Michal Komárek: Matematiku a fyziku nemá kdo učit? Tak ať učí kdokoli!

středa 18. ledna 2017 ·

Na základních a středních školách v Plzeňském kraji je akutní nedostatek učitelů matematiky a fyziky. S originálním řešením, jak situaci vyřešit, přišli na plzeňské Pedagogické fakultě: Přijmou každého. Zrušili přijímačky. A studenty pošlou na brigády do škol, protože i po brigádnících je velká poptávka. Možná neumějí počítat a fyzika je vůbec nezajímá. Ale snad jsou alespoň odvážní. Nebo zoufalí. Nebo ještě třeba nějak jinak zajímaví a inspirativní. Zkusme logiku "plzeňského řešení" pochopit.


Michal Komárek

O zrušení přijímaček na fyziku mluvil v dnešním Studiu 6 České televize děkan fakulty Miroslav Randa. O matematiku a fyziku není mezi uchazeči zájem a dlouhodobě nejmenší zájem je o fyziku. Přijímačky ale fakulta možná zruší pro celý obor „Přírodovědná studia“ kam patří i matematika a fyzika.

Na webových stránkách fakulty se píše: „V případě nižšího počtu uchazečů, než je kapacitní limit fakulty v uvedeném studijním oboru, může děkan fakulty všem uchazečům tohoto oboru prominout přijímací zkoušku“.

Zkusme logiku tohoto projektu pochopit. Přichází za situace, kdy se intenzivně diskutuje o tom, že matematické dovednosti českých žáků a studentů upadají, matematiky se bojí, snaží se ji vyhnout, i o tom, zda povinná maturita z matematiky pomůže nebo bude jen dalším nezdařeným experimentem. A o tom, že učitelské povolání obecně není příliš přitažlivé kvůli nízkým platům a prestiži.

Jak tedy pochopit „plzeňské řešení“? Nabízí se několik možností:

1) Situace je už natolik katastrofální, že není možné nic pokazit. Za dané situace může prostě matematiku a fyziku učit kdokoli a nijak se to na celkové úrovni žáků a atmosféře ve škole neprojeví.

2) Studium na pedagogických fakultách je zbytečné, ty školy jsou špatné, takže si není na co hrát. Ať je vystuduje kdokoli. Přijímáme bez přijímaček, když už k nám někdo zavítá, budeme se snažit ho udržet až do konce. V praxi se potom uvidí.

3) Je to jenom hra, protože absolventi pedagogické fakulty stejně nechtějí a nebudou učit.

4) Je to geniální plán, jak objevit nové talenty: Teprve v inspirativním prostředí plzeňské pedagogické fakulty a na brigádě na základní škole v sobě student fyziky a matematiky objeví předpoklady a lásku pro obor a učitelství. Ano, právě ten student, který se hlásil na čtyři jiné vzájemně nepříbuzné obory a protože nikde neuspěl, šel bez přijímaček do Plzně. Bylo by nespravedlivé ho odepisovat.

5) Je to akt zoufalství a beznaděje

Jiné možnosti?



Reportáž České televize v rámci Studia 6 naleznete zde (začátek cca 1:12)

24 komentářů:

Radomír Palát řekl(a)...
18. ledna 2017 9:13  

Asi jsem natvrdlý, ale zrušení přijímacích zkoušek neznamená, že učit M a F může každý - musí snad úspěšně vystudovat... Pletou se tady dojmy s hruškama, že....

Radomír Palát řekl(a)...
18. ledna 2017 9:14  

a diskutovat o důležitosti přírodovědného vzdělání snad zase nebudeme...

mirek vaněk řekl(a)...
18. ledna 2017 9:35  

Správná možnost:

Každý student nese peníze. Tedy bereme každého. To co dělají střední školy už řadu let.

O tom, zda učit matematiku a fyziku může každý byych nediskutoval. Pak to vede k nebezpečným závěrům jako že stavět a projektovat domy může každý(viz Česká Třebová) či že operovat může každý(viz když si splete lékař levou a pravou ledvinu).

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. ledna 2017 9:42  

Ach jo, je možné k té blbosti něco dodat?
Zeptám se příští týden v nemocnici, jestli můžu nastoupit pracovat jako lékařka u nás na obvodě. Má základní zkoušky z neurologie, oftalomologie, dětského lékařství, ORL, psychiatrie. Zcela vážně, můžu ukázat index.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. ledna 2017 9:53  

Na plzeňských právech byli ještě odvážnější.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2017 10:00  

Říkám to pořád.
Převést školy do gesce ministerstva obrany.
- Nebudou problémy s lokálním nedostatkem učitelů nebo kvalifikací. Dostanete umístěnku do pohraničí a řeknete jen: "Provedu."
- Nebudou problémy s kvalifikovaností. Když strana zavelí, tak i válcíř Mazurek může nastoupit jako učitel fyziky, nebo ředitel malotřídky."Bo tak je to spravne. Tak to ma byť."
- Na učitele se budou vztahovat výsluhy. To je lepší než definitiva, protože peníze dostáváte, i když už nepracujete.
- V rámci "pedagogického minima" absolvuje každý základy bojových umění a výcvik zacházení se střelnou zbraní. A to se ve škole hodí stále častěji.
- Naše školství má ve využívání vojenských vysloužilců dlouhou tradici už od dob Marie Terezie. Takže je na co navazovat.
- A nikdo už na učitele nebude drzý, protože mu to strach nedovolí

Tajný Učitel řekl(a)...
18. ledna 2017 10:42  

Zákon o kvalifikaci je, nejsou učitelé mat-fyz, tak Pedfak nedělá přijímačky, protože učitelé jsou potřeba, aby byl záhy nařčen, že "láká studenty kvůli penězům", matika už je i na přijímačkách, ale není kdo by ji učil, to se bude selektovat jedna radost. 0% z testu, ale já ji neměl, nebyl učitel, učil školník; neskuhrej, stejně na to nemáš, jdi na učňák, nebo si kup doučko, ale naši na to nemaj, smůla, blbě ses narodil a život není peříčko. Sociální inženýři, změř to, přijímačky, testování, hlavy študované.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. ledna 2017 10:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Hrabáč kapský řekl(a)...
18. ledna 2017 11:14  

Je-li nutné studijní obor naplnit a nelze-li uchazečům nabídnout motivační stipendium 20 tisíc měsíčně, nemá děkan jinou možnost než usnadnit přijetí na maximální možnou míru. To je prostá logika.

Obecnější otázkou je, jak zajistit větší zájem o technické a přírodovědné obory.

Dosavadní návod zní:
Musíme tyto obory učinit atraktivnější, musíme studentům nabízet všelijaké bonusy, na středních školách musíme učinit z matematiky a přírodovědných předmětů tak interesantní a zábavný kabaret, aby nikoho - fuj, fuj - neodrazoval.

Ale houby!!! Tohle nefunguje.

Kvalitní uchazeči přece nemizí do kanálu. Odcházejí na humanitní obory. Proč se trápit náročným studiem učitelství fyziky, když mohu vystudovat gender studies či politologii a pak se velmi úspěšně živit jako profesionální aktivista či slídič po genderových zločinech v Žáčkových básničkách?
Krvácí mi srdce, když vidím naši skvělou absolventku, která vyhrávala jednu přírodovědnou olympiádu za druhou a dnes by mohla hledat lék proti neuropatii, jak píše bláboly v jakémsi institutu evropských tentononc.

Dokud tyhle přebujelé nádory zbytečných a studijně nenáročných oborů zůstanou atraktivní pro další kariéru, nic se nezmění. Nelze-li novotvar radikálně vyříznout, musí se nechat přirozeně odumřít. Oproti době před pěti lety jsem už optimista a věřím, že k tomu máme nakročeno. Bude to trvat dlouho, ale nakonec ten lék na neuropatii někdo z letošních prvňáčků najde.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. ledna 2017 13:31  

Hrabáči, chápu to správně, mat/fyz (nejen) učitelství schopní lidé nestudují, protože v čr lze studovat humanitu. V tom případě je řešení snadné. Zavřeme humanitní obory a bude přírodovědců mrakýýý. Ale kdež. Spíše se počet přírodovědců začíná blížit skutečnému procentu jejich zastoupení v populaci.

Eva Adamová řekl(a)...
18. ledna 2017 15:40  

To zas Komárek objevil Ameriku. Proboha vždyť s aprobací M-F vždy problém byl, je a bude. Vím o čem hovořím, protože mám M-F vystudovanou, a vím, že už za totáče brali na tento obor každého, dokonce i ty, kteří měli rodiče s politickými problémy a na jinou výšku neměli šanci být přijati. Pak nás proseli (nastoupilo nás 56 a po prváku nás zůstalo 33) a proseli nás asi dobře, protože ten zbytek už obor dostudoval. Dostávali jsme tučné preferenční stipko, které při dobrém prospěchu pokrylo veškeré náklady studenta na celý semestr. No a po vystudování jsme všichni povinně museli nastoupit na základky, protože tam byl fyzikářů nedostatek a strana hold zavelela.

Nyní se ovšem problém ještě prohloubil, protože matematika není maturitní předmět, protože na vysokou nastupují už několik let slabé ročníky, ale zato na 2. stupně základek se hrnou ročníky silné.

Ty ostatní Komárkovy dohady snad ani není potřeba komentovat. Snad jen tolik, jestli má pocit, že matematiky či fyziku může učit každý, ať to jde na jeden rok zkusit.

Ygrain řekl(a)...
18. ledna 2017 15:59  

poste.restante, ten kurz bojových umění bych brala, u studentů by mi to nesmírně zvýšilo prestiž :D

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2017 16:44  

A což teprve výcvik se zbraní. :-)
Igor Hnízdo věděl své.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. ledna 2017 17:11  

Já střílet umím, heč!

Ygrain řekl(a)...
18. ledna 2017 17:36  

Zbraň by nebyla špatná, ale při mé mušce by z toho byla tak leda přátelská palba :-(

jir řekl(a)...
18. ledna 2017 19:45  

Bez nabídky není poptávky.

Sarka řekl(a)...
19. ledna 2017 7:55  

Středoškolák, kterému jde výborně matematika nebo fyzika a baví jej, půjde po porovnání možného budoucího platu jistě na VŠ, kde z něj bude inženýr ne magistr učitel, který dostane trapný plat.

Řešení: vyšší platy pro učitele ne peďák bez přijímaček. Žádné přijímačky pedagogické povolání už tuplem degradují.

Ovššm, určitě se jeden či dva v regionu najdou, kteří se učitelem fyziky a matematiky budou chtít upřímně stát. Tak odhaduji jednou za tři roky.

tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2017 9:10  

Na VŠ s přijímačkami nebo bez?

Ono záleží na tom, jak dobře je koncipované, organizované, rozpočtově, materiálné a personálně zajišténé základní a střední školství. Kdyby tohle bylo v patřičném stavu, mohlo by být to takzvaně Společné vzdělávání vnitřně diferencované. Například pomocí systému povinně a nepovinně volitelných předmětů, vzdělávacích volnočasových aktuvit v běžných školách, individuální podpory talentovaných žáků atd. Pak by bylo možné mít k dispozici kreditní systém, který by od určité úrovně umožnil absolventům SŠ vstoupit na VŠ bez přijímaček. Tohle je ovšem ideál v současných podmínkách českého školství neuskutečnitelný. Takže ta, zatím jen, plzeňsķá záležitost je odrazem bídy, svrabu a neštovic českého školství a myslím i způsobu využívání EU vzdělávací a dotační politiky. J.Týř



Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. ledna 2017 10:03  

Když usnadníme studium M/F, možná zvýšíme počet absolventů, ale nastoupí do škol?

tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2017 12:56  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2017 12:58  

Celkem regulérní by myslím bylo dávat studentům nedostatkových oborů stipendium za závazek pracovat pak ve škole alespoň třeba 5 let. Kraje taková stipendia dávají učňům některých oborů i bez toho závazku. Proč by to tedy nemělo jít třeba u nedostatkových učitelů M-F? To odstranění přijímací laťky považuji za totální nesmysl. J.Týř

tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2017 13:10  

Spíše se počet přírodovědců začíná blížit skutečnému procentu jejich zastoupení v populaci.

Spíš si myslím, že počet hloupých tajných i netajných provokatérů ve školství stoupá natolik, že se mnohým do školství ani moc nechce, mnozí z něj odcházejí a ti slušní lidé, kteří tam ještě jsou, mnohdy bezmocně skřípou zuby. Za takhle hloupou provokaci ale pan Komárek pana Tajného provokatéra nezapomene. Jemu asi víc vadí ti, kteří nad jeho pitomostí s hlavou ve dlaních skřípou zuby.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. ledna 2017 0:37  

Jak vidím, stav se nemění. Já bych poslal učit Feřteka se Šteflem a Václavíkem. "Tři odborníci" by se jim mohlo říkat.

Vl.Václavík řekl(a)...
20. ledna 2017 21:21  

Ad Anonymní z 21:30.
Raději neopouštějte téma a přemýšlejte o problému. Nikam mě posílat nemusíte, to už mám za sebou, dokonce s aprobací na matematiku pro 2. stupeň ZŠ.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.