Česká školní inspekce představila model kvalitní školy

čtvrtek 11. června 2015 ·

V úterý 9. června 2015 představila Česká školní inspekce odborné veřejnosti dokončený model kvalitní školy a také modifikovaná kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž budou školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku hodnoceny od školního roku 2015/2016. Diskusní setkání završilo roční národní debatu o kvalitní škole vyhlášenou ministrem školství, mládeže a tělovýchovy s cílem průběžně diskutovat návrh modelu kvalitní školy i inovovaných kritérií se všemi stěžejními skupinami aktérů počátečního vzdělávání v České republice a vytvořit potřebný konsensus pro všeobecnou přijatelnost a stabilitu tohoto modelu i z něj vycházejících hodnoticích kritérií.


Prezentace se zúčastnilo více než 60 hostů z řad zástupců škol a školských zařízení, odborných školských asociací, školských odborů, akademického sektoru, krajských úřadů, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, Národního institutu pro další vzdělávání, Národního ústavu pro vzdělávání, neziskových organizací, Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, Hasičského záchranného sboru a samozřejmě také pracovníků České školní inspekce.

Model kvalitní školy a z něj vycházející kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání představili ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a vedoucí oddělení metodik a analýz České školní inspekce Petr Suchomel. Následovalo vystoupení Martina Chvála z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který podrobněji přiblížil úlohu kritérií a škál v modelu kvalitní školy. Navazující kroky a úkoly, které Českou školní inspekci v následujících měsících a letech čekají, okomentoval náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys, který tak účastníky seznámil s obsahem připravovaného individuálního projektu systémového nazvaného Komplexní systém hodnocení, s jehož pomocí dokončí Česká školní inspekce vývoj metod, postupů a nástrojů pro komplexní hodnocení vzdělávání v jednotlivých školách i vzdělávací soustavy jako celku a který bude v mnohém navazovat také na vytvořený model kvalitní školy a zajistí jeho doplnění pro maximální využitelnost ze strany České školní inspekce, škol i zřizovatelů.

Aktuální podoba návrhu kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání stanovuje 6 základních oblastí (Koncepce a rámec školy, Pedagogické vedení školy, Kvalita pedagogického sboru, Výuka, Vzdělávací výsledky žáků, Podpora školy žákům – rovné příležitosti), přičemž každé z nich je přisouzeno 3 – 5 konkrétních kritérií. Oblasti i kritéria jsou opatřena podrobnými vysvětlujícími popisy jednotlivých úrovní tak, aby porozumění danému kritériu či dané oblasti bylo jednotné. Na vytvořená hodnoticí kritéria bude navazovat tvorba metodik a nástrojů pro hodnocení škol a školských zařízení jak ze strany České školní inspekce, tak pro využití těchto kritérií v rámci autoevaluace jednotlivých škol. V dalším období budou pro vybraná kritéria v rámci metodické podpory vytvořeny také příklady inspirativní praxe a dílčí metodická doporučení, která by školám a školským zařízením měla umožnit v případě potřeby nastoupit cestu ke zlepšení stavu.

Představená kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání i model kvalitní školy jako takový budou v následujících dnech dokončeny a předloženy do vnitřního připomínkového řízení v rámci rezortu školství. Poté budou předloženy k posouzení a schválení ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy tak, aby bylo možné při hodnocení škol a školských zařízení postupovat podle těchto kritérií již od školního roku 2015/2016.

Program semináře, dílčí podklad i prezentace vystupujících:

9 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
11. června 2015 v 16:13  

No, chtel jsem byt infantilne vtipny a zeptat se, jestli je to model ze sirek nebo z papiru...
Pak jsem si otevrel jeden z tech dokumentu, abych zjistil, v cem ta kvalitni skola je kvalitni. A ejhle: "Kvalitní školu tvoří kvalitní učitelé a další pedagogičtí pracovníci." To by mne nenapadlo. K tomu dodam jedine: "Situace je, jaka je..."

krtek řekl(a)...
11. června 2015 v 17:05  

mne to napadlo taky. Ale z papíru.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
11. června 2015 v 19:43  

No já radši infantilní nebudu, spíš se divím těm kompetencím. neměl by takový materiál, když už někdo cítí jeho potřebu, vznikat spíše na ministerstvu? Nebo se už z kontrolního orgánu stal orgán řídící? Neměli by si ty dvě organizace poněkud srovnat v hlavě? Copak nám to tady roste za hlavouny?
P.S. Prosím alespoň malou ukázku toho modelu. Třeba komín....

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
11. června 2015 v 19:43  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. června 2015 v 20:58  

Ano, z ČŠI se stává pořádný orgán.

Unknown řekl(a)...
11. června 2015 v 21:53  

Takový model by měl vznikat spíše ve vědecko-výzkumné instituci, která by ho vytvářela ve spolupráci se zkušenými a moudrými učiteli z praxe. Jak je známo, úředníci toho mnoho nevymyslí.

MM řekl(a)...
11. června 2015 v 22:25  

Stav, kdy se úd stává řídícím orgánem je přece v životě docela běžný.
A jeho účel vůči školám je v zásadě stejný.

Jen se bojím, že budu patřit mezi oněch kultovních 85 % a nepochopím.
Ani kdyby ho slepil sám Mgr. Langweil.

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. června 2015 v 23:24  

Modifikace pro gymnázia
Škola má jasně formulovanou, promyšlenou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje...
Modifikace pro odborné vzdělávání
Škola má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje


A-ha! Odborné vzdělávání bez promyšlenosti? Nebo jen tak poletují slůvka?

Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu.

Tak s tímto aspektem nemám valné zkušenosti. Mohl by mi, prosím, někdo přisvětlit, co to obnáší, podle jakých kritérií se to měří a hodnotí?

Pedagogové... Žákům naslouchají a projevují vstřícnost, vřelost, zájem a respekt ke každému z nich. Pedagogové jednají s rodiči žáků, s kolegy a s dalšími členy komunity s respektem a úctou. Svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování.

Z těch otázek mi snad praskne hlava. Především ta vřelost, ta mi nedá spát. Po všech těch anonymech a peticích jsem jakékoli projevy vřelosti z ryze sebezáchovných pohnutek jednou pro vždy zavrhl. Tak jestli by nestačila třeba uměřená teplost.
Kde se v tom nádherném světě prokazování respektu a úcty mezi pedagogy nachází ředitelství školy, mi poněkud uniká. A také jste se někdy setkali s tím, že poměrně slušně sociálně zabezpečená členka sboru má pár přesčasových hodin, možná i na úkor částečného úvazku svojí samoživící se kolegyně?

A tak mne napadá, jestli se nám tu nenápadně neurodil
Standard kvality živobytí školy.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. června 2015 v 0:48  

Přijde kontrolor z berního úřadu do synagogy. Provádí kontrolu a potom se obrátí na rabína a říká: „Všiml jsem si, že kupujete hodně svíček.“ „Ano,“ odpověděl rabín. „Dobře a co děláte s voskem, který odkapává?“ ptá se kontrolor. „Dobrá otázka“, povídá rabín, „my je schraňujeme a když jich máme dost, pošleme je zpátky k výrobci svíček a on nám občas pošle krabici zdarma.“ „Óóó!“ odpověděl kontrolor, poněkud zaskočen tím, že na svou neobvyklou otázku dostal tak praktickou odpověď.

Řekl si, že bude pokračovat svým nepříjemným, odporným a urážlivým způsobem… „Rabíne, a co tyhle všechny vaše nákupy macesů? Co děláte s těmi drobečky?“ „Ano,“ odpověděl rabín klidně, " no vlastně je schraňujeme a když jich je hodně, pošleme je v krabici zpátky výrobci a on nám občas pošle krabici macesových koulí."

„Hm,“ zamručel kontrolor a přemýšlel jak rabína znervóznit. „Dobře, rabi, a co děláte se všemi těmi předkožkami z obřízek?“ „Ano, ani tady neplýtváme.“ odpověděl rabín. „Co děláme je to, že je schraňujeme a když jich máme dost tak je pošleme na berňák.“ „Na berňák?,“ zeptal se nedůvěřivě kontrolor. „Ale ano,“ odpověděl rabín, „na berňák… a oni nám asi tak jednou za rok pošlou takovýho ... jako jste vy!“

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.