EDUin: Ředitelé debatovali o tom, jestli ještě existuje reforma školství

pátek 9. října 2015 ·

EDUin zveřejnil zápis a zvukovou nahrávku z debaty na téma aktuálního stavu reformy školství. Proběhla na začátku září v rámci večerů v EDUpointu na pražském Staroměstském náměstí. Debaty se zúčastnili Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Jana Malíka v Chrudimi, Zdislava Nováková, ředitelka ZŠ Satalice a Vít Beran, ředitel ZŠ v Kunraticích.


Hlavní myšlenky z debaty:

  • Pro zúčastněné ředitele bylo odstartování reformy v roce 2005 jednak impulsem ke změně, jednak možností dělat oficiálně to, co do té doby bylo nutné dělat skrytě a na zapřenou.
  • I v případě, že ji učitelé nevítali, byla to příležitost pro stmelení pedagogického sboru.
  • Hlavním nedostatkem reformy byla nedostatečná podpora škol, a především nepřipravenost učitelů na změnu. Změna jim byla vnucena, často nechápali její smysl.
  • Ke změně došlo na příliš malém počtu škol, pravděpodobně jen v řádu procent. Proto reformu nelze považovat za skutečně systémovou změnu. Některé školy ji využily, ale většina jich změny odmítla.
  • Na chodu reformy se negativně podpisuje častá změna ministrů a ministryň. Impulsy, které se k ředitelům dnes dostávají, jsou často dalším změnám spíše na překážku.
  • Přítomní ředitelé se ve svých školách snaží i dál provádět změnu, ale přestali se spoléhat na pomoc státu a ministerstva.
  • Současný stav – činnost inspekce, výběrová šetření postavená na testování věcných znalostí a další kroky ze strany státu podle nich proměnu škol spíše komplikují, než by ji umožňovaly a podporovaly.

O čem se mluvilo:

  • Inspekce dodnes kontroluje především formální náležitosti reformy, soulad mezi úředními dokumenty, ne reálný stav výuky a její proměnu (Zdeněk Brož).
  • Tvorba školního vzdělávacího programu není nic jiného než dohoda učitelů na jedné škole, jak budou společně učit.
  • Reforma ve skutečnosti nebyla, není a nebude. Konala se jen na malé části škol, které se pro ni rozhodly, ale rozhodně nešlo o skutečně masovou, systémově řízenou proměnu (Zdeněk Brož).
  • Nařízené změny z centra ne každému vyhovují. Raději je děláme podle vlastního uvážení. Nevyhovuje mi například z centra nařízená hromadná inkluze (Zdislava Nováková).
  • Pokud by měla být reforma úspěšná, muselo by jí předcházet důkladné vzdělávání učitelů, aby chápali, v čem jim může pomoci, aby ji opravdu chtěli. Takhle nechápali, proto se jí bránili.
  • Rámcový vzdělávací program, který jsme před lety viděli jako velmi progresivní, je pro nás už dnes zastaralý dokument, zralý na změnu (Zdeněk Brož).
  • Pokud učitelé rozumí smyslu změn, jsou sami iniciátory průběžné proměny školy (Vít Beran).
  • Je třeba mít pochopení i pro rezervovaný postoj učitelů a ředitelů. Často se jim nedostává informací o tom, proč vůbec navržené změny probíhají. Proto často raději čekají, jestli si je ministerstvo přece jen nerozmyslí (Zdislava Nováková).
Zvuková nahrávka debaty (1 h 45 m, MP3) 

Zvýraznění redakce

Zdroj: EDUin

12 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. října 2015 v 12:26  

Možná, že už je načase, aby zaznělo, co je tedy podstatou reformy, která, zdá se, neproběhla, co je jejím smyslem, tedy cílem. A jestli se k danému cíli můžeme dobrat právě a jen nějakými zásadními změnami, jestli jsou tedy ty změny nezbytné vždy a všude.
Také by mne zajímalo, jakým způsobem se na školách hodnotí, jestli cílů bylo dosaženo, a co je případně třeba učinit, aby tomu tak doopravdy bylo. Obecně i jednotlivě.
Už jsem dlouho neslyšel o kompetencích, Blůmově taxonomii a tak nějak. Už i ty standardy nějak zapadly. Co se to tedy pořád testuje, vlastně?
Aby to nebylo jako v té politice. Jak tam všichni přicházejí, že to budou dělat jinak. Cha!

Eva Adamová řekl(a)...
9. října 2015 v 13:46  

Jak, jestli ještě existuje reforma školství? Vždyť jdeme z reformy do reformy, z koncepce do antikoncepce, teď zrovinka do té pseudoinkluzivní.

Jiri Janecek řekl(a)...
9. října 2015 v 14:19  

Jako laik bych celkem uvital - stejne jako Nico Pytlik - kdyby aspon ve vystupu z takovehoto besedovani bylo napsano, co to ta reforma vlastne je... Prijde mi, ze se to pouziva asi stejne jako pred 30 lety slovo prestavba, akorat ze s tou se po 3 letech prestalo a uz se v tom nikdo moc nevrtal.
Je to nahrazeni osnov ramcove vzdelavacimi programy? To nejak probehlo a smitec...
Nebo je to snad nejake vnitrni ztotozneni se vsech ucitelu s reformou, at je to, co to je...
No, ale nektere ty vystupy jsou celkem vtipne naformulovane... Treba to o tom stmeleni sboru...

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. října 2015 v 17:12  

Co to je reforma?
To je to, jak se shora nikdo na nic neptá pedagogů, něco se nařídí a vy dole se z toho zblázněte? Nejlépe zadarmo. A nahoře se smějí, že jsme bezmocní jak mimina.
Tak to si nechte.To bych fakt chtěla, aby přestalo existovat.

Unknown řekl(a)...
9. října 2015 v 23:21  

Reforma vlastně znamená návrat ke starým formám, ale to se zatím neděje, spíše probíhá nějaká deforma.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. října 2015 v 8:32  

O potřebě důkladné revize RVP ZV se mluví dlouho, minimálně od doby, kdy se narychlo vyrávěly standardy. MŠMT však revizi odkládá, dává přednost přílepkům. Kdo ví, co právě tajuplné MŠMT dělá? Ministryně nakousla téma osnov, zároveň se překopává RVP kvůli zrušení Přílohy. Vznikle paskvil. Chybí odvaha k jasnému řešení, ať už bude jakékoliv: buď se za reformu postavit a připravit revizi RVP ZV, nebo reformu odpískat a vrátit se k osnovám. V každém případě však nebude stačit debata hrstky ředitelů.

Unknown řekl(a)...
10. října 2015 v 10:58  

Rozklíčováni klíčových kompetencí jako hlavní téma 150 hodinového školení tvůrců ŠVP. Stejně jsme se na konci školení dozvěděli, že to vlastně ani nejde.

10. října 2015 8:32 - Ano chystá se zrušení RVP ZV s přílohou LMP. Hodně se o tom mluví, chybí však vyjádření MŠMT. Cílem je inkluze. Vskutku má vzniknout nový RVP ZV, kde dozajista budou implantovány věci z oné přílohy. A učitelé zase budou něco tvořit a vytvářet, samozřejmě zdarma. MŠMT na to uvolní patřičné miliony, které se však jako vždy ztratí cestou dolů. Navíc inspekce přišla s myšlenkou zapracování informační, matematické, jazykové, přírodovědné,...gramotnosti do ŠVP. Z toho plyne jediné, nové RVP ZV a tim nové ŠVP. To budou vskutku přetížení učitele "rádi", že takto budou moci po pracovní době a zadarmo tvořit něco pro společnost. Dozajista jim to bude zpestřeno řadou "podnětných školení" pro učitele. Počínaje NIDV a konče ČŠI. Vskutku zářné zítřky a potom že se prý nic neděje.

Unknown řekl(a)...
10. října 2015 v 11:48  

Nedovedu si představit, jak se podaří "odborníkům a expertům" implantovat do učiva základní školy učivo pro žáky s mentální retardací.

Unknown řekl(a)...
11. října 2015 v 17:56  

"Nedovedu si představit, jak se podaří "odborníkům a expertům" implantovat do učiva základní školy učivo pro žáky s mentální retardací."

Upřímně, já taky ne. MŠMT je však schopno všeho, chybí totiž normální "selský rozum".

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. října 2015 v 18:32  

Tak dvě kvízové otázky.

1. Kdo je motorem reformy?
    a. mšmt
    b. zřizovatelé
    c. čši
    d. ředitelé škol
    e. učitelé
    f. žáci
    g. rodiče
    h. odborníci na vzdělávání

2. Kdo má být motorem reformy?
    a. mšmt
    b. zřizovatelé
    c. čši
    d. ředitelé škol
    e. učitelé
    f. žáci
    g. rodiče
    h. odborníci na vzdělávání

Unknown řekl(a)...
11. října 2015 v 19:53  

Možná, že to "zaimplantují" odborníci z Olomouce. Už si k tomu vyrobili několik tun kartiček.

Unknown řekl(a)...
11. října 2015 v 19:55  

Pane kolego Pytliku, řekla bych, že této situaci snad raději nikdo.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.