Přečtěte si: Jen státnici z marxismu-leninismu už mít nemusíte

úterý 8. dubna 2014 ·

Tisíce učitelů si mají doplnit vzdělání. Kdo nemá diplom z učitelské fakulty a do konce roku se na nějakou nezapíše, musí ze školy pryč. Učitelé a ředitelé škol namítají, že řada pracovišť pedagogických fakult nemá valnou úroveň: po budoucích učitelích chtějí věci, které jim v praxi nejsou k ničemu - a učit je stejně nenaučí.

Z článku Hany Čápové v RESPEKT.cz vybíráme:

Připustit, aby se učiteli do formálního vzdělání počítaly také jiné kurzy, které nabízí neziskové organizace, ale podle ministerstva nejde. Především proto, že by se taková věc dala těžko „definovat a ověřovat“.

„Dokud nebudou absolventi učitelských fakult prokazatelně lepší než lidé z praxe, kteří to formální vzdělání nemají, tak proč je chcete obtěžovat?“ táže se ministra a fakult absolvent matematicko fyzikální fakulty bez pedagogického vzdělání Martin Kapoun, který učí na prestižním pražském gymnáziu Jana Keplera. „Zatím jsou přinejmenším rovnocennými partnery, osvědčují se na školách mnohdy lépe než mladí lidé z vašich ústavů. Žijeme v otevřené době, vzdělávání se přesouvá ze škol jinam. Mladí lidé se mění a my máme co dělat, abychom jim stačili. A do toho budeme zavádět takové cechovní, skoro středověké opatření? Nechme ve školách prostor lidem odjinud, s jinými zkušenostmi, s méně rigidními postoji. Lidé, kteří nesplňují kvalifikační požadavky, nejsou defektem školy, naopak, jsou její solí. Zkušeností odjinud mezi monokulturou smrků.“

22 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2014 v 11:28  

Učitelé a ředitelé škol namítají, že řada pracovišť pedagogických fakult nemá valnou úroveň

Jen si zahrávejte, holenkové, a do vlastního hnízda kálejte. Aby vám pak nepadly brady, až vyjde najevo, že maturita a nakonec i základní vzdělání jsou k ničemu, a že pro potřebnou kvalifikaci stačí mládeži denně alespoň dvě hodiny na fejsbůku.
Jestli ono nakonec nebylo lepší, když se psalo výhradně a jen o Ivetě.
http://bit.ly/1gGY8Ba

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2014 v 12:14  

Já mám poslední dobou stále větší nutkání, že by se měla prověřit také kvalita fakult žurnalistiky. Když tak občas čtu a poslouchám výplody zástupců novinářské obce, nemohu se vyhnout závěru, že to s jejich kvalitou asi také nebude tak moc valné.
I když, psát do novin dneska může taky kdekdo, že jo?. Skoro jako učit...
Že by platilo:
kdo neumí (pracovat) - učí,
kdo neumí (ani pracovat) ani učit - píše o tom?
:-)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. dubna 2014 v 12:21  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. dubna 2014 v 12:22  

Téměř jsme se dobrali jednoty v tom, že VŠ zůstane podmínkou pro učitele, a znovu se ozývá hlas, který to zpochybňuje. „Dokud nebudou absolventi učitelských fakult prokazatelně lepší než lidé z praxe, kteří to formální vzdělání nemají, tak proč je chcete obtěžovat?“ Mnoho lidí z praxe nepřišlo do škol za pedagogickým snem, ale pouze z nouze. Jsou snad "lidé z praxe" opravdu automaticky lepší než absolventi učtelských fakult? Stokrát opakovaná lež se nestane pravdou.

krtek řekl(a)...
8. dubna 2014 v 12:35  

Už týden se chystám napsat Respektu, že ještě pár článků takových, jako tento, a předplatné už neobnovím. Beru, že autorka může mít výhrady proti vysokoškolskému vzdělání jako takovému i proti učitelským směrům. Ten článek je ale splácanina, občas se hodí jako příklad inovací, občas jako příklad zkostnatělosti. Člověk aby se styděl, že je vzdělaný;-)

Gustav řekl(a)...
8. dubna 2014 v 13:59  

Paní Čápová, píšíc o školství, plodí většinou velmi povrchní texty, o jejichž relevanci a pravdivosti lze často s úspěchem pochybovat - viděno optikou praktikujícího učitelstva. Dost mě děsí představa, že je tomu tak i s ostatními novináři a ostatními tématy, o nichž píší.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2014 v 14:09  

„Přitom plavání k ničemu nepotřebovala,“ říká Feřtek

K čemu je Feřtekovi obsah mozkovny, když centrum myšlení má někde pod Varolovým mostem?
Učitel, zvláště pak malých dětí, musí zvládat tisic věcí, který zdánlivě s jeho aprobací vůbec nesouvisejí. Učitel je zpravidla první, a mnohdy jediný, který může dítěti pomoci v nesnázích.
Si říkám, jaképak má asi vzdělání Hana Čápová. Vzhledem k tomu, že si vzpomněla právě na tu státnici z marxismu-leninismu...

Tajný Učitel řekl(a)...
8. dubna 2014 v 17:01  

Pánové, zatím jste se nevyjádřili k té části obsahu článku, která se zabývá nevalnou úrovní výuky a vyučujících na pedagogických fakultách. Z diskuzí s absolventy PedF, kteří učí na naší škole, je jasné, že článek v tomto ohledu nelže, naopak, je vcelku diplomatický. Není evidentní, že je to tam špatné a ohánět se nedostatkem peněz je čirý alibismus? Stačilo by, aby pan Chládek, namísto řešení tabletů prvňákům, stanovil základní kvalifikační předpoklady učitelům učitelů. Třeba desetiletá praxe ve výuce se nabízí...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. dubna 2014 v 17:57  

Pravda. Jenomže to je ta novinářská praxe, kdy není jasné, co je podstata článku. Pedagogické fakulty asi mají problém. Samozřejmě. Když není jasno v tom, co jsou hlavní vzdělávací cíle, nemůže být jasno, k čemu vzdělávat budoucí učitele. Nicméně předpoklad, že fakulty budou někdy produkovat "hotové" učitele je nesmysl. Ani lékařská fakulta neprodukuje hotové lékaře, stejně jako právnická hotové advokáty.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2014 v 20:18  

1. řada pracovišť pedagogických fakult nemá valnou úroveň
2. na pedagogické fakulty hlásí a nastupují tam studenti, kteří na střední škole patřili k těm slabším
3. Školství by podle něj mělo 'lovit'... aspoň absolventy nepedagogických oborů, kteří jsou ochotni učit třeba proto, že ve své profesi nesehnali práci.

Logika:
1. Z předpokladu, že škola je nekvalitní, se dovodí, že vzdělání není nezbytné.
2. Pokud se na školu hlásí hlupáci, pak je pusťme rovnou do praxe.
3. Vý-bor-ně. Kdežpak nějaká symbioza vzdělávání a výchovy. Normálka informační frontálka.

Dorazil mne ten ředitel, který na žáky pouští přímo zajímavé nedovzdělance. Jaký má asi ke škole vztah člověk, který se školou jen mihne. Co nějaká koncepce, zodpovědnost, garance, sledování vývoje žáka, rozklíčovávání kompetencí, co průřezová témata, mezipředmětové vztahy a další podružnosti? Kvalita se rodí léta.
Neřeknu, když doopravdy není zbytí. Ale ještě se tím chlubit? Je to horší, než jsem se vůbec odvážil domyslel.

krtek řekl(a)...
8. dubna 2014 v 20:30  

Pro Tajného učitele: "se zabývá nevalnou úrovní výuky a vyučujících na pedagogických fakultách"

A pan profesor Hejný vzešel z praxe? A moji učitelé - tvůrci kvalitních učebnic matematiky - Odvárko, Kadleček, Robová jsou odtrženi od praxe?
A postřehy pana Kuřiny? A co Rojko, Drozd z oblasti fyziky?
Samozřejmě, že není všechno OK, že učitel by měl mít víc praxe (před pětadvaceti lety se to řešilo třeba i vnucovaným vedením pionýrských oddílů), že by student měl aspoň vést kroužky, že výuka pedagogiky a psychologie by měla být méně teoretická a víc prakticky zaměřená, ale nevylévejme s vaničkou dítě!

obyčejná učitelka řekl(a)...
8. dubna 2014 v 22:21  

A pan profesor Hejný vzešel z praxe?
Rozhodně jí několik let procházel. Na ZŠ.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2014 v 23:00  

Hejný... Hejný... počkejte, to je ten, co je od roku 1991 profesorem na Pedagogické fakultě UK v Praze?
Pche! Tak schválně, za kolik dá padesátku volným způsobem? To celoživotně zakatedrové, rigidně monokulturní dubisko nevalné úrovně.

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2014 v 7:46  

"Z diskuzí s absolventy PedF"

Přece nemyslíte, že absolventi PedF budou někoho chválit. Alespoň na naší škole byli čerství absolventi vždycky největší mistři světa a machři. Jedna absolventka dokonce před kolegy štěkala na svoji uvádějící kolegyni, že jí nikdo nebude nic říkat, že ona ví sama nejlépe, co má dělat. Pokora se dostavila po třech čtyřech letech.

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. dubna 2014 v 18:34  

Pokora se dostavila po třech čtyřech letech.

Pokud se ale zkompetentňující vysokoškolák ve škole pozastaví na dva tři roky, pokora se dostavit nestihne.

Teď mne napadlo, že já státnici z marxa MÁM! V roce 81 to propuklo i na naší technice. Mám ale bohužel, nebo vlastně teď bohudík za 'lidovku'.
Tvrdil jsem například soudružce docentce, že jsme ideově zakalenější než soudruzi v Sovětském Svazu, protože tenkrát bylo v Československu více členů strany na tisíc obyvatel.

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2014 v 21:03  

a to byla svatá pravda,to nám soudruh docent ve věd. kom. pravdivě sdělil že každý 8!!! čechoslovák byl nebo je členem ksč zatímco v sssr pouze koždý 25!a také jak soudruh novotný musel čelit pomýlenému chruščovovi když vyhlásil čssr bez jeho souhlasu,a jak nás brežněv tepal za vyspělé jzd zatímco ty jeho kolchzy živořily!byli jsme hrdi,že jsme nejvyspělejší socialistický stát!

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2014 v 21:05  

p.s. musím zde veřejně sebekriticky přiznat,že jsem měl státnici z m-l za 2!

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2014 v 21:12  

kam se poděla naše hrdost? proč se stále poléváme můčůfkou,cožpak nestačí, jak nás všichni okolo topí žumpě?sami ze sebe děláme idioty,neumíme naučit ani malou násobilku ani cizí jazyk,deváťáci koktají jak debilové,a vyjadřování televizních moderátorů je na blití!do jak hlubokého septiku se musíme ponořit,abychon zjistiki,že to smrdí?!

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. dubna 2014 v 18:11  

musím zde veřejně sebekriticky přiznat

No to se Vám to, pane Iaimesi28, ale sype popel na hlavu v hluboké ilegalitě.
Se sebeudáním předložte i občanský průkaz.

krtek řekl(a)...
10. dubna 2014 v 20:15  

A dvě je dobře nebo špatně? Tomuto typu zkoušek jsem unikl a z dnešního pohledu nevím, jaká známka se dnešním pohledem hodnotí jako dobrá, chvalitebná a výborná?

Unknown řekl(a)...
11. dubna 2014 v 8:48  

ještě není čas vyjít ze stínu ilegality,jako vyučující ilegální VUML bych mohl zdiskreditovat své žáky,mladé managery ,budoucnost této země....

Unknown řekl(a)...
11. dubna 2014 v 8:54  

tento týden mám "revoluce proti kapitálu či kapitál proti revoluci?" a "mýlila se rudá rosa?"....uznejte,že je to pro mládež přínosnější mež řešit,jak si hrát s blikajícími tabulkami....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.