Platy ve školství nemohou zůstat podprůměrné! ČMKOS podporuje kampaň #KonecLevnychUcitelu

pátek 20. května 2016 ·

Českomoravská konfederace odborových svazů plně podporuje iniciativu ČMOS pracovníků školství - Konec levných učitelů, která má připomenout nejen odpovědným politikům, ale i veřejnosti, proč je pro současné a budoucí generace důležité, aby naše děti a studenty vzdělávali kvalitní, slušně placení a motivovaní učitelé.


Oceňuje, že kampaň už získává podporu veřejnosti – studentů i rodičů, protože ti sami si uvědomují, že pedagogové učí za podmínek, v nichž by oni sami nepracovali. Požadavek školských odborů, které chtějí pro učitele i nepedagogické pracovníky v roce 2017 vyšší platy, a to minimálně o deset procent, má podporu i ministryně školství K. Valachové.

„ČMKOS odmítla politiku levné práce, nízké mzdy a platy nejsou perspektivou pro Českou republiku. Odborové svazy sdružené v ČMKOS si solidárně uvědomují, že každé zvýšení výdělků jak v průmyslové, tak rozpočtové sféře, přispívá k našemu cíli - důstojnému odměňování českých zaměstnanců,“ uvedl Josef Středula, předseda ČMKOS, na dnešním jednání Rady ČMKOS.

V Praze 16. 5. 2016

25 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. května 2016 v 14:23  

100% a ani o chlup míň. A to myslím zcela vážně. Dnes jsem dostala vejplatnici.....

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. května 2016 v 22:45  

Abych to tak nějak uvedl na pravější míru. Ta omílaná procenta se, tedy jak to chápou pytlici, týkají patrně mzdového objemu komplet. Pytlici ovšem nemají jasno v tom, jestli i s vedoucími pracovníky, a nebo bez nich. V každém případě to neznamená, že to přídání všem tak nějak rovnoměrně.
Je to, paní Karvaiová, asi tak. Budete-li dva, a bude-li průměrné přidání, řekněme, dva tisíce, tak ten druhý dostane čtyři.

Jiri Janecek řekl(a)...
21. května 2016 v 17:10  

To, že se o týká celku má na druhou stranu výhodu v tom*, že můžeme odhadnout, nakolik je plácnutí 10 % nebo 50 % "usazeno do reálného rámce"...
Ve vedejším článku je představen závěrečný účet MŠMT. Bohužel jsem finančně celkem negramotný, takže nevím, jestli částka 62,3 mld Kč je celkový objem na mzdy učitelů (žil jsem v doomnění, že učitelů je cca 100 000 a čekal jsem cca poloviční sumu; ve zprávě je 216 000).
Najde MŠMT v rezervách 6 mld? (nebo 60 v případ návrhu expertů z minulého týdne?) Nebo se paní Kateřina pokusí přemluvit pana ministra financí?

*) Slušné odbory by se podle mne měly snažit o zastropování nadtarifů v celém veřejném sektoru na nějakých 10 %; školství není výkonový sport...

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. května 2016 v 19:33  

Co to je nadtarif?

pratavetra řekl(a)...
21. května 2016 v 19:59  

Také jsem se s nadtarifem nesetkal. Možná termín z Prahy, tam jsou různé nadstandardy. S šablonami se nemusejí otravovat, peníze dostávají automaticky. Na asistenty dostávají mzdové prostředky dle potřeby, v MSK pouhých 10.650,- při plném úvazku, zbytek si sežeňte, jak umíte. O finančním normativu na žáka radši nebudu mluvit. Všechny děti si jsou rovny a rovnější.

Jiri Janecek řekl(a)...
22. května 2016 v 9:03  

Nadtarifem myslím osobní ohodnocení a případně další složky příjmu (např. pro Janu Nagyovou v lepších časech - a asi i pro řadu vedoucích úředniků dnes - je to nutné řešit formou odměn za "mimořádné pracovní nasazení", protože těch teoretických 100 % osobního nestačilo; mimochodem, u poslanců-akademiků občas prosákne číslo, které se těžko složí jako základ+osobní+funkční).
To, že Vy (nebo já nebo pan Pytlík nebo asi většina učících učitelů) jsme nikdy nic moc neviděli, je jiná. Právě proto by zastropování osobního na 10 % mělo smysl, protože každé zvýšení objemu by se více (rovnoměrněji) promítlo do příjmů všech.
----------
Debatu Praha - Nepraha má smysl spíš vést u systému zřizování škol nebo u nějakého rozpočtového určení daní. Tady se obávám, že to svede případnou diskuzi ne úplně správným směrem. (za správný směr považuju poukázat na fakt, že chce-li MŠMT navýšit platy o 10 % od roku 2017, mělo by s tím být počítáno v květnu 2016 v návrhu rozpočtu; i když možná se pletu a je to tam).

Mimochodem, já jsem z Drnholce... Což už podle jména bude asi daleko od Prahy.

Vít Tomis řekl(a)...
22. května 2016 v 9:50  

Právě proto by zastropování osobního na 10 % mělo smysl
Takže vedoucí předmětové komise - mimochodem velmi nepříjemná funkce, prakticky nulové pravomoci vůči kolegům a plná zodpovědnost vůči řediteli -, správce sbírky, vedoucí nadaných žáků v olympiádách, vedoucí kroužků, pořadatel mimoškolních - ve smyslu v době mimo vyučování - akcí pro žáky atd. atd. by měl mít jen o 2000 Kč více než zcela (pod)průměrný člen sboru, který si splní svou přímou pedagogickou činnost, ale zbývající půlku pracovní doby odflákne?

Vít Tomis řekl(a)...
22. května 2016 v 9:57  

Předchozím příspěvkem samozřejmě netvrdím, že základní platy ve školství jsou v pořádku. To určitě ne a 20% zvýšení ZÁKLADU je minimum.
Patrně podle svých zkušeností s vlastním ředitelem budeme mít různé názory na to, zda ředitel umí ocenit práci nebo podlézavost. To také ukazuje na kvalitu zřizovatelů, koho jmenuje, zvláště pak opakovaně...

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. května 2016 v 14:05  

Buď může být ve školství víc učitelů - a budou mít nižší plat, nebo bude učitelů míň, a pak budou mít platy vyšší. Na obojí nejsou a nebudou peníze. Jenže MŠMT, ČSSD a odboráři pořád navrhují a prosazují nějaká opatření, která zvyšují potřebu učitelů, jen namátkou - změna systému financování (minimum třídy 17), dělení matematiky, včera jsme slyšel, že ministryně chce maximální počet dětí ve třídě 25, namísto dnešních 30, povinný poslední ročník MŠ a nárok od dvou let, nakonec i inkluze. Dohromady by to všechno chtělo tak 40 až 50 mld. Dovedete si představit že dá Babiš dalších 40 mld na zvýšení platů (na zvýšení o 100% je třeba si 100 mld)?

Zato kdyby se nic z toho nedělalo a snížil se maximální počet hodin v RVP o 20 % (tím by samozřejmě ubylo učitelů) a přidalo se těch 40 mld, tak by ti učitelé, co zůstanou mohli mít platy až o 75 % vyšší.



Vít Tomis řekl(a)...
22. května 2016 v 14:19  

povinný poslední ročník MŠ a nárok od dvou let, nakonec i inkluze
A našla by se spousta dalších zbytných aktivit, aby peníze z rozpočtu MŠMT šly opravdu do škol a ne pro různé příživnické organizace. Možná, že by pak všechny peníze pro zvýšení platů "byly nalezeny" v rozpočtu MŠMT.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. května 2016 v 16:16  

V. řekl(a)... 22. května 2016 14:19

A našla by se spousta dalších zbytných aktivit, aby peníze z rozpočtu MŠMT šly opravdu do škol a ne pro různé příživnické organizace.
Ano, v tom máte jistě pravdu.


Možná, že by pak všechny peníze pro zvýšení platů "byly nalezeny" v rozpočtu MŠMT.
Tímhle ovšem prokazujete, že o financování školství toho moc nevíte. Jen nepatrná část rozpočtu MŠMT jde jinam než do škol, odhaduji to do 2 mld, pravda z toho třeba státní maturita 200 miliónů, samotné mšmt, mám dojem, 400 mil. atd. Takže to všechno, kdyby se to všechno! zrušilo je, to jen 2 % platů.

Ano spousta peněz je v OP VVV, ale ty podle pravidel EU se nesmí dávat do platů.

Zdaleka největší položka jsou platy učitelů. O 20 % učitelů míň, znamená 25 % přidat těm ostatním. Jak prosté.

tyrjir řekl(a)...
22. května 2016 v 17:06  

Jedna věc je nepořádek v koncepční, organizační a kontrolní práci MŠMT včetně nezodpovědného hospodaření MŠMT s rozpočtovými penězi a dotacemi. Druhá věc je, že za tohoto stavu český stát školství trvale hrubě rozpočtově podfinancovává (nízkým procentem z HDP) a organizační i finanční břemeno přenáší do značné míry na školy a zřizovatele škol.

Myslím,že:

Ten první nepořádek zesiluje devastační účinky toho druhého nepořádku. Školské odbory a paní ministryně tyto podstatné věci (viz i diskuse výše) přehlížejí. Namísto jejich souhrnného uplatnění si navlékli modrá trička* k povrchně koncipované kampani "Konec levných učitelů", která má omezený obsah, rozsah a dosah...

* Viz
(http://www.ceskaskola.cz/2016/05/kampan-konec-levnych-ucitelu.html)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. května 2016 v 17:19  

OŠ: "včera jsme slyšel, že ministryně chce maximální počet dětí ve třídě 25, namísto dnešních 30 ... kdyby se nic z toho nedělalo... tak by ti učitelé, co zůstanou mohli mít platy až o 75 % vyšší"

A byznys soukromých a "sousedských" škol by vesele kvetl, protože by samozřejmě nabízely třídy s co nejmenším počtem žáků. Jak (s)prosté!

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. května 2016 v 17:45  

Zdeněk Sotolář řekl(a)... 22. května 2016 17:19

A byznys soukromých a "sousedských" škol by vesele kvetl, protože by samozřejmě nabízely třídy s co nejmenším počtem žáků. Jak (s)prosté!

Pane Sotoláři, nechápu, co vás vede k takovým opakovaným výpadům proti soukromým školám? Závist? Nenávist? Znechucení situací ve státních školách? Váš příspěvek není k věci.

Co se týče ScioŠkol, máme v Praze vysoký převis poptávky. Podobné školy v Praze vybírají 11 000 až 16 000. My vybíráme školné 6500 Kč, klidně bychom naplnili další dvě školy i s dvojnásobným školným, a mohli třeba snížit počet dětí "ve třídě", jenže my nemáme třídy ;-).

A pro vaši informaci, dotace soukromým školám se počítají z průměru státních škol. Takže pokud se sníží počet dětí ve třídě ve státních školách, budou to soukromé moci snižovat také.

Unknown řekl(a)...
22. května 2016 v 18:17  

"O 20 % učitelů míň, znamená 25 % přidat těm ostatním. Jak prosté."

A dosáhnete toho jedině tak, že úvazky těch zbylých se budou blížit 29 hodinám přímé pedagogické práce. Jak jednoduché. Kdo vytvoří rozvrh? Je naprosto jasné, že úvazek 29 hodin potom nedá na škole nikdo. Nikdo nebude mít úvazek 1,00. Tedy zase se ušetří. Jak prosté.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. května 2016 v 18:28  

Fanda Moudry řekl(a)...22. května 2016 18:17
A dosáhnete toho jedině tak, že úvazky těch zbylých se budou blížit 29 hodinám přímé pedagogické práce.

Ale kdepak, já bych především snížil počty hodin žákům. Myslíte, že je rozumné, aby měl středoškolák 35 hodin, nebo v 8. třídě 32? A myslíte, že bychom někde zaznamenali, kdyby se to snížilo třeba na 30 a 27?
A pak bych trochu zvětšil třídy.

Je naprosto jasné, že úvazek 29 hodin potom nedá na škole nikdo. A jen na okraj v USA má učitel, mám dojem, 36 hodin.

Vít Tomis řekl(a)...
22. května 2016 v 18:39  

Tímhle ovšem prokazujete, že o financování školství toho moc nevíte
Ano, to máte pravdu. Přestal jsem se o to zajímat už před dlouhou dobou. Zvláště, když čtu takovéto zprávy:
Ministerstvo školství chce na prevenci šikany do krajů poslat 35 milionů korun.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. května 2016 v 18:55  

35 miliónů rozděleno na rok mezi učitele znamená zvýšení platu o 16,5 Kč měsíčně. To je ten problém.

Vít Tomis řekl(a)...
22. května 2016 v 20:08  

Problém je v tom, že 35 miliónů se z mšmt takto rozhazuje "dnes a denně" - myšleno samozřejmě s (mírnou) nadsázkou. Opravdu nesleduju financování školství jako celek, ale sleduju tyto zrůdnosti.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. května 2016 v 21:03  

A byznys soukromých a "sousedských" škol by vesele kvetl, protože by samozřejmě nabízely třídy s co nejmenším počtem žáků. Jak (s)prosté!

Pane Sotoláři, nechápu, co vás vede k takovým opakovaným výpadům proti soukromým školám? Závist? Nenávist? Znechucení situací ve státních školách? Váš příspěvek není k věci.

Výpad? Nenávist? A znáte to o potrefené huse? (Na EDUinu mě chtěl jeden skautík za slovo nenávist dokonce žalovat.)

Pane Šteffle, byl jste to vy, kdo učinil "výpad" proti nápadu ministryně na snížení počtu žáků ve třídě, já jen reagoval. Co na tom není k věci?

Není snad pravda, že se soukromé a sousedské školy obvykle holedbají právě tím, že žáků ve třídách (skupinách) bude málo? Veřejná škola nemá právo odmítnout nikoho, soukromá ano. Tomu se říká rovná soutěž? Naopak když přijde řeč na veřejné školy, ozývají se různí experti, zejména ti kolem EDUinu, že na počtu žáků ve třídách vlastně vůbec nezáleží.

ZŠ Basic Brno: Malý počet dětí ve třídě nám umožní zachovat individualitu dítěte a podpořit jeho talenty a nadání a rozvíjet jeho přirozenou osobnost.
(http://www.skolabasic.cz/zakladni-skola/)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. května 2016 v 12:39  

Probůh, ten strop 10% osobního, jak tu někdo navrhuje, to by byla pěkná blbost!

To může napsat jenom člověk, který žádnou "nadpráci" ve škole odpovědně nedělal...

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. května 2016 v 20:40  

To, že Vy (nebo já nebo pan Pytlík nebo asi většina učících učitelů) jsme nikdy nic moc neviděli, je jiná.

Ale viděli. Bývaly doby, kdy i pytlici mívávali osobní hodnocení nezanedbatelné výše, která odrážela míru prospěšnosti pro ředitele školy. Třeba, že mu zaváděli a drželi pohromadě celý jeden vzdělávací obor. Stále ale poměrně trumpetoidně ctili svoji lajnu, jenže okolnosti se změnily. Smysl existence školy začal podle manažersky založených ředitelů spočívat v její existenci samotné, jako zdroje poměrně slušného živobytí, což si pytlici odmítli připustit. A tak se ta míra jejich prospěšnosti snížila až na úroveň neprospěšnosti.
Skutečnost, že jim bylo osobní hodnocení odebráno bez uvedení důvodu a zpětně, což zřizovatel posoudil jako v rozporu se zákonem, však samotného zřizovatele nikterak nerozrušila. Co s neprospěšnými pytliky.
Problém ovšem spočívá v rom, že pytlici, kteří nikomu nic nedluží, a nejsou nikomu za nic zavázáni, nejsou ovladatelní, a tím pádem jsou možná i trošinku nebezpeční. Manažerská zkušenost velí takových pytliků se zbavit...

Jiri Janecek řekl(a)...
23. května 2016 v 23:34  

"Takže vedoucí předmětové komise - mimochodem velmi nepříjemná funkce, prakticky nulové pravomoci vůči kolegům a plná zodpovědnost vůči řediteli -, správce sbírky, vedoucí nadaných žáků v olympiádách, vedoucí kroužků, pořadatel mimoškolních - ve smyslu v době mimo vyučování - akcí pro žáky atd. atd. by měl mít jen o 2000 Kč více než zcela (pod)průměrný člen sboru..."

Podobné nadpráce je možná lépe kompenzovat snížením počtu vyučovaných hodin. Dovedu si představit situaci, kdy vedoucí předmětové komise, jedna ruka s ředitelem, není vůči členům komise až tak bezzubý a může své povinnosti efektivně delegovat dále...
----
"Probůh, ten strop 10% osobního, jak tu někdo navrhuje, to by byla pěkná blbost!
To může napsat jenom člověk, který žádnou "nadpráci" ve škole odpovědně nedělal..."

Nevím... Je fakt, že poté, co jsem se dověděl, jaký je medián osobního, a kolik mám já, jsem nějak extra přemotivovaný nebyl. Ale hlavně jsem získal pocit, že výše osobního není nějak moc korelovaná s kvalitou práce... Možná kdyby to aspoň bylo veřejné, abychom se my podprůměrní mohli snažit napodobovat ty aktivní.
Mimochodem, v SRN (aspoň Bavorsko) i ve Francii je ten strop opravdu 10-12 %, to nemám úplně z vlastní hlavy.

Ještě teda abych nebyl úplně špatně chápán - netvrdím, že teď hned zastropovat osobní a šmytec... Ale je jasné (aspoň já si to myslím), že zvýšit platy o 10 % od příštího roku je nereálná kravina. Proč místo toho nenalajnovat postupné zvýšení třeba na 1.25-2.0 x průměr v průběhu pěti let?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. května 2016 v 7:55  

Pane Janečku, já nepíšu o korelaci s kvalitou práce. Pokud budu třídní učitel, správce sbírek v kabinetě a k tomu ještě "něco", mám se spokojit s 10 % osobního ohodnocení? V tom případě, kolik může dostat "normální učitel, který kvalitně učí? Nic.

Ocenění formou sníženého úvazku není dobré řešení, pokud je jediným.

Zkuste říct zástupcům ředitele, že budou dělat za základní učitelský plat - přece učí jenom polovinu úvazku... Podobně to zkuste s ředitelem.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2016 v 9:16  

kolik může dostat "normální učitel, který kvalitně učí? Nic.

Ano. Takový učitel je za svoji práci placen podle tarifní tabulky. Bylo mi řečeno.
Dalo by se z určitého úhlu pohledu říci, že je kolikrát i přeplacen, neboť si jeho žáky, a možná i čím dál tím častěji, přebírají oni špičkoví projektanti. Udělám si zase ke konci roku přehled neodučených hodin. Odhaduji, že jich i čtvrtina padla...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.