Michal Špitálník: K čemu jsou parametry tabletů při výuce?

pondělí 24. března 2014 ·

Na České škole se v prosinci a lednu objevily nejméně dva články popisující rozdíly mezi iOS, Androidem a Windows pro tablety ve výuce. Nikde jsem však nenalezl vysvětlení, které parametry tabletů jsou důležité a co na tabletu ovlivňují.


Vše popisuji očima uživatele, neboť takto se na to dívám vždy, když se mnou školy konzultují svojí volbu interaktivní tabule, projektoru nebo právě tabletů. Podstatné totiž vždy je: co, jak a s jakou další IT výbavou chce škola na tabletech dělat.

7 podstatných parametrů

Parametry, které stojí za to srovnávat, pokud chcete tablety dát žákům do výuky, jsou zhruba tyto:
  1. Displej
  2. Procesor
  3. Paměť
  4. Baterie
  5. Připojení
  6. Objektivy
  7. Pouzdro

Kompletní výčet parametrů zde nehledejte. Pokusil jsem se jen popsat obecné parametry důležité pro výuku a seřadit je od nejdůležitějšího k méně důležitému. Není podstatné, jestli vaše pořadí bude stejné, ale abyste nějaký z nich nepřehlédli.

  1. Parametry displeje tabletu

Velikost displeje

Velikost displeje má přímou souvislost s hned několika dalšími vlastnostmi jako jsou velikost tabletu i hmotnost. Standardně jsou displeje rozdělované dle velikosti úhlopříčku měřené v palcích. Nejčastější hodnoty jsou 7“, 8“, 9“, 9,7“, 10,1“, 11,6 palců.

Čím větší displej, tím lépe se vám bude tablet ovládat neboť i tlačítka v aplikacích a na klávesnici budou větší. Vše bude také mnohem přehlednější a čitelnější. Důležité také je, jak je displej čitelný na slunci a to hlavně pokud tablet hodláte pravidelně používat na výletech mimo budovu. Jednoduchá pomůcka je: pokud je typ displeje matný, uvidíte na slunci více, než na displeji lesklém. To ale doporučuji vždy vyzkoušet.

Ale ani tablety s největším displejem nemohou konkurovat monitorům nebo displejům notebooku. Proti nim budou vždy menší a k dlouhodobějšímu používání méně vhodné. Tablet je velmi přenosné zařízení na okamžitou a jednoduchou práci. Na střih videa nebo psaní dlouhých textů zvolte notebook nebo PC.
Rozlišení displeje

Rozlišení displeje říká, kolik obrazových bodů (pixelů) je na displeji. Čím více jich bude, tím ostřeji budou vykreslena všechna tlačítka či podrobnosti na fotografii a tím lépe je uvidíte. Standardem je u 10“ displejů rozlišení 1280 x 800 px, ale existují i s 2560 x 1600 px jako u Samsung Galaxy Nexus 10. Stejně tak naleznete i menší displeje s větším rozlišením. Příkladem může být Apple iPad mini s Retina displejem  o velikosti 7,9“  a rozlišením 2048 x 1536 px.
Dotykový displej

Posledním kritériem u displeje je multitouch. To znamená, jestli jste na displeji schopni ovládat tablet jedním prstem (jeden dotek - onetouch) nebo více prsty (multitouch) často za použití tzv. gest. To vám pomůže např. při prohlížení fotek v jejich jednoduchém zvětšení či zmenšení, při posouvání obrazovky a výběru spuštěných aplikací, množství her a výukových aplikací je možné na tabletu používat ve více osobách atd. Nicméně toto nepovažuji za tak podstatnou vlastnost jako výše uvedené.
  1. Procesor

Procesor je srdce neboli motor tabletu. Jak rychle bije, tak rychlý bude celý tablet. Ovlivňuje odezvu aplikací a to hlavně těch náročnějších a zajišťuje veškeré výpočetní operace celého zařízení. Budete-li používat aplikaci pro modelování matematických funkcí na tabletu se slabým procesorem, může se vám stát, že budete spíše čekat než modelovat.
Dále si všímejte taktovací frekvence, která se u každého procesoru udává. V současnosti se její hodnoty pohybují od 1,0 GHz až do 1,8 GHz.
Počet jader spolu s taktovací frekvencí dávají dohromady celkový výkon procesoru. Zde jednoznačně platí, že čím více tím lépe.
Výkonný procesor oceníte hlavně u hraní složitých her nebo při sledování videa.

  1. Paměť interní a externí

Interní paměť je přímo zabudovaná v tabletu výrobcem a nelze ji rozšířit. Pokud to zjednoduším, tak interní paměť RAM se udává v GB a používá ji jak systém, tak i spuštěné aplikace. Čím složitější aplikaci spustíte, tím více paměti potřebuje. A to tablet samozřejmě zpomaluje.
Rozumné hodnoty paměti pro náročnější aplikace začínají zhruba na 1GB (1024 MB). Lepší je vybírat tablet s pamětí DDR3, která zpracovává data zhruba dvojnásobnou rychlostí než DDR2.
Velikost interního úložiště se udává také v GB, ale dosahuje hodnot 8 – 16 – 32 – 64 – 128 GB. Tato paměť slouží k ukládání dat, která potřebujete pro jednotlivé aplikace, fotek, videí, knih a všech souborů, jenž na tabletu chcete mít.
Celkovou uváděnou paměť tabletu nikdy nemáte k dispozici neboť část z ní si „ukrojí“ systém pro své vlastní potřeby.
Tablety se systémem Android můžete velice jednoduše doplňovat díky slotu pro paměťové karty o externí paměť. Standardně jsou o velikosti 32GB, některé modely zvládají i větší. Pokud k tomu přičtete možnost připojit přes USB konektor přenosné disky, flash paměti atd., tak nedostatkem prostoru trpět nebudete.
Pro paměť a to hlavně interní, stejně jako pro procesor, platí jasné: čím více – tím lépe.

  1. Kapacita baterie

Kapacita vestavěné baterie se udává v jednotkách mAh. Velká kapacita baterie vám umožňuje delší dobu práce na tabletu. To oceníte při výuce hlavně s ohledem na ne úplně jednoduché zajištění nabíjení tabletů v jejím průběhu.
Hodnoty kapacity se pohybují cca od 3000 mAh až přes 9000 mAh. Neplatí vždy přímá úměra, že tablet s větší kapacitou baterie vydrží déle, neboť záleží hlavně na tom, jak moc energie spotřebuje displej, Wi-Fi, procesor, paměť a vše ostatní.
Výrobci udávají dobu činnosti tabletu při přehrávání videa až do úplného vybití nebo spuštění s fungující Wi-Fi. Tyto údaje naleznete i v testech tabletů. Nicméně jej berte s rezervou, neboť u výrobců se jedná o „laboratorní“ podmínky, které v běžném životě nedosáhnete a navíc, co kus to originál s trochu jinou výdrží.
Nejlepší tablety Android se pohybují při přehrávání videa cca v délkách 9 hodiny (např. Prestigio MultiPad 4 QUANTUM 10.1), ale hravě je strčí do kapsy modely Apple s operačním systémem iOS7 např. nejnovější Apple iPad Air s délkou nad 12 hodin.

  1. Připojení tabletů vzduchem i kabelem

Bezdrátové připojení

Bez připojení tabletu k internetu nebo k jinému přístroji by z nich byly jen osamocené ostrovy. Proto snad všechny tablety mají připojení k bezdrátové Wi-Fi síti. Ty lepší modely mají bluetooth a někdy naleznete i možnost GSM připojení pomocí SIM karty (3G sítě). To je určeno hlavně pro datové přenosy mimo oblasti pokryté Wi-Fi sítí, což je skoro kdekoliv mimo budovy nebo města.

Bezdrátové připojení využijete pro hledání informací na internetu, instalaci nebo aktualizaci aplikací, sdílení fotek a videí, ale také i pro používání datových úložišť DropBox, Google disk nebo OneDrive od Microsoftu. Přes něj budete se studenty komunikovat e-mailem, sdílet dokumenty a spolupracovat.
Připojení kabelem

Mini USB konektor u tabletů Android budete používat po připojení k PC nejen pro nabíjení tabletu, ale i jeho zobrazení jako USB úložiště. V PC nebo notebooku se vám pak tablet objeví jako další disk a snadno do něj (nebo z něj) dostanete jakékoliv soubory. Do konektoru můžete zapojit i libovolné jiné úložiště – USB flash disk, přenosné disky, čtečku karet atd. a přímo v tabletu kopírovat a organizovat soubory i složky na paměťových médiích. Konektorem připojíte i množství všemožných periferií jako jsou bezdrátové klávesnice, myši atd.
U tabletů Apple tyto rozsáhlé možnosti nemáte hned k dispozici. Jste vázáni jen na připojení tabletu k počítači a činnosti, které vám umožní software iTunes. Ale i zde zvládnete dostat soubory do a z tabletu.
Tablety Apple používají svůj vlastní systémový konektor - Lightning a i pro něj existují velké možnosti připojení dalších zařízení, nicméně pokaždé musíte kupovat redukci mezi tímto speciálním konektorem a zařízením, které chcete připojit. Ceny těchto redukcí začínají na cca 469,-, ale často jsou i v řádu 1,5 tisíce Kč.

Přenos obrazu

Poslední konektor, který stojí za zmínku, je mini HDMI pro přenos obrazu i zvuku do externích zařízení jakými jsou monitory, ploché displeje, televize nebo projektory. Nejjednodušší je připojení kabelem, což vás ale omezuje při pohybu s tabletem po třídě.

Druhou variantou je připojení pomocí Wi-Fi. To zatím u systému Android není jednoduché. Různí výrobci to řeší různými doplňkovými zařízeními a ne vždy to dobře funguje. Vyřešit by se to mělo technologií Miracast, ale tu naleznete zatím jen v několika málo novinkách u tabletů a chytrých telefonů.
Apple k tomu používá také další produkt – Apple TV, který zvládá technologii AirPlay. Apple TV po instalaci funguje velice jednoduše, a pokud se přiblížíte do jeho bezdrátového dosahu, jste připraveni ze svého Apple zařízení „promítat“. Bohužel, platí to pouze pro tablety či přenosná zařízení Apple se systémem iOS. Navíc pořizovací cena Apple TV je kolem 2.800 Kč.

  1. Objektiv

Pokud plánujete používat tablet jako fotoaparát, videokameru a pro videohovory, měly by vás zajímat počty objektivů a jejich kvalita. Většinou jsou objektivy dva – přední (snímá prostor před displejem neboli vás) a zadní, který je na zadní straně tabletu. Jejich rozlišení určuje počet megapixelů a často přední objektiv mívá méně Mpx než zadní. Hodnoty se pohybují od 0,3 Mpx až do cca 5 megapixelů. Zadní kamera u nejvyšších (a také nejdražších tabletů) dokáže natáčet i video ve FullHD rozlišení 1080p.

Z mých zkušeností lepší ovládání nabízí videokamera a digitální fotoaparát, ale pokud jste v terénu nebo pořizujete momentky, lze tablety využít. Nenajdete na nich takové možnosti nastavení a nepadnou ani tak dobře do ruky, ale použitelné jsou.

  1. Přepravní pouzdro

Jedno z nejdůležitějších příslušenství k tabletu je bezpochyby pouzdro nebo kryt. Jeho úkolem je chránit displej, objektivy i celý povrch tabletu před poškrábáním a jiným poškozením. To se může přihodit nejen v tašce či batohu, ale i při posouvání tabletu po stole nebo položení displejem dolů. Pevná pouzdra tablet ochrání do určité míry i v případě pádu.
Některé značky dávají k tabletu již přímo v balení ochranné pouzdro, většinou koženkové nebo kožené. Dokoupit se dají i silikonová nebo pevná pouzdra. Doporučuji do pouzdra vždy investovat peníze navíc, protože to nejdražší, co máte, je tablet a data v něm. A jak víte, děti ve škole jsou dostatečně živé na to, aby se výhody kvalitního pouzdra ukázaly během každé přestávky.

  1. Závěr

V článku jsem se pokusil shrnout mé zkušenosti s nejpodstatnějšími parametry, nad kterými by se měla zamyslet každá škola při výběru tabletů do výuky. Pokud využijete „výhodné“ nabídky nějakého dodavatele a nebudete tušit, jak tablety chcete používat, může se vám stát, že tablety zůstanou zamčené ve skříni vaší počítačové učebny. A to by byla škoda, neboť výuka s nimi je efektivnější a zábavnější nejen pro žáky, ale i pro učitele.
Jaký je váš názor?

Zkrácená verze článku, který si v plném znění můžete přečíst na www.interaktivniskoleni.cz.



11 komentářů:

Libor Klubal řekl(a)...
24. března 2014 v 9:03  

Tak nějak mám pocit, že poměrně důležitým parametrem je i operační systém. Jeho schopnost využít hardware tabletu, dostupnost aplikací pro danou platformu a v neposlední řadě také možnost hromadné správy takových zařízení. Důležitou částí je také schopnost dodavatele poskytnout školení pro budoucí uživatele - a to zejména metodické pro potřeby výuky, ne pouze na ovládání zařízení po technické stránce.
Pouhé omezení výběru zařízení podle hardwarových parametrů je pro školu špatně.

Simona CARCY řekl(a)...
24. března 2014 v 9:46  

Pane Klubale, to, co píšete zde: Důležitou částí je také schopnost dodavatele poskytnout školení pro budoucí uživatele - a to zejména metodické pro potřeby výuky, ne pouze na ovládání zařízení po technické stránce, ukazuje ta typickou bolest dnešního učitele. Učitelům nestačí, že někdo vyrobil a otestoval a uvedl do provozu jeho automobil. Vy trváte na to, že dealer Fabie musí uspořádat školení na to, jak metodicky správně Fabii používat ve výuce. To je samozřejmě mimo. Snažíte se na výrobce zařízení, která byste rád použil ve výuce, odpovědnost za to, že vy to s nimi neumíte. Tady asi nepomůže ani kariérní řád.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. března 2014 v 10:15  

Jaké by takový tablet měl mít parametry, aby především žáci pochopili, že sebelepší, ale samotné parametry tabletu, programové vybavení, a ani kvalita připojení nestačí.

Libor Klubal řekl(a)...
24. března 2014 v 10:57  

Simona CARCY: Ale dealer Fabie předpokládá, že zákazník absolvoval autoškolu a změny v řízení automobilu nejsou natolik dramatické. Bohužel překotný vývoj technologií použitelných pro učitele způsobil, že dovednosti získané při studiu na PedF je nutné výrazně aktualizovat. Určitě existuje spousta učitelů, kteří to zvládnou sami, ale někteří potřebují jistou míru pomoci. S odvoláním na Váš příměr - pokud si bude starší řidič kupovat nový automobil s automatickou převodovkou, adaptivním tempomatem a parkovacím asistentem, dealer by ho měl o možnostech využití těchto systémů poučit.

BoBr řekl(a)...
24. března 2014 v 11:06  

"dovednosti získané při studiu na PedF je nutné výrazně aktualizovat" - Snad mohu být v tomto směru považován za znalého. Musím ovšem konstatovat, že se z pohledu metodického využití technologií vesměs nejedná o aktualizaci, ale o iniciaci. Od firem se jí určitě nedočkáme!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. března 2014 v 11:09  

"Učitelům nestačí, že někdo vyrobil a otestoval a uvedl do provozu jeho automobil. Vy trváte na to, že dealer Fabie musí uspořádat školení na to, jak metodicky správně Fabii používat ve výuce. To je samozřejmě mimo. Snažíte se na výrobce zařízení, která byste rád použil ve výuce, "

Tak mimo jste Vy s hodnocením, učitelů. Tablet není vytvořen pro "výuku", takže použít tablet jako tablet není žádný problém.

Ovšem proč musí každý učitel sám řesit stejné problémy dokola? Firmy platí zaměstnancům školení na nový sw., účetní jezdí na školení taktéž, řidiči mají školení a jezdí se skoro stejně už 50 let.

Ale učitele vhoďme do vody, ať si to řeší každý sám. Nevidím důvod, proč by nemohl existovat alespoň stručný přehled co a jak s tabletem ve škole, počínaje řešení správy systému, konče speciálně aplikacemi vhodnými do výuky.

Sám jsem hledal aplikace pro násobení a sčítání pro první stupeň + poznávání hodin. Aplikací (včetně cizojazyčných) je spousta, ale vybrat rozumnou je problém a zabere to dost času (nakonec jsem našel, ale obě jsem musel zaplatit - jak by to řešila škola, nevím). Proč probůh učitelům nevyjít vstříc?

Jediné, s čím bych souhlasil je, že to nemusí být dealer nebo výrobce, kdo pomůže. Ale NĚKDO by mohl.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. března 2014 v 12:13  

Když už si člověk kupuje auto, měl by mít představu, jestli vůbec a k čemu se mu automobil hodí.
'Normálně jsem jezdil na okres autobusem, bez problémů, dobrý spoj, k zastávce kolem kravína tři minuty. Teď jsme nafasovali nová firemní auta, prý abychom nebyli ve Lhotě sto let za opicemi. Nevíte někdo k čemu je ten tempomat?'
Hele, já třeba vůbec netuším, k čemu bych ty tablety v informatice využil. Leda někam s routrem na palouk. Zjara.

Unknown řekl(a)...
24. března 2014 v 17:52  

Myslím, že stejně jako s interaktivními tabulemi ani s tablety nejsou učitelé hozeni do vody. Existují certifikovaná školení pro využití tabletů ve výuce nezávisle na operačním systému (Android, iOS nebo Win). Při těch, která já lektoruji, se postupně zabývám nejen ovládáním tabletů, ale i jejich vzájemnou komunikací, cloudovými službami a on-line či off-line aplikacemi. Hlavní důraz vždy kladu na snadné použití ve výuce, metodiku zapojení žáků s co nejmenším zatížení učitelů správou a přípravou hodiny. Zájemci se mohou informovat na www.interaktivniskoleni.cz
Výuka jen na tabletech bez papíru, tužky a knihy, ale rozhodně není zatím myslitelná a pevně doufám také nikdy nebude.

obyčejná učitelka řekl(a)...
25. března 2014 v 15:21  

aplikace pro násobení a sčítání pro první stupeň + poznávání hodin...vybrat rozumnou je problém a zabere to dost času, nakonec jsem našel, ale obě jsem musel zaplatit
A není lepší procvičit počty při procházce lesem a hodiny koupit papírové, nebo využít starší budík? Na násobilku jsou nejlepší kostky od vrchcábů (2 a 2).

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
25. března 2014 v 16:41  

Obycejna ucitelka:

Není. Kluk (2. třída) se výrazně v počítání zlepšil. Denně spočítá minimálně 60 příkladů na odčítání (dělal mu problém přechod přes desítku) do 20.

Denně spočítá 24 příkladů na dělení 3 a 4
a totéž na násobení.

Udělá to beze mne, trvá mu to maximálně 15 minut i s komentováním. Jsem zastáncem staré školy, takže násobilku musí prostě odhrkat - znát zpaměti.

U příkladů na odčítání se zlepšil z prvních 35 - 40 sekund na 12 příkladů na momentální rekord 21 sekund. Sám to naťukám za 14 - 15.
Odčítaní procvičuje výhradně na čas, počítají se mu jen sady bez chyby a do 35 sekund, ale ten limit už je prakticky zbytečný.

Když se chceme projít, jdeme se projít. Já ovšem potřebuji aby ovládal bezpečně a rychle základy a ne počítal na prstech půl hodiny.

Aplikace je česká, stála pár korun (teď nevím, mezi 50 - 100 Kč). Je tam volitelné sčítání, odčítání a násobení.

Osobně považuji tuto aplikaci za vynikající a přínos této aplikace na tabletu/telefonu pro dítě jako moje, značný (pro některé děti je to možná zbytečné).

Pro Pytlíka: zlepšení je měřitelné a potvrzené.

Podobně to fungovalo s časem, ručičkami jsem točil na skutečných hodinách, ovšem nedařilo se. Aplikace na tabletu pomohla více než "obyčejné skutečné" hodiny.

Vystupuji jako kritik plošného zavádění tabletů do škol, ale v individuálních případech (a také při použití doma) jejich přínos nepopírám.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. března 2014 v 19:45  

Pro Pytlíka: zlepšení je měřitelné a potvrzené.

Nakonec proč ne. Vždyť k tomu ty technologie jsou, aby pomáhaly. Ovšem dělat z toho jediný možný způsob čehokoli, s tím, že kdo ne, je za trumpetu?
Hele, jako malý capart jsem začal pít zdravé mléko teprve tehdy, až jsem si jej mohl nalévat sám z moderních skleněných lahví, a bryndat jej po stole. Nesnáším to krabicové. Brrr.
Obdobně jako tu kdysi psal pan Poste. restante: švp podle rvp? Proč ne. Ale pouze když mám jen obtížně zvladatelnou potřebu užít si taky trochu srandy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.