Podpora sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku - metodika pro mateřské školy

neděle 31. května 2015 ·

Schola Empirica, z. s., představuje metodiku rozvoje sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku. Hlavními tématy jsou navazování vztahů, přátelství a kooperace dětí, vedení dětí k řešení konfliktů, snižování agresivního chování, rozvoj empatie, emoční regulace a další aspekty jejich socio-emočního vývoje v těchto stěžejních prvních letech života.


Metodika zahrnuje jednak intervenční postupy pro konkrétní situace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, s nevhodnými návyky v chování, se sklony k agresivitě, silnou introversí, ale zároveň je velmi vhodná pro celé „běžné“ třídy mateřských škol, protože přináší praktické návody, jak mezi dětmi podporovat přátelské vztahy a snižovat projevy začínající agresivity a manipulace v dětském kolektivu. Metodika zdůrazňuje vlastní změnu pohledu na výchovu dětí v očích pedagogů a naším úsilím je přinášet inspiraci k vykročení ze zažitých schémat a návyků, které ve výchově dětí udržujeme, aniž bychom se zamýšleli nad tím, proč nefungují.

Jak shrnula jedna z učitelek MŠ, která metodiku odzkoušela ve své třídě:

„Tento program považujeme za jednu z možných cest práce s dětmi s potížemi. Dle našeho názoru je efektivní a metodicky velice dobře propracovaný. Oceňujeme erudovanost jeho autorek a letitou praxi v jeho realizaci i výzkumem prověřený výsledek. Dětem i učitelům může tento program přinést řešení a odlehčení často stresujících situací. Dětem, rodičům i učitelům prakticky ukazuje, jak se s daným jednotlivým problémem vypořádat. Nastavuje pravidla vzájemného soužití, která jsou letitá, a vrací nás k základním etickým hodnotám.“

Metodika bude představena společně se zkušenostmi s jejím zaváděním v praxi mateřských škol na konferenci Scholy Empirici, která se uskuteční dne 16. června v Grébově vile v Praze. Konference je určena nejen pro pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání, ale také dalším zainteresovaným, jejichž profesní působení i osobní zájem se orientují na tematiku vzdělávání, výchovy a prevence nežádoucích sociálních jevů.

Schola Empirica, z.s. má v této oblasti akreditovaný program dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků „Podpora sociálních a emočních kompetencí dětí předškolního věku“ (č. MSMT-41721/2013-1-875) a ve školním roce 2014-15 zapojila do dalšího vzdělávání v této tematice téměř 150 učitelek mateřských škol z různých krajů celé České republiky díky finanční podpoře z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, a to jak formou vzdělávacího programu, tak formou zahraniční stáže do škol, kde se na podporu socio-emočního rozvoje dětí dlouhodobě soustředí. Významným partnerem Scholy Empirici je centrum CEBEI na Bangorské univerzitě v UK, které je metodickým garantem výchovné práce s dětmi ze socio-kulturně zvýhodněného prostředí a zároveň ověřuje dopady a vyhodnocuje vývoj této problematiky v populaci.

Schola empirica, z.s. (www.scholaempirica.org) je nezisková organizace působící již od roku 2003. Dlouhodobě se věnuje problematice výchovné práce s dětmi předškolního věku a vzdělávání pedagogů. Jejím cílem je přivést léty praxe ověřené postupy ze zahraničí, které akcentují sociální a emoční vývoj dětí jako základ pro jejich budoucí rozvoj v odpovědného člověka (prevence agresivity a konfliktního jednání, pozitivní vztah k učení, odpovědnost a samostatnost), a tak prostřednictvím vzdělávání přispívat ke zkvalitňování veřejné politiky, zlepšování společenského klimatu a občanského soužití. Díky letité spolupráci s univerzitními a vědeckými odborníky v oblasti pedagogiky, psychologie a sociálních věd rozvíjí Schola Empirica z.s. vzdělávací programy, pořádá pravidelné tematické letní školy pro univerzitní studenty z celého světa, umožňuje pedagogům a sociálním pracovníkům stáže v zahraničních pracovištích a podílí se na empirických výzkumech aktuálních společenských témat.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.