Barbora Pavlíčková: Výukové hry „á la pecha kucha“

čtvrtek 22. května 2014 ·

Zpráva a výpisky s odkazy z brněnské akce, kde své názory na výukové možnosti počítačových her zajímavou formou prezentovali naši odborníci na tuto problematiku.

Dne 15. listopadu 2013 se v brněnské Wannieck Gallery konal seminář Digitální hry a vzdělávání. Pořadatelem bylo Centrum pro inovaci a design služeb (CIDES), MU Game studies a mezi organizátory byla řada studentů z KISK (Kabinet informačních studií a knihovnictví při FF MU).

Celá akce se nesla ve stylu „à la pecha kucha“ – vystupující byli limitováni 20 snímky prezentace, na každý měli 25 vteřin, to je 500 vteřin času na jednu prezentaci celkem. „Tento formát jsem zvolil, protože mi přijde nejzábavnější a nejefektivnější. Nechtěl jsem zdlouhavé přednášky, při kterých divák po čase ztratí pozornost. Inspirací pro mě byly Pecha Kucha Nights konající se v Domě umění,“ vysvětlil student knihovnictví a informačních studií David Šmehlík.

Šmehlík zároveň dodává: „Digitální hry mají v sobě velký vzdělávací potenciál. Téměř v každé hře je obsažen nějaký prvek, který nás učí novým věcem, aniž bychom si to uvědomovali. Hraním se zároveň bavíme i učíme, a pokud nás něco baví, lépe si to zapamatujeme. V současné době se míra vzdělávacího potenciálu výukových her teprve testuje, ale už nyní je velká pravděpodobnost, že se v budoucnu stanou počítačové hry součástí školní výuky.“

Záznamy všech vystoupení jsou k dispozici prostřednictvím YouTube kanálu Digitální hry a vzdělávání [à la pecha kucha].

Účinkující a jejich vystoupení:

1)     Tomáš Barták a Zdeněk Záhora – „MU Game studies. Kdože?“
  • doktorandi MU
  • činnost: mapování zahraničí, konference, publikace, sborníky, stáže
  • cíle: propojení akademického a civilního prostředí, rozšiřování komunity, setkávání s lidmi, propojení designu a tvorby s orientací ve hrách – zábava, porozumění, využití, vytvoření oboru herních studií
  • projekty:
    - Game making diversity – workshopy, lidé z průmyslu přednášejí veřejnosti
    - Game studies – projekty věnované digitálním hrám, zajímavosti ze světa her – akademická úroveň
  • záměrem těchto prezentujících bylo představit svou činnost a snahy na poli digitálního herního průmyslu v propojení se společností
  • autoři nabízejí své služby online na webu nebo na svých konferencích
  • témata zpracovávají odborně
  • http://gamestudies.cz/
2)     Martin Vytrhlík – Jak hrou oživit výstavu či muzeum a přitom ještě vzdělat školáky
  • projekt Žatecký stroj času
  • inovativní projekt, který autor uskutečnil v žateckém muzeu (na podnět a žádost muzea)
  • interaktivní výstava kloubící historické fotky, videoexpozice a aplikaci pro iPad
  • cílem bylo přilákat studenty, ohlas ale přišel i od starších generací
  • hra ve formátu, kdy se může zúčastnit více studentů, vhodné tedy pro skupinu školáků
  • učení se hrou / minihrami – příběhy, fotografie
  • potřeba luštit hádanky vlastní hlavou (vědomí toho, že se žák aktivně podílí, stroj nedělá vše za něj), k vyřešení úloh je zapotřebí projít expozici, odpovědi se nachází v muzeu (místnosti) – např. šifry v krabici s pohlednicemi, studenti mají najít správnou
  • QR kódy – brána na web muzea, propojení s dalšími „studijními“ materiály
  • hra má legendu, začátek i konec, je tedy pro žáky zábavná a motivuje v dalším poznávání (objevení pokladu na konci)
  • muzeum tablety zapůjčí, takže staletá historie Žatce nezůstane skryta ani nemajitelům těchto přístrojů
  • http://www.muzeumzatec.cz/kalendar-zatecky-stroj-casu.html
3)     Ladislav Loukota – Serious games
  • hovoří o problému stereotypního vnímání her coby násilných bitek plných agrese
  • potřebě „serious games“ – edukační hry
  • cíl spíše poučit než bavit, může být i marketingová hra
    - simulaceSimCity (1989) – využití poznatků systémové dynamiky, Arma 2 (2009) – simulace balistiky a aspektů fyziky, Orbiter – letecký simulátor, zaměřeno primárně na fyzikální aspekt
    - purposeful gameFoldit – ohýbání/skládání skutečných struktur bílkovin, hra má vliv na skutečnou realitu
    - teaching game Civilisation 3 – pro výuku dějepisu, Evropa 2045 – simulace fungování Evropského parlamentu, Československo 38-39 – kombinace komiksové adventury a příběhů pamětníků; využitelné v hodinách DE i OV
    - meaningful game Oiligarchy – politicky zaujaté hry
  • úskalí her – horší design, grafika, neustálá terminologie, vliv komerční scény
  • pozitiva – dokumentární, naturalistické kvality bez příkras, zkreslení a kompromisů, relativně nenáročný vývoj (u menších projektů)
  • odkazy: http://www.evropa2045.cz/, http://oiligarchy.com/

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.