Astronomové chtějí zlepšit nedostatečné znalosti žáků z astronomie

čtvrtek 3. listopadu 2016 ·

Na způsobu, jak zlepšit nedostatečné znalosti z astronomie se dohodli účastníci konference věnované astronomickému vzdělávání a popularizaci astronomie. Nedostatečné znalosti mají podle nich žáci všech stupňů vzdělávání. S přednáškou Současné nároky na popularizaci a popularizátora v astronomii na konferenci vystoupil Jiří Grygar. O konferenci informoval server Novinky.cz.

Plénum celostátní konference věnované astronomickému vzdělávání a popularizaci astronomie se dohodlo na následujících bodech:

Jiří Grygar (Luděk Kovář, Wikimedia Commons)
1. Pro zlepšení současného nedostatečného stavu znalostí žáků z astronomie na všech stupních vzdělávání se účastníci shodli na potřebě vytvořit didakticky ověřené návody pro učitele včetně informace, v jakém ročníku a předmětu je lze využít. Jako místo uložení se doporučuje rubrika Pro učitele na astro.cz.

2. Účastníci se shodli na nutnosti definovat rozsah vědomostí z astronomie, které by měli žáci po absolvování jednotlivých stupňů školské výuky znát.

3. Mezi účastníky převládl většinový názor na větší začlenění astronomických poznatků do stávajících předmětů, nikoli vytvoření samostatného předmětu Astronomie.

4. Účastníci konstatovali, že očekávané výstupy a učivo v RVP ZV a RVP G týkající se astronomie jsou nedostatečné. Systém RVP však umožňuje, aby si škola zařadila astronomické poznatky ve vyšším rozsahu.

5. Za užitečnou cestu k vyššímu začlenění astronomických poznatků do výuky považují účastníci spolupráci na aktivitách pro učitele (např. Heuréka − kdf.mff.cuni.cz/heureka/, Veletrh nápadů učitelů fyziky – vnuf.cz, regionální centra projektu Elixír do škol nadace Nadace Depositum Bonum − nadacedb.cz/elixir-do-skol/region-centra).

6. Za užitečné považují účastníci zopakování dotazníkového šetření vědomostí z astronomie z minulých let a porovnání výsledků.

7. Za užitečné považují účastníci začlenění astronomického vzdělávání do dokumentů MŠMT věnovaných Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020.

8. Účastníci se shodli na potřebnosti zavedení systému vzdělávání komunikátorů vědy.

9. Nejpozději do tří let uspořádáme další celostátní konferenci o astronomickém vzdělávání a popularizaci astronomie a na ní bude zhodnoceno, do jaké míry byly realizovány body tohoto usnesení. Do programu konference by měly být zařazeny panelové diskuze. Na Na tuto konferenci budou pozváni zástupci ze zodpovědných míst (MŠMT, NIDV, NÚV).


Článek na serveru Novinky.cz naleznete zde, stránky konference zde

3 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
3. listopadu 2016 v 7:21  

Z každé konference, kterou pořádá jakýkoliv obor lidské činnosti, vzejde požadavek pro školství. Teď jde o to, aby všechny organizace (včelaři, turisté, slévači, zahrádkáři, psovodi, bagristé, popeláři, ošetřovatelé - lidí i zvířat, horníci, pohřební služba, úklidové čety ve městech, popř. i nově vzniklé uliční výbory a hlavně komise v rámci kariérního řádu ve školství ...) udělaly svou konferenci v roce 2017, aby školy mohly přepracovat svoje ŠVP do té podoby, aby to všem vyhovovalo. V jednot je síla.

To byl pokus o vtip. Doufám, že to tak berete.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
3. listopadu 2016 v 8:53  

Dnes astronomové, zítra geologové, pozítří... Zařaďte se do fronty.

Jiri Janecek řekl(a)...
3. listopadu 2016 v 13:47  

A co astronomické softskills?
---
A vážněji:
"2. Účastníci se shodli na nutnosti definovat rozsah vědomostí z astronomie, které by měli žáci po absolvování jednotlivých stupňů školské výuky znát."
Dívali se účastníci konference do RVP? Tam by právě toto definováno být mělo (teda s jinýma slovesama asi)... To, že možná málo a určitě blbě, mohli poznat tak před deseti lety.
Prošli si všechny učebnice fyziky a zeměpisu s doložkou? Netvrdím, že jsou některé špatné (ale asi jo, jednu tu onehdy rozebíral pan Martíšek), ale systém udělení je celkem nic moc (nikdy jsem nebyl schopný najít nějaké recenze, které k udělení vedly).
Jaké mají stanovisko s zákonu o pedag. pracovnících, který na ZŠ umožňuje učit mně třeba francouzštinu nebo háčkování?
Co říkají fakultám připravujícím učitele, které stále jedou Ze, Dě, Bi, Ch, F,... jak za Kahudy? A místo nějaké diskuze o tom, jak sladit okruhy RVP s přípravou učitelů, odtamtud létají vesměs jen prázdná moudra o osobnosti učitele, vhodném použití či alternativách...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.