnila. Když jsem já byl dítě, přišla mi výuka fyziky i chemie celkem dobře podpořená...

PS: Co můžou ředitelé zařazovat do RVP?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. ledna 2017 13:02  

"kdy žáci pojedou do science centra"

A kdo zaplatí? Má škola právo vybírat peníze na výuku mimo školu? A naopak. Musí se rodiče finančně podílet na výuce mimo školu?

Jana Karvaiová řekl(a)...
8. ledna 2017 14:57  

Výlet do Sci centra je drahý. Rodiče některých dětí nezaplatí. není to povinné.

Jaká je vybavenost tzv. fyzikálních a chemikářských tříd v běžných základkách? Řekla bych, že díky šetřivému stylu posledních 20 let naprosto ubohá. Na školách většinou zůstávají staré (i když mnohdy často velmi kvalitní a názorné) pomůcky z doby socialismu. Na nové, totálně předražené, nejsou peníze. Zkuste si pobrouzdat po internetových obchodech, kolik se chce třeba za pitomou dřevěnou destičku s hřebíčky a gumičkami na matematiku pro vytvoření názoru v geometrii? V chemii už skoro nelze dělat pokusy, které by určitě děti bavily, protože tisíce vyhlášek svazuje učitele tak, že buď hezky názorně předvádějí a jsou jednou nohou v kriminále a nebo se na to můžou vykašlat a nedělat si problémy navíc. To samé ve fyzice, kdy učitelé pracovek a fyziky musí mít povinné elektrikářské zkoušky!! kvůli pokusům a práci se spotřebiči. Mám ji taky, heč.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.