8. 3.: Veřejná debata Kdo má učit na českých školách?

pátek 5. února 2016 ·

Institut pro politiku a společnost pořádá druhou veřejnou debatu z cyklu Vzdělávání na téma "Kdo má učit na českých školách?"

Teach first, Teach for US, Teach for Slovakia. To jsou programy, které se snaží dostat do škol talentované absolventy vysokých škol, aby využili svého nadání jako učitelé. V ČR to není možné. Zákon o pedagogických pracovnících omezuje možnost učit jen na ty, kdo získali vysokoškolské pedagogické vzdělání.

Má to smysl, když se na pedagogické fakulty hlásí většinou jen ti studenti, kteří se nedostanou jinam? Když ti nejlepší z pedagogických fakult stejně ze škol odcházejí? A obsah pedagogického vzdělání je stále nejasný? Jaká je v této otázce role státu, coby realizátora vzdělávání jako veřejné služby? A jak dosáhnout toho, aby byli čeští učitelé skutečnými a uznávanými profesionály? Uvědomujeme si, že učitelé společně s rodiči vychovávají generaci pro příští věk nás všech…?

Přijďte diskutovat o vzdělávání s:

  • Karlem Raisem, poslancem PČR
  • Pavlem Kysilkou, bývalým výkonným guvernérem ČNB a generálním ředitelem ČS
  • Pavlínou Žákovou, ekonomickou poradkyní zastoupení Evropské komise v ČR
  • Dášou Divišovou, nezávislou konzultantkou

Debatu moderuje Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin a nezávislý konzultant Institutu pro politiku a společnost.

Debata proběhne dne 8. března 2016 od 17 hodin v konferenčním sálu Coworking Prague (Karlovo náměstí 7/325, Praha 2, 120 00).

Registrace online

21 komentářů:

Tlumočník řekl(a)...
5. února 2016 v 7:47  

Opět naprosto zbytečná diskuse. Kdo to platí?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. února 2016 v 8:11  

http://www.novinky.cz/domaci/393874-ucitelka-ktera-se-studenty-chystala-otazky-pro-zemana-se-zhroutila.html

Josef Soukal řekl(a)...
5. února 2016 v 8:25  

Spousta demagogie už v otázkách. Ani jeden učitel mezi diskutujícími. Copak tím asi ta honosně se nazývající skupinka organizátorů sleduje?

Tajný Učitel řekl(a)...
5. února 2016 v 8:46  

Vrátíte-li v paměti se zpět na vaši pedfak a přiznáte-li kolik spolužáků tam bylo kvůli povolání a kolik kvůli papíru, přijdete na to proč je tato debata velmi důležitá.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
5. února 2016 v 9:36  

A ti, kteří tam šli pouze pro papír, učí?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
5. února 2016 v 9:38  

A nebylo to právě na půdě EDUinu, kde se zpochybňovalo VŠ vzdělání učitelů?

poste.restante řekl(a)...
5. února 2016 v 9:39  

Mno. Řekněme, že kdybychom posčítali všechny náklady na různé konference, kulaté i šišaté stoly, workshopy a debaty na téma české školství, jejichž jediným výsledkem byl nějaký ten zápis, mediální výstup a načechrání si peří, mohli jsme raději zaplatit nějakého toho učitele či pomůcky do škol navíc.

Pakliže podobnou akci financovala nějaká nadace ze soukromých zdrojů, mohla zaplatit raději nějakému tomu inkludovanému dítku asistenta.

mirek vaněk řekl(a)...
5. února 2016 v 10:53  

Diskuze těch, co o vyučování vůbec nic neví. Ekonomové, kteří potřebují ve školství ušetřit a zástupci iniciativ, které potřebují školství definitivně zlikviovat, aby mohly nerušeně vydělávat.
Závěr diskuze předem jasný.
P.S. Rád uvidím talentovaného vysokoškoláka, který půjde za tyto peníze dobrovolně do školství:-)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
5. února 2016 v 12:04  

Kdo má učit? Především experti. Co kdyby třeba pan Kartous si sebral uzlíček svých finských mouder a vzal místo na nějaké škole? Nejlépe na brněnském osmecu.

tyrjir řekl(a)...
5. února 2016 v 15:28  

Institut pro politiku a společnost myslím nedělá dobře, když tak závažnou debatu nechává moderovat panem Kartouzem. Ta první lednová debata měla myslím celkem dobrou úroveň. Uvidíme, jak proběhne ta druhá březnová. J.Týř

Eva Adamová řekl(a)...
5. února 2016 v 16:06  

Já nevím, o čem chtějí debatovat. Učit mají lékaři, léčit mají učitelé, mňoukat mají psi a štěkat kočky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. února 2016 v 17:57  

Kdo má učit na českých školách?

Tataři. Vyjde to nastejno:
"Vaňku, ty mě vůbec neposloucháš!"
"..."
"Povídám, Vaňku! Ty mě vůbec neposloucháš!!!"
"Co-o?"
"Že mě vůbec neposloucháš."
"Jo..."

tyrjir řekl(a)...
5. února 2016 v 19:24  

Když je někdo např. inženýr a chce učit to, co evidentně velmi dobře ovládá, a plnit přitom všechny učitelské povinnosti za učitelský plat, má mu to být celkem jednoduše umožněno (doplní si tzv. pedagogické minimum a je to). Tohle má zřejmě IPS na mysli - odborníci z praxe do škol, aby se např. mohly vyučovat odborné předměty a také i trochu načeřily stojaté pedagogické vody. V principu je ta myšlenka myslím pořádku. Ale ti odborníci neměji být proti učitelům zvýhodňování. J.Týř

Unknown řekl(a)...
5. února 2016 v 19:37  

V dospělé populaci je 24,6 - 28,3% těch, kteří mají pedagogický talent. Z této skupiny vyučuje na školách aktuálně 7,4%. Důvodem je fakt, že být učitelem není příliš dobrá pracovní nabídka. Do profese by mohlo v příštích 10 letech přijít až 30% pedagogických talentů, podmínkou však je alespoň zdvojnásobení platů. Druhá podstatná podmínka pro zvýšení zájmu pedagogických talentů o učitelskou kariéru je již splněna. Je jím fakt, že učitelství je extrémně náročný úkol.

Unknown řekl(a)...
5. února 2016 v 19:46  

Jak se pozná pedagogický talent?
Kdo a jakými metodami to exaktně zkoumal?
Pozná se to v nějaké laboratoři nebo až ve škole?
Pakliže ve škole, po jak dlouhé době?

Unknown řekl(a)...
5. února 2016 v 20:36  

Země postupně a takřka automaticky vydá pedagogické talenty, pokud lépe zaplatíme učitele a zrušíme služebnost jejich povolání. Také tak země vydá i dřímající umělce, pokud si více budeme vážit krásy. Tančí mnohem méně lidí, než máme mezi sebou tanečních talentů. Jde o to, čemu dáme hodnotu. Politika v tom dělá zmatek, když vzdělávání prohlašuje za prioritu - jde o podlý úskok. Objeví se strana nebo hnutí, které bude mít hlavní cíl podpořit vzdělání a krásu? - hle, to jsou síly, které nás, společně s láskou, mohou posunout vpřed. Svobodu a dobré platy pro učitele!

Unknown řekl(a)...
5. února 2016 v 21:41  

Ano, máte kus pravdy,ale moji otázku jste nezodpověděl.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
5. února 2016 v 22:11  

Richard Veleta řekl(a)... 5. února 2016 19:37
V dospělé populaci je 24,6 - 28,3% těch, kteří mají pedagogický talent. Z této skupiny vyučuje na školách aktuálně 7,4%

To je žert, nebo opravdu existuje zdroj na tahle čísla? To musí být metodologický zázrak, to by se mělo využít při konstrukci kariérního řádu. Prosím o odkaz.

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. února 2016 v 22:42  

Jak se pozná pedagogický talent?

Pardon, ale než jej začneme rozpoznávat, měli bychom alespoň tušit, čemuže má posloužit.
Skoro bych řekl, že je to jako s tím vínem. Jeho kvalita se projeví až druhý den. Po tom slaďounkém dost bolívá hlava. Suché, byť i trpčí bývá stravitelné dobře.

tyrjir řekl(a)...
7. února 2016 v 3:49  

Seriózní pedagogicko psychologický výzkum na téma Jak identifikovat psychologické předpoklady pro učitelství probíhal v 70. létech minulého století na Pedagogické fakultě v Ústí nad Labem (Dr. Klimeš). Posluchači všech, i humanitních, aprobací se tam při studiu psychologie potkali i s vyžitím vyšší matematiky v humanitních vědách (statistické zpracování výzkumných dat pro ověřování věrohodnosti výzkumu). Dělá se to na PedF ještě dnes? J.Týř

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. února 2016 v 14:04  

(statistické zpracování výzkumných dat pro ověřování věrohodnosti výzkumu)

Mám poměrně intenzivní pocit, že se žáci v okruhu mojí působnosti v míře větší než malé poměrně silně brání aktivitám, kde je třeba uplatňovat logiku při analýze údajů a činění patřičných závěrů. U budoucích právníků je to úsměvné, u budoucích lékařů děsivé. Ani ti humaniti se tomu nejspíš nevyhnou, přinejmenším při zpracovávání bakalářských, diplomových a doktorantských prací. Tedy pokud je budou sami páchát.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.