Bořivoj Brdička: Směřuje americké školství k otevřenosti nebo k trhu?

čtvrtek 10. března 2016 ·

Zpráva založená na dvou protichůdných postupech implementace digitálních učebních materiálů v USA naznačuje, jaké problémy bude jistě třeba řešit i u nás při realizaci Strategie digitálního vzdělávání. Jedná se o příspěvek k Týdnu otevřeného vzdělávání.


Nedávno jsem četl dvě zajímavé, ale vzájemně protichůdné zprávy – obě z USA. Určitě stojí za pozornost.

#GoOpen

Ta první [1] přichází z federálního ministerstva školství ED.gov a týká se vloni v říjnu vyhlášeného programu #GoOpen. Říká se v ní, že se tato iniciativa úspěšně rozšiřuje. Na počátku se do ní zapojilo 10 školských obvodů, které se rozhodly plánovaně pro výuku začít používat místo placených též volně dostupné učebnice. Samozřejmě, že něco takového nelze dělat skokově. Závazkem pro první rok bylo nahradit alespoň jednu běžně používanou učebnici některou z volně dostupných, tj. disponujících typicky licencí CC (tzv. OER). V příštím školním roce již má být do programu zapojeno 40 obvodů, 13 amerických států integruje tento program do vlastní státní školské politiky.

Program #GoOpen má přímou souvislost s jiným velkým americkým federálním projektem, a to s Learning Registry. Ten se snaží budovat systém evidující všechny na internetu existující výukové materiály, především samozřejmě ty volně dostupné. Již jsme o něm informovali (Strategie rozvoje školství v USA pod taktovkou Ed.gov). ED.gov je tak velkým hráčem, že s ním jsou ochotny jako rovný s rovným spolupracovat i tak velké firmy, jako je Amazon, Edmodo či Microsoft.

Amazon slibuje, že poskytne na 2 roky pro Learning Registry vhodnou infrastrukturu (je jedním z největších pronajímatelů serverového výkonu s kompletním sw vybavením na zpracování dat). Edmodo již dnes svůj portál (Edmodo Spotlight) vedoucí učitele ke sdílení volně licencovaných materiálů propojilo s Learning Registry a chystá se ho integrovat do svého systému řízení výuky, který má již přes 50 mil. uživatelů (včetně mě).

Microsoft vyvíjí aplikaci vyhledávající OER, kterou bude možné zabudovat do libovolného systému řízení výuky používajícího standard LTI (např. Canvas či Moodle). Kromě toho umožnil uživatelům Microsoft Office 365 prostřednictvím rozšíření Docs.com nastavovat u vlastních dokumentů licenci public či CC a sdílet je.

Významných organizací zapojených do programu #GoOpen je ve skutečnosti mnohem více. Patří k nim logicky též Creative Commons jako hlavní aktér na poli volně dostupných online materiálů a známé sdružení ISTE (International Society for Technology in Education), které připravuje jakousi kuchařku, která má školským obvodům při zavádění OER do výuky pomáhat.

Vedoucí programu odpovědný na ministerstvu za jeho realizaci, Andrew Marcinek, záměr vysvětluje takto: „Nechceme vést válku s nakladateli. Chceme, aby se stali našimi partnery, s nimiž domlouváme, jak nám mohou pomoci. Naším cílem je, aby každý žák měl k dispozici vysoce kvalitní výukové zdroje – bez ohledu na to, zda jsou volně dostupné či placené.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

1 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
10. března 2016 11:44  

Děkuji panu Brdičkovi za přehledný článek. Myslím, že v Česku by se mělo a mohlo pro vznik a využívání volných vzdělávacích programů víc dělat i v rámci čerpání EU dotací. J.Týř



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.