Ondřej Hausenblas: Jak pak se u nás diskutuje o vzdělávání - plno útoků, ponižování, absence rozumných argumentů, a zejména nepřítomnost hledání společných východisek a absence snahy dorozumět se

pondělí 16. listopadu 2015 ·

Pan profesor Lippmann cituje K. Kosíka: rozumnost člověka jako neustále vedený rovnomocný dialog rozumu technického, morálního a poetického". Nabídl nám podnět k důkladné úvaze, dřív než se pustíme do hádanice.


Co považuji za vadu pozitivistického přístupu ve vzdělávání, je nejen to, že opomíjí ty významné tři složky rozumnosti, ale hlavně to, že vůbec neobsahuje ten pojem "rovnomocný dialog". A obávám se, že vyznavači pozitivistických přístupů k výuce třebas literatury (ale i mateřského jazyka) nedokážou rovnomocný dialog ani pochopit, natož vést. V něm totiž žádná ze stran nevlastní konečnou pravdu, a nejsou v něm "správné" výsledky, které by se daly utřídit a jednoznačně ohodnotit jako "správné - s omyly - chybné". Je směšné říct v dialogu "uvedu to, co si myslí pan XY, na správnou míru". (To je autentický výrok člověka, který sám sebe považuje za významnou osobu v diskusích kolem výuky literatury).

Už dávno je pryč doba, kdy se v Evropě roztříštila nábožná víra ve vyšší pořádek. Jako východisko si tehdy, cca v druhé půli 19. století, našli coby pevnou podstavu vědění právě ty utříděné údaje, zbavené pochybování, přemítání, a tedy zbavené dialogu.
Jaktože tento přístup z doby bolestné krize trvá dodnes? Filozofie, psychologie i exaktní vědy už od těch dob přinesly lepší přístupy k myšlení a vědění! Myslím, že slabší povahy, které stále touží po tom vyšším řádu daném zvenčí, se zejména obávají povinnosti vést dialog (navíc rovnomocný, protože jim nedává větší moc než partnerovi v dialogu), a to víc než se nejistoty obávají povahy přemýšlivé. A tak se ti ohrožení chytají pozitivistických návyků a "pravd", údajů, statistických měření, neboť tím vším se osobní dialog bezpečně odpisuje.

Usuzuji tak i podle způsobu, jakým pak se u nás diskutuje o vzdělávání - plno útoků, ponižování, absence rozumných argumentů, a zejména nepřítomnost hledání společných východisek a absence snahy dorozumět se (nikoli smést odpůrce jako třídu).

Pokud vedou diskusi lidé s povahou méně ustrašenou, tedy lidé, kterým třebas vzdělání pomohlo k osobnímu osvobození, i tehdy často sleduji, jak úvahám schází vymezení cílů - k čemu to všecko děláme, k čemu vlastně je literatura a čtení na světě, k čemu má vzdělanost být našim potomkům. (Nebudu za cíle považovat to, co se do mysli omezené podsouvá právě těmi obavami, strachem z nejistoty: cíl že by byl "znát autory a díla", "mít kulturní přehled" = znát ta jména a názvy a data, ani "jednat podle ušlechtilých vzorů"...)

Vést vzdělávání cestou "k pevným pravdám a přesným údajům" je dnes nebezpečnější než dřív. Na krajním pólu takové cesty stojí náboženský nebo jinak ideologický fundamentalismus a terorismus. To dnes, po dalším hrůzném útoku v Paříži, musíme mít na paměti: mládež vychovávaná lidmi bez schopnosti vést rovnomocný dialog, a vedená k tomu, aby hledala příliš pevné pravdy, bude snadnou kořistí kterýchkoliv fundamentalistů. A nejde jen o verbování bojovníků, jde i o to, aby nejistotami vystrašená populace nepodléhala při volbách ani dalšímu strašení od politiků, všelijakých prezidentů a jiných hanebníků, ani v denním životě manipulacím od prodavačů zbytečných krámů.

Související články:


Karel Lippmann: Reakce na článek Maturita z Viewegha
Přečtěte si: Maturita z Viewegha
Cermat vzkazuje: Na moderní literaturu se vykašlete
ČT24: K problematice Seznamu autorů literárních děl, literárních žánrů, směrů a hnutí
CERMAT: Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury
Karel Lippmann: Je společná část maturitní zkoušky z češtiny v souladu se školským zákonem?

Zdroj: komentáře na EDUin.cz, titulek redakce

8 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 7:50  

Zaplať pánbú za diskuzi. Dnes se aspoň může diskutovat. Před několika lety byla jakákoli diskuze nemyslitelná. Reformátoři jakoukoli opozici do médií vůbec nepustili.
Jasně, že se jim to nelíbí. Školští ideologové narazili na realitu.
Ale dnes se konečně může napsat jaký nepořádek ve školství je. Možná to i někdo začne řešit.

Simona CARCY řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 8:10  

Pane Hausenblasi, mohla bych vědět, jak dopadne váš rovnomocný dialog s vaší ženou, kdopak že půjde vysypat koš se smetím? Nepřivlastní si snad některá ze stran toho rovnomocného dialogu nárok na konečnou pravdu a druhá strana zcela nerovnomocně sklopí uši a maže k popelnici? Protože pokud to tak není, tak se vám doma začne hromadit bordel a pak rychle na rovnomocnost rychle rezignujete. Veškeré rovnomocnosti končí s právem, ideologií nebo silou kapitálu. Proto nedokáži porozumět vaší adoraci myšlenek pan Lippmanna.

Marie Maruška řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 13:21  

Paní Simono, rovnocenný dialog se přeci dá vést i o tom, kdo půjde vysypat koš. Pokud takového dialogu nejste schopná nebo si ho dokonce neumíte ani představit, tak doufám, že neučíte ...
Poslední odstavec je bohužel víc než pravdivý. Slyšela jsem, když žák cca 7. třídy říkal kamarádům, že až bude dospělý, vstoupí do legií, aby si tam mohl vybít vztek na školu.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 13:30  

"Slyšela jsem, když žák cca 7. třídy říkal kamarádům, že až bude dospělý, vstoupí do legií, aby si tam mohl vybít vztek na školu."

Chudák chlapec, jistě měl dobré a milující rodinné zázemí, které zničila školní docházka...

Simona CARCY řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 17:40  

Marusko, diskuze se da vest i o mentalnich exkrementech - tomu se rika parlament a plati se to z vasich dani. Nepochopila jste diky me nedostacive prezentacni schopnosti, ze mne - na rozdil od parlamentu a Hausenblase - nejde o diskusi "an sich" tedy samu, tu ma rad pan Ondrej. Mne zajima vysledek - treba docela dost u toho parlamentu. Ja ted neucim, ale verim, ze pokud vy ano, a proto mi snadno mou neznalost objasnite.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 18:32  

Pane Hausenblasi, trefil jste hřebík na hlavu. Bohužel. V českém rybníce cíl určuje a světí prostředky.

tyrjir řekl(a)...
18. listopadu 2015 v 9:57  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
18. listopadu 2015 v 11:48  

Rozpor mezi systémovostí a pozitivními přístupy v Didaktice a Pedagogice není antagonistický. Nesystémový (anti)pedagogický pozitivismus není pokrokem. Je mnohdy antikoncepční (antiautoritativní) Antipedagogikou. Chyba je, že Antipedagogové z Eduinu apod. se k systémovosti v Didaktice a Pedagogice se stavějí antagonisticky a očerňují
přitom Pedagogy a Pedagogiku. Jak MŠMT a jím řízené organizace k této věci přistupují? To, myslím, uvidíme i na zítřejsí konferencí Budoucnost pro školu.
J. Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.