Tomáš Janík, Vladimíra Spilková, Michaela Píšová: Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech

pondělí 18. dubna 2016 ·

Přinášíme stále aktuální kritiku návrhu kariérního řádu z roku 2014. Ministerstvo školství v aktuálním návrhu na tehdejší připomínky nereagovalo.


České školství a zejména učitelstvo je v současné době (opět) vystavováno různým „experimentům“. Vedle problematické koncepce kariérního systému se objevují neméně problematické návrhy na uznávání neformálního vzdělání jakožto ekvivalentu formálního vzdělání učitelům, kteří nesplňují příslušné kvalifikační požadavky. Snahy o zpochybnění učitelství jako profese, o snížení požadavků na vzdělání a vzdělávání učitelů se objevily v posledních 20 letech hned několikrát.



JANÍK, Tomáš, Vladimíra SPILKOVÁ a Michaela PÍŠOVÁ. Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, Brno: Česká pedagogická společnost, 2014, roč. 24/2014, č. 2, s. 259–274. ISSN 1211-4669. doi:10.5817/PedOr2014-2-259.

Zdroj: Pedagogická orientace 2/2014

3 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
18. dubna 2016 8:00  

Slušný pokus odhalit problémy kariérního systému.

laimes28 řekl(a)...
18. dubna 2016 13:07  

nůše kreativních plků

tyrjir řekl(a)...
20. dubna 2016 11:22  

PROČ UČITELÉ NEMAJÍ ZÁKONEM ZŘÍZENOU PROFESNÍ KOMORU?

Lékař léčí, učitelé učí. Lékaři a další důležité profese mají zákonem zřízené profesní komory, učitelé ne. PROČ?

Profesní komory nově součástí legislativního procesu

3.3.2015

Předseda vlády Bohuslav Sobotka společně s ministrem pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a předsedou Legislativní rady vlády Jiřím Dienstbierem jednali dnes se zástupci dvanácti profesních komor o jejich začlenění do procesu tvorby právních předpisů. Úspěšně navázaná spolupráce položila základ pro další pravidelná setkání...

Předseda vlády Bohuslav Sobotka zdůraznil zejména oboustrannou potřebu nově navázané spolupráce:
„Za klíčové pokládám, aby vláda profesním komorám naslouchala v tom, jak její kroky – ať legislativní nebo nelegislativní – působí na jejich činnost. Na druhé straně má vláda právo na to, aby se mohla spolehnout na profesionalitu, odbornost a objektivitu zjištění profesních komor, a žádat pro to záruky.“...

Ministr Dienstbier si po dnešním pracovním setkání pochválil novou formu proaktivní spolupráce:
„Profesní komory nově posílily své postavení při tvorbě legislativy, tedy podávání zásadních připomínek a účast na Legislativní radě vlády. Za důležitější však pokládám pravidelnou komunikaci s jejich zástupci ke konkrétním tématům, kterou jsme tímto prvním jednáním založili.“

Jednání se zúčastnili zástupci 12 profesních komor zřízených zákonem :

České advokátní komory;
České komory architektů;
Komory auditorů ČR;
Komory daňových poradců ČR;
České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě;
České komory patentových zástupců ČR;
České lékárnické komory;
České stomatologické komory;
Exekutorské komory;
Komory veterinárních lékařů ČR;
Notářské komory ČR;
České lékařské komory


http://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/jiri-dienstbier/aktualne/profesni-komory-nove-soucasti-legislativniho-procesu-127315/
Česká lékařská komora:
http://www.lkcr.cz/clk-2.html

Proč při tvorbě školských koncepcí není že strany MŠMT brán dostatečný ohled na stanoviska učitelů? Proč je učitelům že strany MŠMT vnucován Kariérní řád učitelů, který potlačuje jejich profesní rozvoj tím, že KS3 (třetí kariérní stupeň) má spíš obecně manažerský než profesně specifický charakter?

Proč se a učitelé a učitelské obory smiřují s tím, že v Česku není zákonem zřízena Učitelská profesní komora? Dají učitelé a jejich odbory MŠMT a Vládě ČR podnět k legislativnímu zřízení Učitelské komory?


J.Týř

Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/ceskomoravsky-odborovy-svaz-pracovniku.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/na-msmt-se-poprve-sesel-expertni-tym.html#comment-8710344871762821046



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.