Janek Wagner: Kolik by stála inkluze jako v Norsku?

čtvrtek 17. března 2016 ·

Diskuze mezi zastánci inkluze a kritiky způsobu jejího zavádění v českých školách jsou v poslední době stále vyhrocenější. Rétorika se sice průběžně mění, osobní útoky jsou místy nepřijatelné, mediální zákopy jsou jasně vymezeny. Podle zastánců společného vzdělávání se vlastně nic zásadního nestane, podle ministerstva školství jsou finance zajištěny... Aktuálně frčí inspirace Norskem. Zkusme použít pro kontrolu a zchlazení nadšení obyčejné kupecké počty v jednoduché case study.


V článku Ludmily Pubalové Inkluze po Norsku jsou uvedeny parametry jedné norské školy

Celkem Žáci se SVP Mentální postižení
ZŠ Lillehamer 330 žáků 7 žáků 2 žáci
Personální zajištění 30 pedagogů
20 ostatních pedagogických pracovníků
+ tým sjednaných specialistů

Pokusme se spočítat pouze platy všech zúčastněných pedagogických a nepedagogických pracovníků a porovnejme je s existujícími normativy. Tým specialistů je minimalizovaný na tři (podle článku jich v Norsku je více), normativ používáme aktuální pražský pro danou velikost školy, mzdy jsou průměrné či předpokládané s propočtem na tzv. superhrubou mzdu:


Normativ/plat Celkem
ZŠ  330 žáků (základ pro výpočet normativu) 31 250 Kč 10 312 500 Kč
Personální zajištění 30 pedagogů 24 834 Kč 11 994 480 Kč
20 ostatních pedagogických pracovníků 15 000 Kč 4 824 000 Kč
+ tým sjednaných specialistů 28 000 Kč 1 350 720 Kč
Celkové platy 18 169 200 Kč
Deficit -7 856 700 Kč

Samozřejmě jde jen o hrubý výpočet. Z výše uvedeného ale přesto vyplývá, že normativ na žáka by musel být vyšší o tři čtvrtiny... Připomínám, že tady nepomůže žádná reforma financování regionálního školství s platbou na učitele či třídu. Navíc i ministryně školství nedávno uznala, že by platy učitelů měly být vyšší o 50 %.

Další komentář netřeba.

11 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
17. března 2016 v 10:57  

Samozřejmě jde jen o hrubý výpočet... Treba ta negativni strana by mohla myslim byt vetsi jeste o tu cast socialniho pojisteni hrazenou zamestnavatelem.

Jiri Janecek řekl(a)...
17. března 2016 v 10:58  

Ale jinak diky, jasny a padny argument...

Skoda, ze misto odpovedi se dockame maximalne dalsiho vyvraceni mytu a predsudku.

Janek Wagner řekl(a)...
17. března 2016 v 11:12  

Počítal jsem se tzv. superhrubou mzdou, tedy i s odvody.

Josef Soukal řekl(a)...
17. března 2016 v 11:40  

Demagog.cz ve stylu a zájmu demagogů: http://demagog.cz/diskusie/357

Jiri Janecek řekl(a)...
17. března 2016 v 11:41  

Tak to se omlouvam, jakozto neucitel (a tedy expert na vzdelavani) jsem zil v domneni, ze soucasny vekovy automat pracuje v rozmezi cca 20-28000 Kc.
(podle tabulky MSMT z roku 2012 je to pro 12. tridu 20600-25000 Kc).
Nejak jsem si myslel, ze se jedna o hrubou mzdu...

Jiri Janecek řekl(a)...
17. března 2016 v 11:48  

No neumim vyznacovat tucne, ale vy to asi stejne vite...
Ono v tom clanku z Blesku o patro vys je ta sit odkryta jen z casti (ono to uplne nejde).

"Demagog.CZ není finančně navázán na žádnou politickou stranu či politickou zájmovou skupinu. Pro zajištění nezávislosti a udržitelnosti je financován z více zdrojů. Část prostředků tvoří grantová podpora programu Mládež v Akci, Open Society Fund Praha a dalších."

Eva Adamová řekl(a)...
17. března 2016 v 12:07  

A to je ještě těch 9 žáků s SVP z toho 2 s LMP na 330 žáků velmi ideální představa. Včetně dyslektiků apod. jich je u nás na takové škole 30. a s LMP jich bude min. 5.

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. března 2016 v 16:12  

Do toho ještě započítat stavební úpravy apod. Myslím, že by to vylezlo ještě výše. Tohle jsou vlastně pouze mzdové náklady. Nepočítáme pomůcky, software, ICT techniku, speciální učebnice, které jsou drahé (vydávají se v malých sériích).Nábytek a další vybavení (pomůcky na fyzioterapii, logopedii atd.).

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
17. března 2016 v 18:47  

Díky za názorný příklad.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
22. března 2016 v 22:47  

Racionálnímu myšlení je to celkem srozumitelné. Pan Kartous nám dává za vzor norskou školu, já bych mohl dát našemu elektrotechnickému průmyslu za vzor Silicon Valley, nebo Akademii věd evropský CERN. Byla by to stejná hloupost, můžeme vyskakovat jen tak vysoko, na kolik máme. Kdybychom zrušili armádu a ušetřené peníze použili na inkluzi, nebo použili polovinu vybraného zdravotního pojištění a udělali s ním totéž, tak bychom třeba u každého dítěte se SVP mohli mít časem speciálního pedagoga na plný úvazek...

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. března 2016 v 0:07  

Kdybychom zrušili armádu

Pro začátek by možná stačilo zrušit senát čr a český telekomunikační úřad.
A drobná miliarda je k mání. Polovina padne neziskovkám, což se dá dělat, a pět set milionů taky dobrých. Za to jsou bratru dva tisíce asistentů s platem 25 tisíc hrubého. Slušnýýý

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.