Druhý rok projektu Škola dotykem zbořil mýty o digitálním vzdělávání. Zapojilo se do něj více než 1000 žáků a 100 učitelů

čtvrtek 9. června 2016 ·

Český a anglický jazyk, chemie a matematika – to jsou předměty, ve kterých žáci a studenti nejvíce a nejraději používají tablety. Většině se s nimi lépe, rychleji a zajímavěji učí. Přínos tabletové třídy vidí v tom, že se jim v ní lépe spolupracuje se spolužáky. Pozitivně se vyjádřila také většina pedagogů. Digitální technologie ve výuce jim velmi prospěly. V prvé řadě jim pomohly přizpůsobit výuku individuálním potřebám žáků a studentů. Výsledky výzkumného šetření, které proběhlo na školách zapojených do projektu Škola dotykem, tak vyvracejí mýty o digitálním vzdělávání. Ke stejnému názoru dospěli také účastníci závěrečné odborné konference ve čtvrtek 9. června v Praze.

Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 950 žáků a studentů a 95 učitelů z 12 škol v celé České republice. Vybaveny jsou tabletovými učebnami v rámci projektu Škola dotykem realizovaného neziskovou organizací EDUkační LABotaroř (EDULAB) za podpory společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Téměř 93 procent dotázaných žáků a studentů uvedlo, že je pro ně učení s tablety zajímavější, 85 procent, že je jednodušší a 87 procent se shodlo na tom, že znalost práce s digitálními technologiemi budou potřebovat v každém zaměstnání. Až 91 procent žáků vidí přínos tabletové učebny také ve faktu, že se jim lépe spolupracuje se spolužáky.

„Tabletovou učebnu jsme zpřístupnili pro všechny žáky školy, kteří ji tak měli možnost využívat při výuce českého, anglického a německého jazyka, chemie, biologie a zeměpisu. V druhém roce projektu Škola dotykem jsme navázali na osvědčené aktivity z předcházejícího školního roku. Velmi pozitivně hodnotíme možnosti aplikace Samsung School,“ konstatovala Petra Červenská, učitelka pražského Gymnázia U Libeňského zámku a dodala: „Potvrdila se nám i zkušenost, že žáci nemají problém s využíváním moderních technologií při výuce, a že vhodně zvolené postupy vedou ke srovnatelným výsledkům, jako při výuce v klasické učebně. Učitelé pokračovali v upevňování dovedností při práci s tablety a interaktivní tabulí, sdíleli své zkušenosti a hledali další využití tabletů při výuce.“

Více než 94 procent pedagogů se v rámci výzkumu shodlo, že výuka v digitální třídě měla na žáky a studenty pozitivní dopad v oblastech kritického a analytického myšlení a při řešení problémů a 89 procent dále uvedlo, že jim pomohla také přizpůsobit výuku individuálním potřebám dětí. Téměř všichni souhlasili s tím, že jim tablety umožnily učit v poutavém prostředí.

„Projekt Škola dotykem je především o metodách využití moderních technologií ve výuce, a ne pouze o tabletech. Mezi učiteli kolují předsudky související s používáním digitálních technologií ve škole a my se dlouhodobou spoluprací s nimi snažíme ukázat, že tyto obavy jsou často zbytečné. Není pravda, že žáci s tabletem se méně hýbou, nebo se spolu nebaví, což nám dokazují jednak naše zkušenosti z praxe, jednak výsledky výzkumného šetření. Samozřejmě vždy záleží na konkrétním učiteli, a proto jsme letos započali spolupráci s vysokými školami, které připravují budoucí pedagogy a spustili projekt Škola dotykem UNIVERZITA,“ vysvětlil Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z druhého roku projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci „Škola dotykem ŽIVĚ 2 – Boříme mýty digitálního vzdělávání“ ve čtvrtek 9. června v Praze. Projekt, který realizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak, získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

„Jsme rádi, že se nám projektem povedlo ukázat, že moderní přístupy s využitím technologií ve výuce mají své opodstatnění a mohou přispět k přátelštější a tvořivější atmosféře ve třídě. Technologie vnímáme jako další nástroj, který v rukách znalého učitele oživí a mnohokrát i zefektivní výuku na našich školách. Napomáhat zavádění inovací do vzdělávání je koneckonců cílem naší CSR strategie a těší nás, když naše snaha přináší konkrétní výsledky a pozitivní odezvu jak u žáků a jejich rodičů, tak i u učitelů,“ pronesla Zuzana Zelenická, Corporate Citizenship Manager společnosti Samsung.


O projektu Škola dotykemVe školním roce 2015/2016 je projekt Škola dotykem rozšířen o navazující projekty Škola dotykem AKADEMIE, Škola dotykem UNIVERZITA a Škola dotykem HRAVĚ. Do výzkumného projektu Škola dotykem je v České republice zapojeno 12 škol. Jeho realizátorem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak. Od začátku školního roku 2014/2015 mají vybrané školy k dispozici celkem 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek, další potřebné technologické a softwarové vybavení. Projekt Škola dotykem získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Více na www.skoladotykem.cz.


O neziskové organizaci EDUkační LABoratořEDUkační LABoratoř je nezisková organizace, jejímž posláním je podpora a rozvoj moderních forem výuky ve školách. Hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Více informací naleznete na www.edulabcr.cz.


O společnosti Samsung Electronics Co., Ltd.Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje svět a utváří budoucnost pomocí převratných idejí a technologií. Nově definuje svět televizorů, smartphonů, nositelných zařízení, tabletů, fotoaparátů, domácích spotřebičů, tiskáren, lékařského vybavení, síťových systémů, polovodičů a LED řešení. Novinky naleznete v Samsung Newsroom na stránkách news.samsung.com.
Samsung se snaží svým vlivem v inovacích a technologiích přispět k lepší společnosti. Skrze programy v rámci společenské odpovědnosti, jako jsou Digital Academies a Smart Classrooms, usilujeme o zlepšení školních i pracovních poměrů napříč celou Evropou. Programy se v každé zemi pokoušíme ušít na míru, aby co nejlépe odpovídaly tamnímu trhu.
Více informací na: www.samsung.com/cz/aboutsamsung/samsungelectronics/corporatecitizenship/index.html.

9 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. června 2016 14:16  

"..pronesla Zuzana Zelenická, Corporate Citizenship Manager společnosti Samsung. "

...

laimes28 řekl(a)...
9. června 2016 16:37  

škola dotykem je super,jen více rákosek!
dobré oko a pevnou ruku páni učitelé !

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. června 2016 17:27  

Novinky naleznete v Samsung Newsroom na stránkách news.samsung.com.

A neboří Škola dotykem mýty o reklamě?

Nico Pytlik řekl(a)...
10. června 2016 0:45  

Téměř 93 procent dotázaných žáků a studentů uvedlo, že je pro ně učení s tablety zajímavější, 85 procent, že je jednodušší a 87 procent se shodlo na tom, že znalost práce s digitálními technologiemi budou potřebovat v každém zaměstnání. Až 91 procent žáků vidí přínos tabletové učebny také ve faktu, že se jim lépe spolupracuje se spolužáky.

Tedy nečetl jsem to všechno, ale mám to pochopit tak, že ty rozbořené mýty jsou
- učení s tablety je nezajímavé,
- učení s tablety je složité,
- práce s digitálními tachnologiemi se nepotřebuje v žádném zaměstnání,
- v tabletové učebně se nespolupracuje dobře?
Aha.

mirek vaněk řekl(a)...
10. června 2016 8:32  

A zjišťoval někdo co ty děti skutečnbě umí?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. června 2016 9:57  

Šťourale

Bořivoj Brdička řekl(a)...
10. června 2016 10:05  

Měl jsem včera to potěšení sledovat vystoupení účastníků projektu v televizi. Velmi správně konstatovali, že úspěšné nasazení technologií závisí na učiteli. Za zásadní problém projektu považuji orientaci na předávání obsahu a zafixovávání tradičních výukových postupů u učitelů. Jsem zcela přesvědčen, a celosvětově to potvrzuje celá řada výzkumů, že touto cestou k lepším výsledkům dospět nelze. Dokud se nám nepodaří nově definovat výukové cíle tak, aby odpovídaly budoucím potřebám našich dětí, nebudou podobné projekty dělající z učitelů cvičené opice mít smysl. Obtížně bych spočítal, kolikrát již jsem viděl jako demonstraci úžasných možností tabletů ono prohlížení vnitřku lidského těla. To je typický příklad vedoucí k otázce, co je cílem?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. června 2016 10:35  

Samsung-doš.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. června 2016 11:00  

"To je typický příklad vedoucí k otázce, co je cílem?"

Prodat více tabletů, to je jednoduché.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.