Přečtěte si: Učitelé by měli občas vystoupit z „klášterního“ prostředí

čtvrtek 12. května 2016 ·

„Byla jsem učitelkou mnoho let předtím, a proto nechápu, jak někdo může se slzou v oku vzpomínat na období ideologicky sešněrovaného totalitního školství,“ komentuje situaci 25 let po změně politického režimu Jana Hrubá, dlouholetá učitelka a později vydavatelka Učitelských listů. O počátcích rozvoje vzdělávání v prostředí politické svobody, následné deziluzi a byrokratizaci a návratu k pokusům o direkcionismus, o stresu, který ze škol často odvádí ty nejlepší učitele, o řadě deficitů českého vzdělávacího systému. O přetrvávajícím optimismu, který nenarušuje ani skeptická prognóza vývoje v krátkodobém horizontu. A také o seriálu Dokumenty, který se snaží zprostředkovat pozitivní vliv učitelských iniciativ na rozvoj vzdělávání v ČR.


Z rozhovoru Boba Kartouse s Janou Hrubou v EDUin.cz vybíráme:

Nedá mi to, abych nezmínil inkluzi. Osobně mám dojem, že se veřejná diskuse na toto téma vede prostřednictvím scestných argumentů, za nimiž stojí zejména strach samotných učitelů a částečně oprávněná nechuť pouštět se do náročné proměny přístupu k dětem. Co byste vy sama navrhovala v této situaci? Podpořit inkluzi, nepodpořit? Co by měli realizátoři, tedy zejména MŠMT, dělat jinak? A jaký postoj očekáváte od učitelů?

Při jakékoli změně by měl být respektován princip dobrovolnosti a princip více rychlostí. Jestliže pedagogický sbor pod vedením svého ředitele je odborně připraven, schopen a ochoten věnovat se i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby každé dítě ve třídě mohlo zažít alespoň v něčem úspěch (a tak už to na řadě škol reálně existuje), pak mu už dávno náleželo uznání a veškerá podpora finanční i personální. Máme zkušenost, že to samo o sobě funguje jako doporučení, lidé si to řeknou. Jakékoli plošné nařizování a vnucování změn nemotivovaným lidem selhává. Každý učitel k takovému postoji dozraje jindy, někteří bohužel nikdy.

Pokud chce společnost mít dobré vzdělávání, musí investovat do dobrých učitelů.


5 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
12. května 2016 10:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
mirek vaněk řekl(a)...
12. května 2016 10:31  

Učitelé jsou ve školách, v přímém kontaktu se žáky a se školským systémem. O jakém klášterním prostředí to tady mluvíte?

Jak to, že problémy školství nepopisují učitelské listy už několik let? To, co se zde s velkou slávou objevuje, je na školách známo už několik let. K čemu jsou pak listy, které neví co se děje v resortu o kterém píší?

Neměli by se konečně dotyční reformátoři vydat do škol zjistit skutečný stav věci?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. května 2016 11:37  

To je tak, když někdo někdo neučí "reformních/přelomových" 20/25 let, prakticky jednu generaci.

CatCatherine25 řekl(a)...
14. května 2016 9:59  

Jestli někdo naše školy považuje za klášter, měl by se tam občas zajít podívat.

Nico Pytlik řekl(a)...
14. května 2016 23:38  

Možná by zprvu stačilo, kdyby si popovídal s někým, kdo tam v minulých řekněme dvaceti letech už párkrát byl. Nevlastní bratr manželky mého kamaráda z dětství slyšel o člověku, který zná švagra lékaře, jenž jedné kuchařce ze školní jídelny předepsal někdy v druhé polovině devadesátých let prášky na vysoký tlak. To by, myslím, šlo.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.