Scio: Nereálné představy ministra Chládka o jednotných přijímačkách

čtvrtek 22. května 2014 ·

Ministr školství přišel v minulých týdnech s nápadem pořádat celorepublikové přijímací zkoušky na střední školy. Na základě informací, které ministr ke svým plánům sdělil, se celý projekt jeví jako značně problematický. Proč Chládek přišel se sumou 50 milionů korun na předpokládané náklady, když by jednotné přijímačky podle odhadů mohly stát 10 milionů? Jak si představuje testování na počítačích ve škole, kam se hlásí třeba 300 uchazečů?


Marcel Chládek uvedl zcela přemrštěnou cenu 50 milionů korun za jednotné přijímací zkoušky, která by ve skutečnosti mohla být pětkrát nižší.

  • Dle dosavadních zkušeností krajů, kde doposud jednotné přijímačky probíhaly, a rovněž podle odhadu společnosti Scio, která má s přípravou přijímacích zkoušek 15 let zkušeností, by plošné přijímací zkoušky v celé České republice konané v tištěné podobě, ze tří předmětů a se třemi termíny v prvním kole bylo možno realizovat za 10 milionů korun.
  • Za co hodlá Marcel Chládek utratit oněch dalších 40 milionů korun?
  • Zatím se také nemluví o tom, kolik by stála samotná organizace přijímacího řízení. I tak extrémně vysoká částka 50 milionů korun by pak po započtení času škol a učitelů mohla být ještě vyšší.

„Z pohledu finanční náročnosti by u jednotných PZ možná odpadl škole náklad na pořízení testů, které by ovšem platil stát z peněz daňových poplatníků (zde nechci hodnotit, jaká jsou úskalí centrálně zadávaných veřejných zakázek tohoto typu). Větší část nákladů školy však tvoří náklady na administrativu, poštovné a zpracování výsledků PZ v režimu správního řízení. Tyto náklady by nejspíše zůstaly bez podstatných změn.“ – Mgr. Tomáš Ledvinka, ředitel Malostranského gymnázia v Praze.

Navrhované přijímací zkoušky by byly nespravedlivé vůči dětem.

  • Systém, v němž by měly probíhat přijímací zkoušky na střední školy, neumožňuje srovnat testy podle obtížnosti. Přitom zákon toto srovnání přímo vyžaduje: „Zaměření a náročnost přijímacích zkoušek konaných v různých termínech prvního kola přijímacího řízení a způsob hodnocení výsledků dosažených při přijímacích zkouškách musí umožnit stanovení celkového pořadí úspěšnosti uchazečů ke vzdělávání v prvním kole přijímacího řízení.“ Školský zákon, č. 561/2004 Sb., §60
Plán jednotných přijímacích zkoušek ignoruje technické možnosti škol.
  • Podle Chládkova návrhu by probíhalo testování elektronicky, s využitím systému pro testování 5. a 9. ročníků.
  • Systém umožňuje pouze elektronické testování. Střední školy ale nemají dostatečné počítačové vybavení, aby mohly zároveň otestovat všechny uchazeče, je to využitelné pouze pro školy s nízkým počtem uchazečů. Jak by probíhaly přijímací zkoušky na škole, která má 300 uchazečů, ale jen 30 počítačů?
  •  Argument MŠMT, že by si školy mohly testy vytisknout, je v současnosti zcela nereálný. Testy je potřeba vyhodnotit a s výsledky pracovat, což tento systém neumožňuje. Jak by v takovém případě, kdy se tisknou testy a zadávají postupně, mohla být zajištěna bezpečnost přijímacího řízení proti předčasnému prozrazení? Srovnávat testování z elektronické a tištěné verze testů může znevýhodnit jednu skupinu dětí. 


„Organizace zkoušek on-line bude v mnoha školách pro nedostatečné vybavení či prostory, popř. masívní zásahy do organizace výuky, nemožná. Dotisk zadání ve školách má svá rizika – v den zkoušky je to pozdě, v předstihu je velmi pravděpodobný únik zadání do médií všeho druhu.“ Ing. Alfréd Dytrt, ředitel Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem.

Otázky vznesené k návrhu jednotných přijímacích zkoušek vycházejí z mnohaletých zkušeností společnosti Scio s vývojem a organizací přijímaček na stovkách škol a v mnoha krajích (více o vývoji testů zde). Ministr Chládek se rozhodl objevovat již objevené. Bohužel to chce dělat za peníze daňových poplatníků, bez zkušeností a za naprosto přemrštěné ceny.

9 komentářů:

Unknown řekl(a)...
22. května 2014 v 7:48  

Nejde o to jednotně přijímat, jde o to centrálně utrácet. Jak to udělat nejefektivněji, na to jsou v Karmelitské experti.

M.Kalvach řekl(a)...
22. května 2014 v 7:59  

No, nechci se pana Chládka zastávat, ale způsob, jak došel k částce 50 mega v přímém přenosu u Tvarůžkové byl, že řekl: NIQES stál 100 mega, tohle musí být levnější, takže 50 mega. Jiná hlubší kalkulace (bylo-li by se jí nadíti) nevznikla a asi ani nevznikne. A na testovacím trhu je hafo subjektů a jistě nebude problém nabídnout další nové nabídky, které se budou limitně blížit 1 Kč. Víc mne děsí technologická slepota pana ministra. Trochu mi to připomíná historku s Werichem: Vetřicátých letech jel s matkou novým autem po zbraslavské silnici a chlubí se: "Maminko, jedeme sto!". Matka na to: "Jeníčku, jeď dvěstě!"

Jojo, Werich byl komik.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. května 2014 v 9:10  

může znevýhodnit jednu skupinu dětí

Jednotné přijímačky předevšm znevýhodní skupinu dětí, které se na střední školu s maturitou tak nějak nehodí. A především pak tu podskupinu dětí, které by se tam dostaly jen ze známosti.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
22. května 2014 v 9:15  

1. Utrácet určitě ne, leda by to bylo přes SCIO, pak klidně i centrálně.

2. Asi ještě spím, ale s tím Werichem jsem to nepochopil (a to jsem přečetl dvakrát).

M.Kalvach řekl(a)...
22. května 2014 v 10:20  

Omlouvám se za nedostatečné zviditelnění souvislosti. Werichova babička podobně jako náš pan ministr neměla ani v nejmenším tušení technických a technologických souvislostí. Ona se domnívala, že je možno jet běžným autem ve třicátých letech dvacátého století po zbraslavské silnici rychlostí 200km/hod, pan ministr se domnívá, že lze zajistit přijímačky na zlomku techniky pro všechny děti současně při splnění nezbytných bezpečnostních podmínek a srovnatelnosti testů. Ještě by mohl vyhlásit přijímací testy rozhlasem po drátě....

krtek řekl(a)...
22. května 2014 v 13:21  

A přitom by stačilo buď:
a) sloučit řadu škol a snížit počet míst
b) zvýšit normativy na žáka a snížit maximální počet žáků na třídu
V důsledku ubude míst na pro studenty zajímavějších školách a v důsledku konkurence se budou více snažit.

Unknown řekl(a)...
22. května 2014 v 16:01  

A na které škole by uchazeč jednotné zkoušky konal, když má 2 přihlášky?

Unknown řekl(a)...
22. května 2014 v 17:39  

Problém doktora Chládka MBA je, že si ani po 120 dnech ministrování nestačil všimnout, že už odpovídá za svá slova. Že skončila doba, kdy mohl plácat lži a nesmysle bez ladu skladu a ohromovat blbečky duchaprostou údernou kritikou. Zkrátka, teď už jsou, doktore, občas kecy o věci.

MM řekl(a)...
23. května 2014 v 0:02  

Jan Syřínek:

Na obou dvou, to je přece jedné. A samozřejmě ještě jedny na základce, kam chodí, aby se využily instalované programy NIQES.
A bez ohledu na výsledky dostane umístěnku podle okamžitých hnutí mysli ctěného MŠMT, MBA.

Ne, o takové pitomosti se opravdu nedá seriózně diskutovat...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.