Lucie Vaškeová: Co podle třídní učitelky Ferko ani ostatní Romové ve třídě neumí

středa 26. února 2014 ·

Mám nějaké představy, co by tak kluk ve třetí třídě měl znát. Setkání s třídní učitelkou mého svěřence mi ale hodně srazilo hřebínek, čekají mne střety, na které vůbec nejsem připravena.

Na začátku doučování je vždycky lepší co nejvíce vyzvědět nejen od rodičů, ale i od učitelek. Když tedy Petra Banďouchová, která má v Muzeu romské kultury doučování na starosti, navrhla setkání s třídní učitelkou Ferka (jméno jsem si vymyslela), uvítala jsem ho.

Podle toho, co jsem věděla, byl dosud Ferko ve zvláštní škole, protože si maminka myslela, že to bude mít jednodušší. Z důvodů, které neznám, je nyní chlapec v klasické základní škole. To, že se ve třídě udrží, mělo být cílem mého doučování.

Ve škole nás přivítala vcelku milá a energická dáma. Ve třídě má 18 žáků, všichni jsou Romové. Z jejího líčení normální hodiny mi bylo docela úzko, zní to spíše jako boj o přežití. Ferko prý ale patří mezi několik málo hodných žáků. Jeho maminka navíc dbá na to, aby do školy chodil. Když je Ferko nemocný, jde mu do školy pro úkoly. Doma už mu s nimi pomoci příliš neumí, ale i tak představuje mezi rodiči bílou vránu. Koneckonců byla to ona, kdo šel do MRK poprosit o doučování.

Bavily jsme se o tom, na co se mám při práci s Ferkem zaměřit. V hlavě mi tane spousta otázek. Možná jsem ale něco špatně pochopila a leccos se časem ukáže být trochu jinak.

Do dvacíti na prstech

I ty děti, co jakž takž umí počítat, počítají na prstech. Do desítky. Do dvacíti už počítání vyžaduje velké soustředění, do stovky neumí skoro nikdo skoro nic. S Ferkem máme procvičovat hlavně malou násobilku, sčítání a odečítání do sta.

Na sever leda na Francouzskou, na jih na Cejl

Probírá se mapa České republiky, světové strany, státní vlajka a státní znak. Děti se prý na to vůbec nechytají. Jenže... Jak by mohly, prý spousta z nich nikdy nebyla ani mimo svou čtvrť. Jak by mohly alespoň trochu chápat velkolepý pojem státu ležícího mezi jinými státy?

Děcka musí také umět rozlišovat živou a neživou přírodu a dělit třeba zvířata na savce, plazy, ptáky atd. Zní to jednoduše, ale to jsem ještě netušila, že Ferko na obrázku nepozná kohoutka, želvu ani sysla. Že nebude vědět, co to je.

O půlnoci jako v pravé poledne

Na tabuli ve třídě se každý den píše, co je za den, třeba "pondělí 17. února 2014". Děti ale neumí zařadit březen do jara a listopad do podzimu. Nechápou tok času a střídání ročních období.
Žáci také neumí hodiny. Ani s rafičkami, ani číslové, neumí ukázat "půl třetí", neví, kdy začíná škola, neznají poledne ani půlnoc. Začínám být opravdu vylekaná. Jak by také mohlo děcko chápat, že den má 24 hodin, když v devíti (!) letech do 24 sotva napočítá?

Paní učitelka výklad oživuje příkladem, že děti nepoznají podle hodin nad dveřmi velkou přestávku, kdy mají sníst svačinu. Stále se jí ptají, jestli "už můžou jíst", protože chodí do školy většinou bez snídaně a kvůli hladu jejich soustředění nestojí za nic.

Jazyk nemá kosti, ale může zlámat vaz

A tady pro mne osobně leží veliký kámen úrazu. Děcka neumí česky ani mluvit, ani číst, ani psát, v komunikaci používají příšernou hatmatilku. Nemají slovní zásobu, zkušenosti, obrazotvornost. Doma se nečte. Neumí vytvořit větu, natožpak rozvitou. Že mám s Ferkem procvičovat prvních pět slovních druhů? Tak abstraktní úkol mi už v tu chvíli připadá jako vtip.

Sladkou tečkou na závěr bylo ujištění paní učitelky, že Ferko není pozadu! Po třech letech ve zvláštní škole není v učivu oproti novým spolužákům na "normální škole" pozadu. Neumí pořádně číst, psát, mluvit ani počítat, jeho rozhled a znalosti jsou malinké a ano, ještě jednou si to řekněme, není pozadu.

Odcházím ze schůzky ve škole se sebevědomím na nule. Když jsem v minulosti doučovala, šlo většinou o děcka "z dobrých rodin". Stačilo jim protřepat hlavy, uspořádat jejich znalosti, tuhle něco doplnit, tady párkrát vysvětlit, zadat domácí úkoly, procvičit opakované chyby, ještě jednou vysvětlit a poslat k přijímačkám. Potýkala jsem se s konkrétními problémy typu "nebaví mě rovnice". Tady jsem sotva začala a už mám pocit, že stojím v pohyblivém písku.

Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu na RESPEKT.cz

Předchozí článek cyklu: Rozhodla jsem se doučovat malého Roma

7 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2014 v 0:55  

Doufám, že se dočteme i pokračování a že si to přečte více čtenářů.

Možná i některým pak dojde, co způsobí několik takto "pokročilých" žáků v "normální" třídě.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2014 v 1:30  

byl dosud Ferko ve zvláštní škole... Z důvodů, které neznám, je nyní chlapec v klasické základní škole... Ve třídě má 18 žáků, všichni jsou Romové.

Přijde mi to všechno takové prapodivné, jakoby z jiného světa. Tak trošku slohové cvičení, fabulace.

děti nepoznají podle hodin nad dveřmi velkou přestávku, kdy mají sníst svačinu

Tomu tedy nevěřím zhola.
V každém případě vřele doporučuji zahajovat vyučování velkou přestávkou. Třeba se soustředění těch nebohých Romčat povylepší.

alespoň trochu chápat velkolepý pojem státu ležícího mezi jinými státy

Skoro bych se vsadil, že dětičky přinejmenším vědí, kde leží Británie a Kanada.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2014 v 6:57  

"děti nepoznají podle hodin nad dveřmi velkou přestávku, kdy mají sníst svačinu"

Tak toto zrovna věřte, potvrzuji. Poznat hodiny (ručičkové) neumějí ještě někteří šesťáci.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2014 v 7:01  

Mimochodem, i to ostatní se zdá být normální, časem to dorazí i k Vám...

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2014 v 9:36  

časem to dorazí i k Vám

Takhle homogenní třída na gymnáziu? Ale tak nakonec, proč ne.
'Česká vláda podle rozsudku ze 13.11 2007 porušila právo 18 romských dětí z Ostravska na vzdělání a zákaz diskriminace tím, že byly zařazeny do zvláštních škol.'
Viz http://bit.ly/1prQ5A3

V každém případě, měl-li Pavlov pravdu, měly by hladové děti při rozložení ručiček na desáté hodině začít slintat.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2014 v 9:55  

Tak trend snižování požadavků na studentu už tu je. Počet opravdu studijních typů klesá, počet nestudijních roste.

Po dostatečně dlouhé době bude gymnázium mít podobné třídy :-) nebo gymnázia budou muset zavřít.

Počet 18 "sociálně znevýhodněných" žáků v normální ZŠ je jeden z hlavních důvodů front u zápisu do prvních tříd - tedy fronta je na všech školách okolo "této".

olavek řekl(a)...
3. března 2014 v 19:09  

Šílená představa, ale při tom všem, co vím, o romské komunitě to není zas až tak překvapující. Často si tyto děti neumí ani umýt ruce, když začnou navštěvovat 1. třídu, do základní školy nechodí právě proto, že na "zvláštní" to zvládnou vždycky, kdežto na klasické ZŠ se musí učit - a i doma a to většinou nemají s kým, atd. atd...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.