Petr Burda: Neetické chování profesora v MOOC

čtvrtek 29. října 2015 ·

Zpráva o případu sexuálního obtěžování účastnice MOOC kurzu MITu profesorem, které mělo soudní dohru.


Každý z nás asi slyšel příběh o tom, jak učitel navázal vztah se studentkou, případně učitelka se studentem. V USA proběhl v roce 2002 průzkum, který uvádí, že učiteli nebo zaměstnanci školy bylo sexuálně obtěžováno 38 % dotazovaných studentů a žáci sexuálně obtěžovali učitele nebo zaměstnance školy v 36 % odpovědí. Podobný průzkum uskutečněný v roce 2014 na MIT došel u žen ke srovnatelným výsledkům, muži uváděli nižší výskyt obtěžování. Lze předpokládat, že při realizaci podobného průzkumu v České republice bychom asi došli k ne příliš odlišným číslům, např. podle zpráv na novinky.cz nebo eurozprávy.cz.

Pokud jsou oba účastníci vztahu zletilí a oba se vztahem souhlasí, je takový vztah právně v pořádku a můžeme diskutovat maximálně o jeho morálnosti. Při dosavadní absenci etického kodexu učitele v ČR můžeme hledat inspiraci k zamyšlení v etickém kodexu Evropské psychoterapeutické společnosti, neboť práce učitele je svým přístupem k lidem psychoterapeutovi blízká. Jednou z prvních zásad je vyhýbání se vztahům, které by mohly omezit objektivitu, nebo vytvořit konflikt zájmů. Sexuální vztah takový konflikt bezpochyby vytváří a budí minimálně podezření z neobjektivnosti. Proto je sexuální vztah mezi psychoterapeutem a klientem vždy považován za neetický.

Co k podobnému vztahu může vést? Lepší variantou je, když studentka vzhlíží s obdivem ke vzdělanému pánovi, který už v životě něco dokázal. Učiteli naopak mladší dívka dodá energii do života a relativizuje jeho věk. To se v praxi vyskytuje pravděpodobně nejčastěji v podobě studentka – učitel. Mnohem horší situace nastane, když pedagog zneužívá svého postavení.
Že k navázání vztahu dojde, si většina lidí dovede představit při osobním kontaktu v denním nebo kombinovaném studiu. Že by k něčemu podobnému mohlo dojít v online kurzu, kdy k fyzickému setkání mezi vyučujícím a studentem nedochází, mnoho lidí pokládá za nemožné. Jenže i to se děje. I v online kurzu je student v nevýhodném postavení vzhledem k vyučujícímu. Podívejme se na následující případ, který začal v roce 2013 a měl poměrně velký mediální ohlas. Příběh byl původně uveřejněn v internetovém deníku Insider a odezvu měl na mnoha blozích, např. v článku Scotta Grienfielda „Den, kdy zemřela fyzika“.

Hlavními aktéry jsou Walter Lewin, penzionovaný profesor fyziky MIT, vedoucí MOOC kurzu edX Bojíte se fyziky? a Faïza Harbiová, účastnice tohoto kurzu.

Faïza, původem z Alžírska, pracuje jako soukromá učitelka angličtiny ve francouzském městě Montpellier. Na střední škole bojovala s fyzikou, ale chtěla si i ve svých 32 letech zlepšit vědomosti. Proto se přihlásila do kurzu pořádaného MIT, který vedl „hvězdný“ a studenty oblíbený profesor Lewin. Ve snaze spojit se se spolužáky a s cílem zlepšit si své studijní výsledky založila na Facebooku skupinu. K jejímu překvapení se ozval přímo vedoucí kurzu profesor Lewin. Účast samotného profesora považovala zpočátku za žert některého z účastníků kurzu, ale nebylo tomu tak. Lewin jí nabídl pomoc nejen s tématy kurzu, ale také s jejím sebevědomím. Vyšetřovatelům později uvedla, že jí trvalo téměř rok, než si uvědomila, že zájem pana profesora nebyl veden empatií a snahou jí pomoci, ale že od začátku používal nevhodné, sexuálně explicitní výrazy. Vyšetřování potvrdilo, že Faïza byla jen jednou z více žen, kterým Lewin posílal nepatřičné e-maily a po kterých žádal obscénní fotografie.

Protože MOOC kurzy byly v době vyšetřování relativní novinkou (ve vysokém školství se více rozšířily teprve v roce 2012), probíhalo vyšetřování případu v právně nejistém prostředí. Bylo nutné vyřešit, do jaké míry podle zákonů Spojených států spadají účastníci on-line kurzů pod ochranu zákona. Bylo zjištěno, že Lewin si vybíral ke kontaktům ženy, u kterých byla pravděpodobná neochota jeho chování zveřejnit, s tím, že by samy sobě a své rodině dělaly ostudu nebo že v jejich zemích není sexuální obtěžování považováno za trestné. Vyšetřování ztěžoval též věhlas a postavení na první pohled důvěryhodného profesora. Co naopak vyšetřování usnadnilo, byly záznamy komunikace. Díky balíku e-mailů, obrázků, záznamů z chatu bylo možné sexuální obtěžování Faïzy i jiných žen doložit.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.