bEDUin: Protiinkluzivní kampaň deníku Blesk útočí mimo jiné i na rodiče hendikepovaných dětí

pondělí 21. března 2016 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Co přinesl týden 14. 3. – 20. 3. 2016

Témata týdne: 

  • Ministerstvo školství údajně počítá s naplňováním Strategie digitálního vzdělávání, která už více než rok zůstává v šupleti. Více na webu Otevřené vzdělávání
  • Máme dalšího Zlatého Ámose … 
  • Podle prvoinstančního rozhodnutí Okresního soudu ve Vyškově je obec Milešovice vinna tím, že nezajistila vzdělávání dítěti postiženému autismem. ZŠ zřízená touto obcí odmítla přijmout žáka ke studiu (iDNES.cz). 
  • Asociace ředitelů gymnázií má novou předsedkyni. Stala se jí Renata Schejbalová, ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou. Vystřídala Jiřího Kuhna, ředitele Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburku.

Výrok týdne: 

„Systém našeho speciálního školství je nejlepší na světě.“ Ředitelka jedné české ZŠ speciální a praktické na konferenci Zkušenosti s inkluzivním vzděláváním v Norsku a na Islandu (19. 3., Americké centrum).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • RŮZNÉ „SVĚTY VZDĚLÁVÁNÍ“ A JEJICH NESPOJITOST
Ve středu a čtvrtek proběhla v pražském Impact Hubu mezinárodní konference Škola pro všechny, kterou organizovalo Ministerstvo financí ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování a EDUin. Práce s neslyšícími si všímá ČRo, šířeji o způsobu proměny výuky v inkluzivních školách referuje Aktuálně.cz. k tématu konference hovořily pro ČT Adéla Lábusová a Tatjana Pergler. V pátek proběhla konference Zkušenosti s inkluzí v Norsku a na Islandu, kterou organizovala Liga lidských práv. Obě konference byly finančně podpořeny z Norských fondů a fondů EHP. V obou případech bylo možné získat velmi cenné zahraniční zkušenosti od učitelů a výzkumníků z Norska, Finska, Německa, Velké Británie, Islandu. V obou případech ale bylo možné také vidět dobré příklady přímo z českých škol, seznámit se postupem těch učitelů a ředitelů, kteří proinkluzivní přístup vzali za svůj. V obou případech se otevřeně mluvilo také o problémech, s nimiž je třeba počítat a které inkluzivní přístup přirozeně přináší. Obou konferencí se zúčastnily desítky učitelů. Vedle toho ovšem probíhá zcela odlišná informační kampaň k inkluzi. Deník Blesk zveřejnil za poslední měsíc pozoruhodných 26 článků, jejichž prostřednictvím – jak otevřeně tvrdí samotná redakce – chce „zabránit škodlivé inkluzi“. V jednom z posledních článků se bulvární deník např. odhaluje „dotační mafii“, která podle tvrzení redakce ovlivňuje Kateřinu Valachovou v úsilí „škodlivou inkluzi“ prosadit. Článek zkresluje informace a vytváří neexistující souvislosti, např. mezi EDUin a dotacemi, bez argumentů tvrdí o zprávě Amnesty International o diskriminaci romských dětí, že je „urážlivá“, přičemž Blesk neoslovuje více zdrojů, ale si vystačí pouze se zaujatými vyjádřeními Martina Odehnala, který otevřeně podporuje zájmy praktických škol. Na štvavou kampaň reaguje otevřeným dopisem redakci Blesku Tomáš Hečko, rodič dítěte s Downovým syndromem. Demagog.cz v souvislosti s inkluzí analyzuje manipulace některých českých politiků, k velkému překvapení i Petra Fialy.

  • ZPRÁVA AMNESTY INTERNATIONAL O DISKRIMINACI ROMSKÝCH DĚTÍ VE VZDĚLÁCÍM SYSTÉMU JE „URÁŽKOU“ A „TRESTNÝM ČINEM“
Martin Odehnal, bývalý ředitel odboru speciálního školství MŠMT a dnes vedoucí školského odboru městské části Praha 9 podal na státní zastupitelství podnět k prošetření trestného činu. Odehnal se domnívá, že skutkovou podstatu trestného činu naplnila zpráva Amnesty International z roku 2015, která konstatuje diskriminaci romských dětí v českém vzdělávacím systému (Právo, prostřednictvím Novinky.cz). Ačkoliv nebylo potvrzeno, že by došlo k jakkoliv definovanému trestnému činu, článek v deníku Právo užívá v titulku tvrzení o tom, že „zpráva je nepravdivá“, poukazují Britské listy. Zprávu jako „urážlivou“, a to pouze na základě tvrzení pana Odehnala, označil i deník Blesk. Petr Uhl se v článku pro server Romea.cz dopodrobna zabývá tím, že státní zástupkyně, která podnět odmítla z právního hlediska jako neopodstatněný, svými výroky na adresu zprávy jedná jménem českého státu a její vyjádření o tom, že zpráva AI „evidentně obsahuje nepravdivé, překroucené a dehonestující informace, které jsou předkládány jako objektivně zjištěná fakta” tak nabývá oficiální povahy, aniž by státní zástupkyně jakkoliv svá tvrzení doložila a vzhledem ke své působnosti opodstatnila. Uhl zároveň ve svém článku potvrzuje to, na co poukazuje i samotná zpráva Amnesty International.

  • KARIÉRNÍ ŘÁD, NETRANSPARENTNOST A POCHYBNOSTI O JEHO FUNKČNOSTI
Ministerstvo školství doposud stále nezveřejnilo kompletní dokumentaci k zamýšlenému kariérnímu řádu. Dne 18. 3. přitom vypršela lhůta pro možné podávání připomínek a návrhů k novelizaci zákona o pedagogických pracovnících, který byl ze strany MŠMT otevřen právě kvůli tomu, aby do něj byl kariérní řád implementován. Ve svém kritickém článku poukazuje Pavla Růžková na několik problémů s připravovaným kariérním řádem spojených. Jednak je to fakt, že původní návrh (objednaný přímo MŠMT), na němž přípravný tým pracoval několik let, prošel velmi důkladnou oponenturou z terénu a mimo jiné na něj bylo vynaloženo 30 milionů Kč, byl zcela zavrhnut. Následně vznikl v řádu pouhých týdnů (mezi zářím a listopadem 2015) návrh nový, a to v rámci týmu pod vedením vedoucího poradců ministryně Petra Pavlíka (Česká škola). Tento návrh vznikl bez reálné možnosti širší odborné veřejnosti do jeho přípravy promluvit. Mimo jiné byly až na výjimky (CZESHA, Asociace ředitelů ZŠ) pominuty školské a učitelské profesní organizace. Na problematickou přípravu a možnou neefektivitu kariérního systému upozorňuje i Audit vzdělávacího systému ČR 2015.

  • PARADIGMA VZDĚLÁVÁNÍ A SNAHA O JEHO PROMĚNU: CHCE TO ODVAHU
Kampaň A dosť!, která upozorňuje na fakt, že další zaostávání vzdělávání je hazardováním s budoucností celé společnosti, vypracovala materiál s názvem Slovensko potrebuje novú vzdelávaciu paradigmu. Jde o ideový materiál, který nemluví o konkrétních politikách nebo detailních změnách, ale o změně uvažování o tom, co to je vzdělávání a jaký má pro společnost význam. A co je k takové změně potřeba. V této souvislosti připomínáme např. jiný ideový dokument s názvem Manifesto 15, který mění paradigma vzdělávání poněkud jiným, konkrétnějším způsobem. Připomínáme také závěry kampaně Česko mluví o vzdělávání. Globálně známý je velmi dobře vyvedený animovaný apel Kena Robinsona. Je patrné, že změna paradigmatu je věcí dlouhodobého působení, kdy ani sebelépe podané racionální argumenty nejsou nic platné proti setrvačnosti, hluboce zakořeněné ve společenské identitě.

Inspirace z (a do) praxe

Oprava: V Beduinu č. 11 jsme uvedli špatný název a popis projektu Proměnyproškoly.cz. Jde o projekt zaměřený na úpravu školních zahrad a hřišť, nikoliv vnitřních a vnějších prostor. Tímto věc napravujeme a omlouváme se.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 22. 3., 17.00 – Diskuse s oponenty, EDUpoint, Ničí otevřené vzdělávací zdroje nakladatele a vydavatele?
  • 24.3., 17.00 – ZŠ Kairos Dobřichovice, Jakou školu potřebují děti narozené po roce 2000?


Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

7 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. března 2016 v 14:29  

Je zajímavé, jak začínají kopat nožičkama a ručičkama, dobrosírci, když s nimi někdo nesouhlasí.

Oni prostě musí konat dobro, i kdyby nás kvůli tomu měli zastřelit.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. března 2016 v 14:55  

Život je krásný ve rozmanitosti hraničící až s absurditou.
Jeden z mála, kdo má v této zemi aspoň trochu rozumu, je bulvátní plátek!
chacha cheche chichi chocho chuchu

Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 18:08  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 18:34  

Pokud mají někteří rodiče zájem svěřit své postižené děti do nekvalifikované péče běžných škol, kde by se učily ve třídách plných nepostižených žáků, kteří by je v podstatě nesnášeli, nikdo jim v tom nemůže zabránit.

Jde teď hlavně o to, aby ti rodiče, kteří mají zájem, aby se jejich děti s mentálním postižením mohly vzdělávat ve speciálních školách nebo ve třídách s menším počtem žáků pod vedením kvalifikovaných pedagogů, měli možnost tento svůj požadavek uplatnit.

Miloslav Novotný řekl(a)...
21. března 2016 v 18:36  

I experti se mýlívají. Zpráva ve skutečnosti zní: "Proinkluzivní kampaň útočí především na rodiče hendikepovaných dětí."

Simona CARCY řekl(a)...
21. března 2016 v 18:44  

Ze jsou neziskovky semenistem nemakacenku a specialistu na vyvadeni penez pod bohulibymi cili z rozpoctu statu, to je znama vec. Treba je pekne, ze cela slavna ČOSIV sidli v nemovitosti zapsane v katastru nemovitosti jako majetek mistopredsedkyne teze neziskovky pani Lenky Felcmanove. Aspon se ji barak zaplati, dyt s tim ma starosti.... Ovsem nejvetsi prča je adresa sidla ČOSIV: Krásný Život, Staru Huť. Tomu rikam kouzlo nechteneho!

Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 22:16  

Otevřený dopis Tomáše Hečka o pár příspěvků níže je názorným propojením "příběhu" z dílny této "obecně prospěšné společnosti".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.