Zdeněk Sotolář: České školství je mučeno rozpory

čtvrtek 21. dubna 2016 ·

Naše školství se zmítá v takových protikladech, jako by se vzájemně požíraly dvě hlavy bájného plaza. MŠMT ty protiklady však dlouhodobě neřeší, ale naopak vytrvale přisunuje těm nenažraným tlamám další a další potravu.


Ministerstvo školství hlásá tzv. společné vzdělávání, ale našemu selektivnímu systému není nic vzdálenějšího. V praxi to vypadá tak, že se budeme tvářit, jako že máme na základkách vysněné společné vzdělávání, ale zároveň mu budou stále více žáků užírat hojné tlamy víceletých gymnázií a stále více bujících soukromých škol, až na inkluzívních základkách nakonec zbudou jen socky – a ostatní utečou.

Máme rámcové vzdělávací programy, které přinesla reforma přinášející především sen o větší autonomii škol, které si mohly vytvářet vlastní školní vzdělávací programy a mohly volit vlastní priority. Školy jsou však stále stejnější a z té autonomie stále více užírá tlama státního direktivismu s povinným testováním – s povinným prodloužením základního vzděláváním o rok školky – nebo s povinnou maturitou z matematiky.

Chceme naše školství neustále srovnávat s těmi nejvyspělejšími zeměmi OECD, při každém chybějícím procentu v mezinárodním testování bijí experti na poplach, ale investovat do školství stejné procento HDP se našim politikům nechce. Že ty peníze třeba užírají kovové tlamy nepojízdných bojových vozidel, nelétajících letadel nebo lány fotovoltaických monster, to bereme – v zemi Komenského – jako samozřejmost.

Převzato z autorova blogu na iDNES.cz

61 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 5:21  

Co udělá UPS pro učitele - vidí si alespoň do vlastních úst?

České školství je mučeno rozpory. Například i tím, že si někteří představitelé tzv. Učitelského PROFESNÍHO sdružení očividně "nevidí ani do vlastních úst" a tlachají někdy i o dost nepodstatných věcech. Namísto toho, aby soustředěně a seriózně usilovali ve spolupráci s Pedagogickými fakultami, školskými odbory, rodiči a zřizovateli škol směrem k MŠMT o nápravu základních systémových podmínek pro kvalitní školní vzdělávání:

6 % z HDP pro vzdělávání, větší platy pro učitele, dotažení kurikulární reformy (standardizace nepodkročitelného minima znalostí učiva pro všechny předměty v RVP pro 40 až 70 % výukové doby a ve zbytku výukové doby dát učitelům volnost, aby mohli tvořivě pracovat a průběžně reagovat na podmínky ve třídě). Prověřování výsledků je samozřejmá součást každé práce a povinnost zodpovědných osob. Platí to i pro výuku a to u VŠECH výukových předmětů. Povinná maturita z matematiky avšak diferencovaná pro různé typy škol ("občanská matematika" jako základ pro všechny a k tomu diferencované rozšíření pro jednotlivé typy škol - viz. prof. Zlatuška ve včerejším pořadu na ČT 24*). Neomezovat maturitní obory a podporovat i dnes zanedbané přírodovědné a technické vzdělávání. Kvalitně vzdělávat a vychovávat od mateřské po vysokou školu.

http://www.ceskaskola.cz/2016/04/eduin-senatni-navrh-na-odklad-inkluze.html

* 90’ ČT24 - Boj o podobu školského zákona v senátu
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/216411058130420

Co chce a bude dál dělat UPS? Bude se například ve spolupráci s pedagogickými fakultami a školskými odbory a MŠMT seriózně podílet na systémovém utváření toho, co bude s českým veřejným školstvím dál? Podá například ve spolupráci s nimi podnět s připomínkami k současné podobě Kariérního řádu pro učitele a podnět k legislativnímu zřízení Učitelské profesní komory?

http://www.ceskaskola.cz/2016/04/tomas-janik-vladimira-spilkova-michaela.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/na-msmt-se-poprve-sesel-expertni-tym.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/zdenek-sotolar-tri-v-tom-valachova.html

S pozdravem 6% HDPčkovký Hrom, aby do toho!

J.Týř

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. dubna 2016 v 6:18  

Vše jsme už dávno udělali.
Pohádka po česku:
To si takhle jeden Honza T. myslel - půjdu a napíšu paní ministryni, odborům, fakultám a dalším subjektům, že to naše školství jde do kytek. Vždyť je třeba dodat 6% HDP a pak vše pofrčí. I ozvaly se všichni tito Honzovi do týdne a že prý, kde se jako sejdou? Honza povídá, že třeba u nich na zahradě. Tak se tam sešli. Honza jim naznačil souhrn problémů a dodal pár nakopírovaných odkazů na různé články z internetu. Hluboce, přehluboce se ostatní zamysleli. Dali Honzovi za pravdu a během dalšího týdne již byl na světě nový zákon, který napravoval veškerá předešlá špatná rozhodnutí. Pak si nad to sedl parlament a senát a prezident. Všichni ve shodě pochopili své omyly a podepsali. Do roka byla venku sakum prdum novela zákona. Všichni se radovali. Na školách zavlály prapory štěstí. Honza se dostal do čítanek .. A pohádky je konec, protože zazvonil budík.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2016 v 6:33  

To by mě zajímalo, co Vám UPS provedlo, pane Týři. Nechtěli Vás vzít?

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 7:41  

Vše jsme už dávno udělali.

Metodou "Tlama sem, tlama tam."

https://cs.wiktionary.org/wiki/tlama

Bravo!

J.Týř

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. dubna 2016 v 7:46  

A co jste udělal vy, pane Týři. A podrobně, prosím.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 8:21  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
21. dubna 2016 v 9:38  

Pane Týři,
svádět kus viny za to kam se řítí naše školství na Učitelské profesní sdružení je čirý nesmysl. UPS dělalo všechno, co bylo v jeho silách, aby tento stav odvrátilo, podobně jako Asociace speciálních pedagogů a dalších nemnoho institucí, organizací a jednotlivců.
Kostky jsou vrženy, úkol byl splněn. Jak se tím naše školství vyrovná je ve hvězdách. Mně je líto učitelů, kteří budou muset dělat pedagogickou práci, na kterou nejsou odborně připraveni a nebudou moci dobře vykonávat své povolání, na které připraveni jsou. Ještě víc je mi líto dětí, které to nakonec odnesou, postižené i ty nepostižené. Neumím si představit chaos, který nastane po 1.září.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. dubna 2016 v 11:28  

Pane Týři,

už Havlíček psal kdysi o držce armády. Taky si podle vás neviděl do vlastních úst? Doučte se něco o jazyce, odkaz vám ale nedám, hledejte sám.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. dubna 2016 v 11:37  

"tlachají někdy i o dost nepodstatných věcech"

Pane Týři,

možná jste to podstatné v mém blogu prostě nepochopil. Především jste nepochopil, že ten blog je psán mým jménem, ne jménem UPS. Já na oplátku zase přiznávám, že nechápu, proč vám UPS tak leží v žaludku.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 14:12  

Diskuse k prvnímu odstavci mého příspěvku z 21. dubna 2016 5:21 myslím ukázala, že jsem se v tomto odstavci příliš nemýlil: Demagogické tlachání o motivech k položení otázky, proč někteří členové UPS tlachají. Předstírání, že členové UPS všechno "už dávno udělali". Bez sebereflexe JAK to udělali a dosud dělají. Z mé strany diskuse k prvnímu odstavci skončila.

Zbývají případné věcné názory a odpovědi ke druhému a třetímu odstavci, vážení členové UPS. Domnívám se, že by si ty profesně věcné tj. seriózní názory a odpovědi Vašeho profesního sdružení učitelé zasloužili.

J. Týř

Josef Soukal řekl(a)...
21. dubna 2016 v 15:37  

Pane Týři,
nevím, zda se mezi čtenáři České školy najde někdo, kdo rozumí vašim útokům na UPS. Nemohu vám brát vaše názory, jen vás upozorňuji, že nereagujete na dosti podstatné připomínky, a především nevnímáte, že UPS nemůže suplovat ministerstvo školství.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:08  

Kdo, kdy a kde tvrdil, ze UPS má suplovat MŠMT? Jste, pane Soukale schopen a ochoten číst s porozuměním a oprostit se od demagogické argumentace? J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:23  

Spíše to vypadá, že více lidí zde nerozumí Vám, pane Týři.

Josef Soukal řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:28  

Pane Týři, mám pocit, že nějakou dobu od vás nechci číst vůbec nic. A když, zkuste prosím srozumitelně a konkrétně vysvětlit, co vlastně UPS vytýkáte. Předtím si ale prosím pročtěte komentáře na toto téma, nejen ty vlastní, a podívejte se na náš web.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:37  

-----------------------------------------------
Viz 21. dubna 2016 14:12

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:41  

UPS jsou ucitele,co uci.Maji dost sve prace.A presto se jeste zdarma zapojuji do aktivit,o kterych se muzete docist na jejich webu.Nekteri pisi clanky do ruznych periodik k problematice skolstvi.Ucastnime se konferenci,skoleni a dalsich aktivit.Nikdo nam neda ani korunu na jizdne apod. Presto snaha o dalsi praci neupada. Chcete nejake bombasticke vysledky? Nedockate se.Je to mravenci prace.To vy tu tlachate.Az se spolu potkame nekde v terenu, tak vam ty reci prominu .Do te doby s vami odmitam komunikovat,pokud vase prispevky nebudou vecne a bez napadani.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 16:48  

-----------------------------------------------
Viz 21. dubna 2016 14:12

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2016 v 17:13  

-------------------------
Viz 21. dubna 2016 16:23

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 17:20  

Co chce a bude dál dělat UPS? Bude se například ve spolupráci s pedagogickými fakultami a školskými odbory a MŠMT seriózně podílet na systémovém utváření toho, co bude s českým veřejným školstvím dál? Podá například ve spolupráci s nimi podnět s připomínkami k současné podobě Kariérního řádu pro učitele a podnět k legislativnímu zřízení Učitelské profesní komory?

Viz výše 21. dubna 2016 5:21 - třetí tučně psaný odstavec

Josef Soukal řekl(a)...
21. dubna 2016 v 18:50  

Každé stanovisko k čemukoli seriózně připravujeme a projednáváme; i ke kariérnímu řádu - proto nechrlíme nejrůznější texty na počkání. Spolupracujeme s každým, kdo má k věci co říct a je seriózní. Nemůžeme ovšem nikoho nutit k témuž. Zdá-li se vám, že jsme toho udělali málo, nemáte zřejmě představu o tom, kolik úsilí vyžaduje už jen ustavení sdružení a vytvoření podmínek pro jeho činnost.
Ke kariérnímu řádu - máte pocit, že MŠMT má zájem o skutečnou diskusi? Vnímáte obojakou roli odborů? Možná byste měl méně publikovat, ale více sledovat, co činí ostatní.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. dubna 2016 v 19:00  

Má smysl se vůbec ještě s některými jedinci bavit? Třeba mají dnes krizi a zítra už se jejich zdravotní stav zlepší. Ale jo, je ta demokracie. Každý si tu může plácnout, co chce.
Připomínkování podáno asi tak před 3 týdny (ke kariérnímu řádu a dokonce i k financování regionálního školství(. Příště kopie zasílat Týřovi, prosím.

Unknown řekl(a)...
21. dubna 2016 v 19:02  

autor zjevně nepostřehl , že socialismus skončil a že na západ od rodné hroudy to tak funguje: školy státní dobré,školy státní mizerné,školy soukromé a tomu se přizpůsobuje i české prostředí, kde na gymplu se ještě učí,na základce zůstaly skotačící a povalující se socky a vzniká segment škol soukromých

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2016 v 19:47  

A na sever?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2016 v 19:47  

A tam kde vychází slunce? Rusko nemyslím.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. dubna 2016 v 20:20  

Kapitalistický guru laimes28 zjevně nepostřehl, že mi nevadí soukromé školy jako takové, ale rozpor (je to prosím obsaženo už v titulku) mezi ministerstvem proklamovaným společným vzděláváním a velice nespolečnou realitou našeho systému.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. dubna 2016 v 21:37  

Tak. Překotné začlenění některých dětí způsobí důsledné vyčlenění mnohých dětí.
A sú tie česká špecifiká. To vedia iba česi.

tyrjir řekl(a)...
21. dubna 2016 v 22:20  

Pročítal jsem dnes znovu stránky UPS a hledal jsem znovu, zda je tam to, o čem jeho výše diskutující členové píší. Zjistil jsem že, dokladů o trpělivé a soustavné "mravenčí" práci, tam mnoho není. Nejsou tam ani ty výše citované připomínky ke Kariérnímu řádu a k regionálnímu financování dané z UPS našemu MŠMT. Naopak obsah i tón naprosté většiny publikovaného na stránkách UPS je v mnoha ohledech podobný tomu, co i na serveru Česká škola někteří jeho členové předvádějí. V diskusi ke Kariérnímu řádu jsem našel dva cenné avšak neúplně podepsané příspěvky (2. Vladimír S. 4. Ivana B.)

Několikrát jsem se snažil myslím dost věcně a docela taktně upozornit na obsahově i eticky pochybná vyjádření zejména pana Sotoláře. Marně - viz příspěvky členů UPS v této diskusi. Trvám tedy na názoru, “že někteří představitelé tzv. Učitelského PROFESNÍHO sdružení si očividně "nevidí ani do vlastních úst" a tlachají někdy i o dost nepodstatných věcech. Namísto toho, aby soustředěně a seriózně usilovali ve spolupráci s Pedagogickými fakultami, školskými odbory, rodiči a zřizovateli škol směrem k MŠMT o nápravu základních systémových podmínek pro kvalitní školní vzdělávání”.

Trvám i na názoru ,že přívlastek “profesní” je vzhledem k obsahu i formě vyjadřování některých představitelů UPS neodpovídající tomuto slovu. To, že tomu někteří nerozumějí nebo nechtějí rozumět je myslím jejich problém a nejen jejich škoda. O Kariérní řád učitelů a Učitelskou profesní komoru se doufám ve spolupráci s pedagogickými fakultami a odbory někdo postará.

J. Týř

http://kantor8.webnode.cz/
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/zdenek-sotolar-valachova-zase-na-koni.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/na-msmt-se-poprve-sesel-expertni-tym.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/tomas-janik-vladimira-spilkova-michaela.html

Josef Soukal řekl(a)...
21. dubna 2016 v 23:01  

Pane Týři, o mravenčí práci byste věděl více, kdybyste se účastnil práce UPS. Takto pochopitelně nevíte skoro nic, i když na druhé straně některé aktivity UPS zřejmě považujete zcela nepochopitelně za bezpracné. Co je ovšem nejvíc nepochopitelné, jsou vaše závěry. Chcete-li pokračovat v urážlivém tónu a hloupostech, prosím; ale myslím, že počet čtenářů, kteří nad vašimi příspěvky mávnou rukou, rapidně vzroste.

tyrjir řekl(a)...
22. dubna 2016 v 0:19  

Práci některých členů UPS bych snad ani soustavnou mravenčí prací nenazýval. Nemám důvod zapojovat se do práce UPS, jehož někteří členové pracují a argumentují viz výše. Účinnost práce se posuzuje podle výsledků a nikoli podle množství marné práce a s ní ztracené energie. I já zřejmě mařím svou energii marnou diskusí s některými členy UPS.

J.Týř





krtek řekl(a)...
22. dubna 2016 v 4:20  

"O Kariérní řád učitelů a Učitelskou profesní komoru se doufám ve spolupráci s pedagogickými fakultami a odbory někdo postará."
To mám rád, zvratné "se". Že by Godot? Deus ex machina?
Pane Týři, co jste konkrétně udělal Vy? Vstoupil do odborů? Přesvědčil fakulty, odbory a stávající organizace, aby táhly za jeden provaz? Přesvědčil poslance?

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. dubna 2016 v 6:33  

Pro Týře:
Popište zde přesně, co jste vy udělal konkrétně pro zlepšení stavu školství v ČR? Jestliže vám leží blaho učitelů na srdci, určitě jste třeba vstoupil do jiné, lepší organizace, než je UPS (do nějaké, co opravdu pracuje) a již nyní vyvíjíte celodenní aktivity k nápravě věcí vezdejších.
Prosím, pokuste se nepoužívat při odpovědi: CTRL+C CTRL+V
odkazy na výše vyplozené neodpovědi

Pokud tak neučiníte, zdržte se, prosím, veškeré diskuse, neboť začínáte působit poněkud směšně.


Pro Laimese:
- vaše kurzy sociologie jsou nudné. Změňte téma nebo stránky.

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 8:47  

myslím, že mé příspěvky jsou logické a realistické,naše povolanání je povolání,profese,řemeslo,žádné shůry poslání ani prokazování sebebětovacího hrdinství,čím dříve si to uvědomíte, tím dříve vás někdo začne brát vážně a možná bude s vámi bude i někdo z kompetentních i jednat,jinak jediný kdo může ovlivnňovat školskou politiku,a tedy i školství,jsou politické strany,odbory a profesní učitelská komora všechny ostatní spolky jsou systémově pro srandu králíkům,taková jest realita,ve školství velmi smutná,protože na rozdíl od doktorů nebo advokátů ž ádnou profesní komoru nemáme a odbory jsou jen na některých školách a to ještě pod velením ředitele,jinde kde si ředitel odbory nepřál,jako třeba u nás, prostě odbory nejsou,to jest ta reálná bída,jinak paní ministryně prosazuje volební program a zájmy své strany,potažmo vládní koalice,školství jako systém neřeší a řešit nebude,protože systémové řešení překračuje čtyřletý volební horizont

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 8:54  

".....maji dost sve prace.A presto se jeste zdarma zapojuji do aktivit,o kterych se muzete docist na jejich webu.Nekteri pisi clanky do ruznych periodik k problematice skolstvi.Ucastnime se konferenci,skoleni a dalsich aktivit.Nikdo nam neda ani korunu na jizdne apod. Presto snaha o dalsi praci neupada...."
a bohužel jste to právě vy,kteří tímto svým dobroobětovacímveřejnoprospěšným postupem
můžete velkým dílem za ti hrůzu ve školství,prostš jste se za 25 let nenaučili chovat profesně, a tak na nás všechny může panstvo kašlat,protože má vás,poctivé pracovité velbloudy, co tu umírající karavanu školství táhnou tou pouští dál,za pouhé sliby fata morgány,natož alespoň oázy,a vy šlapete dál s pocity rozhořčení i pýchy nad svou činností

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. dubna 2016 v 9:44  

A proto (viz celá diskuse výše) nemáme učitelskou komoru: na rodíl od lékařů a právníků máme příliš "expertů", jsme nejednotní, řevniví, ba žereme se navzájem, a mnozí stále spoléhají na to, že "se někdo postará".

tyrjir řekl(a)...
22. dubna 2016 v 10:45  

Diskuse k mému prvnímu, příspěvku z 21. dubna 2016 5:21 myslím ukázala, že jsem se ve věci ne profesionality některých členů UPS příliš nemýlil.

Někteří aktivní členové UPS se nechovající profesně a mnohdy si, myslím, nevidí ani do vlastních úst ani na špičku svého nosu. Jednají tak, myslím, v rozporu s deklarovaným posláním a názvem svého sdružení ke škodě své. A bohužel i ke škodě těch, kteří tak nejednají.

Vláda, MŠMT, zřizovatelé škol ani politické strany nemají (logicky nebo bohužel?), zdá se, o založení Učitelské profesní komory prvotní zájem. Prvotní zájem mají/měli by mít žáci, učitelé, pedagogické fakulty a školské odbory. Podobně je tomu i s Kariérním řádem pro učitele. Vláda, MŠMT Parlament a někteří zřizovatelé škol na školství šetří a k tomu jim vyhovuje ten manažerský model, který má být teď přijatý (vyhovuje jim spíš centrální řízení). Kvalitnímu vzdělávání, žákům, učitelům a odborům by myslím lépe vyhovoval ten druhý na profesním rozvoji učitelů založený model, jak to uvedly pedagogické fakulty ve stanovisku k návrhu KŘU.*

Je mi líto, že Učitelské PROFESNÍ sdružení a někteří diskutující na České škole se věnují různým podružnostem namísto toho, aby se vzchopili, spojili se s pedagogickými fakultami a daly Vládě a Parlamentu ČR písemný doporučený podnět k pozastavení toho nesmyslu. Bez ohledu na to, že se třeba nebude tolik tzv. "čerpat" EU dotace, dokud se to nespraví...
*
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/na-msmt-se-poprve-sesel-expertni-tym.html#comment-8710344871762821046

Souhlasím s panem Sotolářem, že jsme nejednotní, řevniví, ba žereme se navzájem, a mnozí stále spoléhají na to, že "se někdo postará". Jako učitel důchodce mám za sebou více než 40 let praxe, během které jsem dělal a dosud dělám vždy něco navíc. Nemám zájem a nejsem povinen odpovídat na hysterické reakce. Mám zájem říkat k důležitým věcem svůj názor a udělám to vždy, když to uznám za vhodné. Kdo si myslí, že to změní dogmatickým okřikováním, nucením ke zpovědi a vyprávěním pohádek, ten se hluboce mýlí. Platilo to těch 40 let a platí to i teď.

J.Týř

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 11:03  

recept je jednoduchý: založit učitelskou profesní komoru učitelů zš+sš (vš je samostatný zcela odlišný byznyś).oživit odbory a to tak,že nebudou organizace na školách ale podle teritoria , mimo dosah vedení škol,a do třetice se musí učitelé vecpat na kandidátky politických stran do krajských a parlamentních voleb, aprorpos díval se někdo kolik máme v poslanecké sněmovně učitelů? a atakoval je někdo? ne,necháváme je tam vesele hnípat či řešit pidloviny typu ptačích hnízd a budek

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 11:36  

víte, že v poslanecké sněmovně máme 29 !!! učitelů? absolventů pedagogických a fil. fakult učitelských oborů ? nejsilnější profesní skupina !

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. dubna 2016 v 11:47  

Laimesi, vy jako učitel, vyčítající ostatním učitelům cosi, co se nenaučili, nedokážete svou kritiku napsat tak, aby to šlo aspoň přečíst!

Pokud tedy něco učitelům vyčítáte, pište prosím v první osobě množného čísla a zkuste vzít na vědomí existenci pravidel pro psaný text, aby nás ostatní nebolely oči, než to přečteme...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. dubna 2016 v 12:11  

Pane Týři,

1) jakým se věnuji ve svém blogu podružnostem? Nepatří snad rozpory, na které ukazuji, mezi závažné problémy?

Dokonce oba dva mluvíme o financování a HDP. Ale já podle vás tlachám.

2) A kde jsem podle vás eticky pochybný? Konkrétně.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. dubna 2016 v 12:13  

laimesi28,

píšete, že "recept je jednoduchý: založit učitelskou profesní komoru učitelů zš+sš"

Co pro to uděláte? Konkrétně.

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 12:38  

Pane Týři, nevím, jakým právem se stavíte do pozice revizního orgánu, který kontroluje a hodnotí činnost Učitelského profesního sdružení.
UPS je nezávislá dobrovolná organizace učitelů a žádnému Vašemu auditu nepodléhá. Vaše osobní názory jsou proto pro její fungování zcela irelevantní a udivuje mě trpělivost UPS, s níž s Vámi o nich diskutuje.
Pokud se Vám její činnost nelíbí, zkuste si vytvořit vlastní organizaci, která bude fungovat podle Vašich představ. Zřejmě na rozdíl od pedagogů, kteří každý den učí, disponujete dostatkem volného času, který tímto způsobem můžete využít efektivněji než ustavičným kritizováním UPS.

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 12:52  

zdeněk/ já nic,já to mám za pár,dotáhnu ty dva měsíce a šmytec
anonym /co jest naplácáno na internetu, nemá žádnou kodifikační hodnotu,neboli jest to pouhé patlání písmenek na obrazovce,jo papír,to je jiná,no a jinak doporučiji "lopatku a smetáček" a opravit si ty tři hrubky....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. dubna 2016 v 13:10  

A tak používání hajzlpapíru zřejmě také není kodifikováno a věřím, si ten zadek utřete...

tyrjir řekl(a)...
22. dubna 2016 v 13:19  

Tak se zase vynořil z přítmí Karmelitské učitelský kariérní řád. Starý zmetek vystřídal zmetek nový. Ale pěkně ověnčený hesly jako za první pětiletky „Motivovaný učitel s jasnou vizí osobního profesního růstu“...

Ministerstvo školství se neposunulo pod bičíkem Kateřiny Valachové ani o píď směrem k učitelům. Proč by s námi měla jednat?...

Dnešní zpráva o zásadách kariérního řádu, který má jít už v březnu (!!!) do vlády, přišla jako studená sprcha. Jako pořádná facka těm, kteří (jsme) věřili na diskusi. Jako výsměch všem učitelům, kterých se kariérní řád dotýká především. Tak se mi chce říci: Děkujeme, odejděte.


Napsal Z. Sotolář v článku zveřejněném 13.2.2016 na serveru Česká škola
Valachová zase na koni aneb Kariérní neřád mezi námi
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/zdenek-sotolar-valachova-zase-na-koni.html

Měl byste si myslím, pane Sotoláři, nejprve uvědomit, že paní ministryně zdědila po předchůdcích konglomerát v mnoha směrech dost nejapných tzv. systémových projektů, které byly realizovány pomocí EU dotací:...

Vy sám, myslím, dost evidentně nechápete komplex problémů, které MŠMT musí řešit. Obhajujete například Jednotné a zabetonované ŠVP, které omezují tvořivou svobodu žáků a učitelů...

Zajímalo by mne, pane Sotoláři, co vám dává morální nebo věcné právo vyzývat k odchodu ministryni školství způsobem, jakým to v tomto článku děláte...

Pokud by paní ministryně byla donucena k odchodu - kdo myslíte, že by ji mohl nebo měl nahradit? Nemyslíte, že odpověď je velmi složitá? A k čemu by to vedlo? Nemyslíte, že je lepší důrazně a důsledně a současně také trpělivě a pokud možno slušně dosáhnout toho, aby ty chyby, na které právem na České škole poukazujeme, mohla a musela paní ministryně napravit?


Napsal jsem k tomu v komentáři 14. února 2016 15:28
---------------------------------------------------
ad Z. Sotolář 22. dubna 2016 12:13

laimesi28, píšete, že "recept je jednoduchý: založit učitelskou profesní komoru učitelů zš+sš". Co pro to uděláte? Konkrétně.

Je věcně a eticky přijatelné úkolovat ty, kteří se vás jako představitele UPS na něco ptají nebo dokonce jen vysloví názor? Co kdyby vám takto, pane Sotoláři, odpověděla paní ministryně?
---------------------------------------------------

Domnívám se, že expresivně neuctivé (např. zbytečně osočující, urážlivé, ironizující, demagogické atd.) vyjadřování je neetickým zabýváním se podružnostmi. Mělo by nám jít především o věc samotnou, nikoli o odpouštění adrenalinových ventilů.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
22. dubna 2016 v 13:37  

Víte, co je to audit, paní CatCatherine25? :)))

Unknown řekl(a)...
22. dubna 2016 v 13:50  

anonym/ jak kdy,někdy už netřeba,zvláště poslední dobou, co jsem nafasoval glucophare 2x500,potřebují více kusů trenek nežli toaleťáku,ale co mám dibetix,jest vše zase vpořádku,

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. dubna 2016 v 14:12  

Paní ministryně nezdědila skoro nic, kromě schválené novely zákona, kde byla inkluze. Kariérní řád a Změna financování regionálního školství - to jsou věi, které velmi chybí, ale neznamená to, že je musí "splichtit" během měsíce a dát ke schválení vládě a parlamentu. Když to vydrželo doteď, tak už by to ten rok vydrželo také. Akorát by se vše mohlo vyladit. Jenže máte někdo (a hlavně vy ,pane Týři) pocit, že někdo kariérní řád s učiteli prodiskutovává? Ani omylem. A přitom jde do vlády a poté proběhne další kolečko zákonného postupu při schvalování dokumentu. Opět - na koleně ,ukvapeně. Co pořád to ministerstvo obhajujete?!? Copak jim něco brání udělat celostátní anketu mezi učiteli, jak by si takový kariérní řád představovali? Opakuji, jen se vymlouvají ,vymlouvají, vymlouvají. I tu zděděnou inkluzi mohli pojmout jinak, nepojali.

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. dubna 2016 v 14:13  

A ještě k expertnímu týmu. To jako jsem třeba měla napsat na ministerstvo - hele ,já chci taky? Jsem blbá nebo co? Copak takhle se to dělá?

Janek Wagner řekl(a)...
22. dubna 2016 v 14:18  

Pane Týři, jsem sice velmi tolerantní moderátor diskusních fór a komentářů, ale vaše permanentní kopírování s meritem článku nesouvisejících textů a odkazů je v rozporu s našimi diskusními pravidly. Pokud se chcete některé osoby, ať už je to paní ministryně, její náměstci, či představitelé nejrůznějších spolků, na něco zeptat, čim něco sdělit, využívejte nástroj k tomu určený, tedy e-mail.

Uvědomte si rovněž, že osobní blog není to samé jako oficiální web organizace či spolku. Stejně tak nebývá zvykem publikovat vše, co spolek či organizace píše jiné organizaci či státní správě. Navíc každá organizace má svá pravidla, která v takovýchto případech dodržuje.

tyrjir řekl(a)...
22. dubna 2016 v 14:50  

Beru na vědomí.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. dubna 2016 v 20:45  

Pane Týři,

ad. laimesi28, píšete, že "recept je jednoduchý: založit učitelskou profesní komoru učitelů zš+sš". Co pro to uděláte? Konkrétně.

Je věcně a eticky přijatelné úkolovat ty, kteří se vás jako představitele UPS na něco ptají nebo dokonce jen vysloví názor? Co kdyby vám takto, pane Sotoláři, odpověděla paní ministryně?

Pan laimes28 se na nic neptá, ale TVRDÍ, že recept je jednoduchý. Komoru se 20 let nepodařilo založit, protože to jednoduché není. Proto se ptám (věta tázací), co má pan laimes28 v plánu. To je úkolování? Není. Naopak úkolování je to, co děláte vy vůči UPS. Je pozoruhodné, že stejné nároky nemáte vůči jiným.

Ano, ano, ano. Vyjadřuji se expresivně a hyperbolicky. Takové už blogy jsou, jak zjevně stále nechápete. Srovnejte je s prvním otevřeným dopisem UPS, který jsem měl čest formulovat. Jde o dvě zcela odlišné komunikační situace. Rád bych věděl, zda jste takto kritický i k těm, kteří vyzývají k odchodu prezidenta Zemana.

Co ministryně zdědila a co nezdědila je mi jedno. Kariérní řád byl a je prostě zmetek. Pan Janík to však říká kulantně a vědecky. Ale paní ministryně pokračuje ve stejném duchu, vlastně tu jakoodmítnutou verzi vesele oprašuje. Včetně propojení KŘ s EU fondy. Chyby tedy zjevně nenapravuje.

Já obhajuji RVP, vy zase fiktivních (protože stále nedoložených) 70 % Zelených osnov. Máme na věci odlišné názory. To je vpořádku, to je normální. Vy ovšem dobře všechno chápete a já jenom pořád plácám. A ještě bych vás chtěl požádat: pokud vám leží v žaludku moje blogy, vyřizujte si to se mnou, ale neotírejte se o UPS.


Unknown řekl(a)...
23. dubna 2016 v 0:23  

zdeněk/nikoho neúkoluji (doba úkolování jest dávno pryč),pouze vyjadřuji svůj názor,od 1.7. mám v plánu sedět na lavce pod jabloní a tahat faju,osud školství přenechávám mladším kolegům z generace "husákovských dětí",kteří jsou dnes hybnou silou společnosti,náš profesní ped. čas ,pane kolego,již uplynul,smiřte se s tím....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. dubna 2016 v 11:16  

Vítej stručný nadkolego, lepší než zbytek kolegů, nejsi zde první takový.

1. Ne vždy je stručnost možná a nutná.
2. Nejdelší a nejchaotičtější příspěvky má tyrjir s laimesem, oba víceméně důchodového věku :-). Jeden jede na kopírování a odkazech, druhý závodí, kolik mezer dokáže nenapsat a ideálem je žádná.
3. Na základě příspěvků dvou (pánové prominou) "téměř důchodců", dedukovat stav školství, je poněkud nešťastné.
4. Hádat se netřeba, předcházet se tomu dá nenapadáním :-).

Pavel Doležel řekl(a)...
23. dubna 2016 v 12:19  

Pánové, obávám se, že Jiří Týř, jehož příspěvky jsem občas přečetl i se zájmem (i když na žádný jeho vložený odkaz jsem v životě neklikl, ani jej nenásledoval), je zde rukojmím svého stále většího oddělení od reality. Tomu se asi nevyhne v pokročilejším věku nikdo z nás. Představy z omezeného pozorování jevu jsou jedna věc, skutečnost druhá a zpravidla zcela odlišná.

Mám obavu, že profesní sdružení učitelů nemá dostatečný vydírací potenciál, ani dostatečně naspořeno, aby si mohlo dovolit dlouhodobě stávkovat.

Ke zlepšení stavu vidím jedinou cestu, která se skládá z následujících kroků:

1) Učitel musí mít ze zákona VŠ vzdělání (s výjimkou lidí, kteří dosluhují a mají 10+ let praxe jako učitelé). To už pravděpodobně v nějaké podobě má platit, ale já z praxe vím, že tomu tak není. Nelze uznávat pochybné obory se spornými akreditacemi z nejrůznějších podivných vysokých škol. Měly by být jasně vymezeny Pedagogické fakulty, které mohou produkovat učitele.

2) Veřejné základní a střední školy musí být znovu převedeny na jediného zřizovatele - stát (prostřednictvím MŠMT).

3) Ředitel nesmí zaměstnat jako pedagogického pracovníka nikoho, kdo nemá předem vyhláškou vyjmenované magisterské VŠ vzdělání pedagogického směru - pedagogické fakulty CUNI, MUNI, UPOL, atd., nebo pedagogické směry nepedagogických fakult (např. PŘF UK, MFF UK, apod.). Žádné UJAKY, CEVRO instituty apod.

4) Na platy učitelů musí jít více peněz. Způsob, jak to učinit popsal nedávno docela dobře Václav Klaus mladší - zrušení devátých tříd, redukce projektů, absolutní stop vyhlašování projektů a grantů. Dost na tom, že máme všechny ty nesmysly z všelijakých těch programů "Vzdělávání pro konkurenceschopnost", apod., které jen stojí peníze a jejich přínos nikdo nezjišťuje. Jen se v některých levicových intelektuálních kruzích a ezoterických kruzích neintelektuálních blouznivců a samoteoretiků jaksi věří, že přínos tam prostě je. Měřit se to ale nesmí, protože to by bylo moc "mechanické", "šablonovité" a "technicistně bigótní" (přeloženo do lidského jazyka: racionální a ověřitelné).

5) Učitel musí mít vždy a za všech okolností smlouvu na dobu neurčitou, pokud sám nechce jinak.

6) Učitel by měl mít statut veřejného činitele.

7) Učitelé by měli mít další výhody - měli by dostávat výsluhy, tzn. navýšení důchodu podle počtu v učitelské profesi odpracovaných let.

8) Učitelé by měli mít zdarma veřejnou dopravu.

9) Každá škola by měla mít prostředky na další vzdělávání učitelů ve výši alespoň 2000 Kč na učitele a měsíc. Každý učitel by měl své konto a na webu seznam akreditovaných kurzů, z nichž by si svobodně volil, které mu připadají přínosné a které nikoliv. Bylo by odpovědností ředitele, zajistit výuku tak, aby každý učitel mohl za rok navštívit alespoň jeden vybraný kurz.

10) Všechny veřejné školy by měly státem předepsané centrální ověřování znalostí žáků v uzlových bodech vzdělávacího procesu, včetně povinných přijímaček na SŠ a povinných maturit (včetně matematiky). Matematiku bych dal povinnou na všech středních školách neuměleckého směru, z nichž je možné pokračovat ve studiu jakékoliv veřejné VŠ.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. dubna 2016 v 12:19  

11) Školní docházka by měla být povinná pro žáky s tím, že škola může žáka vyloučit za závažné porušování školního řádu (jeho základ by byl pro všechny veřejné školy společný). Povinností by tedy nebylo jen navštěvovat základní školu, ale také dodržovat školní řád. Není povinností školy zajišťovat povinnou školní docházku dětem, kteří soustavně a opakovaně porušují jasně daná pravidla.

12) Zrušení financování škol na hlavu a zavedení financování na učitele s tím, že každý učitel by musel být vytížen plně v souladu s jeho pracovní smlouvou.

13) Práce učitelů na ŠVP a IVP musí být zaplacena. Neexistuje, že někdo dělá pro stát práci zadarmo.

14) Umožnit školám se profilovat - tj. zvyšovat v některém směru nároky státních přijímacích řízení, zařazovat další požadavky, či ověřování znalostí a dovedností žáků - talentové zkoušky, odborné zkoušky, certifikace, apod.

15) Nerušit v žádném případě speciální školství, ani speciální třídy. Možností je začlenit fyzicky speciální třídy do budov běžných základních škol s tím, že některé předměty mohou probíhat společně - TV, VV, PV, apod.

16) Všichni žáci v rámci jednoho typu školy musí mít rovný přístup - nezávisle na barvě pleti, vyznání, etnickém původu, či na šátku na hlavě. Jediné, co jest zapovězeno, je porušovat právní předpisy a školní řád.


Pokud máte čas a chuť, pojďme diskutovat nad těmito, či podobnými návrhy na změny. Kde vidíte slabiny těchto návrhů a kde naopak přínosy. Nejsem učitel, nevidím do každodenní práce, ale věřím, že finance by se našly - i třeba za cenu toho, že bude méně škol a méně učitelů - ale podle mě netřeba mít obavy, protože učitelů bude v blízké době akutní nedostatek. Už nyní je. A cílem je, aby tento nedostatek nebyl nahrazován nějakými UJAKovskými nedouky, nebo Šimáčkovými-Laurenčíkovými, Kartousem a podobnými "vzdělanci". Prestiž a autorita jednotlivce je dána jeho autentickým chováním. Prestiž a autorita stavu učitelského musí ale být podpořena ze strany společnosti jako celku. Společnost musí říci - toto je profese, které si ceníme, kterou chceme podporovat a která je pro nás strategicky významná. I nejlepší učitel bude před některými hlupáky vždy sockou, pokud za ním nebude stát síla. Mnozí hlupáci totiž ničemu jinému, než síle, nerozumí. A ti ostatní budou žít v mnohem větším bezpečí a klidu.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. dubna 2016 v 12:24  

"...dětí, kteří..." je produktem chronického nedostatku spánku a nastupující stařecké demence.

Unknown řekl(a)...
23. dubna 2016 v 12:44  

víceméně důchodového věku a téměř důchodce,to je milé, častěji se setkávám s označením gerhond,seniorser,apod. ale jelikož odcházím do předčasného důchodu, začali mně kamarádi mile říkati seenager (sínejdžr) neboli senior teenager,no a na trošku té demence a pár chorob mám nárok,neb jsem absolvoval školství zákl i stř, město-nové sídliště ,
stejně jako dojížděcí zapadlý pohr venkov,v zimě od motoráku
pokolena ve sněhu, a dokonce, na závěr, i soukromé střední školství,zajímavá zkušenost,takře občas se mně to plete a působím zmateně....

Unknown řekl(a)...
23. dubna 2016 v 13:22  

...ale podle mě netřeba mít obavy, protože učitelů bude v blízké době akutní nedostatek. Už nyní je...
učitelů jest nadbytek,na pracácích jich kvalifikovaných sedí spousta,také sem tam rok seděl

Prestiž a autorita stavu učitelského musí ale být podpořena ze strany společnosti jako celku. Společnost musí říci - toto je profese, které si ceníme, kterou chceme podporovat a která je pro nás strategicky významná.
vzdělání není pro společnost 21. stol prioritou,tudíž ani vzdělávací instituce ani učitelé

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. dubna 2016 v 0:02  

1) Učitel musí mít ze zákona VŠ vzdělání...

...maturitu s matematiky a psychologické testy na způsobilost být učitelem.
Ředitel školy musí mít i osvědčení, že netrpí žádnou psychickou poruchou osobnosti.

17) Ředitel školy musí být učitel. Způsobilý, kompetentní, nezamindrákovaný a lakoty prostý.

18) Ředitele školy jmenuje ministr školství na základě doporučení patřičné akreditační autority.

Pavel Doležel řekl(a)...
24. dubna 2016 v 8:32  

Je nedostatek kvalifikovaných učitelů, kteří chtějí učit. Na pracáku potom občas sedí nějaký kvalifikovaný proto, že může učit téměř každý. Tomu je třeba zabránit, jinak prestiž učitelského stavu a zájem o pedagogické obory zvýšit nelze. Učitelství musí být vnímáno jako něco exkluzivního, k čemu je náročné se dobrat, ale co na druhou stranu přináší určité finanční jistoty, když už ne nadprůměrné výdělky.

tyrjir řekl(a)...
26. dubna 2016 v 15:20  

V Kariérním řádu učitelů nebyl myslím ze strany MŠMT vzat dostatečně v úvahu kvalifikovaný názor pedagogických fakult a učitelů. Vytvořilo to myslím další významnou podmínku k pokračování nekoncepčního řízení českého školství. Na pedagogické vědě založená učitelská profesionalita je myslím ve stávajícím návrhu Kariérního řádu potlačována (sociálně inženýrsko?) manažerskými postupy. Obávám se, že takovýto Kariérní řád učitelů mladé učitele z profesního hlediska do škol příliš nepotáhne.

http://www.ceskaskola.cz/2016/04/tomas-janik-vladimira-spilkova-michaela.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/na-msmt-se-poprve-sesel-expertni-tym.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/tajny-ucitel-inkluze-jako-zasterka.html

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.