Přečtěte si: Čtyři styly partnerství mezi učitelem a žáky

čtvrtek 29. května 2014 ·

Phil Parker, bývalý ředitel školy se zabývá spoluprací učitele a žáků při výuce a definuje čtyři styly partnerství mezi učitelem a žáky. Uvádí, že každému učiteli může vyhovovat jiný styl, který se může měnit i podle toho, na co je právě zaměřena výuka.


  1. Korporace - řízení je založeno na hierarchii, struktura je fixní a neflexibilní, úkoly zadává vedoucí. Toto partnerství je zaměřeno na plnění cíle, veškerou kontrolu má učitel. Může vést k rychlému, ale povrchnímu osvojování vědomostí. 
  2. Asociace - formální struktura existuje, ale do plánování a rozhodnutí je zapojena skupina žáků, kontrola není tak zřejmá. Tento model vyžaduje dobré plánování, skupina žáků se podílí na organizaci výuky, učitel nabízí možnosti. 
  3. Afilace - jednotlivé týmy žáků postupují různými způsoby při plnění vzdělávacích cílů, podle svých zájmů a možností. Výsledky a postupy pak týmy sdílejí a navzájem se učí. Hierarchie je přítomna především ve stadiu plánování a rozdělení týmů. Důležitá je flexibilita a práce na společném úkolu. 
  4. Komunita - důraz je kladen na sdílení cílů, hodnot a výsledků. Hierarchie a vedení je založeno na konsensu a diskusi, může být časově náročné. Učitel je průvodcem, vystupuje neformálně, umožňuje žákům dělat chyby. Tento model vyžaduje vzájemnou důvěru. Je vhodný pro projektové vyučování a vede k získání trvalých vědomostí. 

Zdroj: SecEd



Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

8 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. května 2014 13:21  

bývalý ředitel školy se zabývá spoluprací učitele a žáků

Ve vztahu učitel - žák bych se, s dovolením, z bezpečnostních důvodů přidržel právě pojmu 'spolupráce', než 'partnerství'.
Možná že by ale pan Parker mohl spíš lehce pohovořit na téma
styly partnerství mezi ředitelem a učiteli.

Unknown řekl(a)...
30. května 2014 1:49  

Korporace - Asociace - Afilace - Komunita

Jsou to hezké, líbivé, akademické tlachy univerzitních mudrců, ale v teprve v přímé praxi ve třídě se vždycky „hukáže, Lomikare, do roka a do dne“, jak všechny ty teorie jsou šedé a odtržené od skutečného života ve školách.

krtek řekl(a)...
30. května 2014 4:16  

Taky mi tam chybí odstupňování ne-spolupráce: lhostejnost - ignorace - nepřátelství. Zvlášť v první kategorii mám spolupracujících povícero.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. května 2014 8:00  

Pokud máte, pane krtku, na mysli styly na pracovišti, pak mezi ignoraci a nepřátelství vřaďte ještě 'pletichy'.

krtek řekl(a)...
30. května 2014 10:04  

Vida, pletichy, to mne nenapadlo. Asi jsem měl na mysli jen studenty, ty prosté duše.

MM řekl(a)...
30. května 2014 10:58  

Ještě do toho zamíchejte techtle, udělejte z toho epes prezentaci a bude to dokonale hogo.

Unknown řekl(a)...
31. května 2014 9:47  

provedu "mentální překlad" do češtiny neb neznáme podstatu angl. soukromých škol vychovávajících elitu vládnoucí světu:1.učitel je pánbů,jsou povoleny zři fráze v partnerské komunikaci:ano pane,ne pane,jistě pane(familiérní pro poslední ročník)2.do rozhodování je zapojena skupinka šikanisté,která se spolupodílí na formování kolektivu 3.jednotlivé třídy jsou týmy které soutěží (nemilosrdně) mezi sebou,výborné jest rugby 4. sdílíme společnou hodnotu vyvolených kteří jsou předurčeni vládnout

Unknown řekl(a)...
31. května 2014 9:53  

za toto kvalitní vzdělání se platí nemalé peníze a počet míst jest omezený (nutná doporučení),tento systém neprodukuje vynikající vědce (máme indy,rusy,čínany) či managery světových korporací (máme američany) ale produkuje úředníky státu,členy správních a dozorčích rad,šéfy bezpečnostních služeb)prostě vládnoucí elitu

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.