Nový trend škol: Projekty, kdy si studenti na problém doslova „sáhnou“

úterý 24. září 2013 ·

Učit se chránit přírodu podle učebnic? Školy od toho upouštějí. Je to moc nudné, a aby se studenti a žáci něco opravdu naučili, měli by se u toho třeba i ušpinit. V září mají příležitost zapojit se do několika projektů, kde si na realitu doslova sáhnou. Jeden z nich vede spolu s Člověkem v tísni organizace ADRA. Jmenuje se Světová škola a děti se v něm naučí dokonce i komunikovat s novináři.


Školy zařazují do vzdělávacího procesu stále více témat jako je ochrana životního prostředí, celosvětové hospodaření s vodou, likvidace odpadů. Vede je k tomu závazný dokument Rámcový vzdělávací program. Podle odborníků je to jedině dobře, a čím víc, tím lépe. Jenže ne každý učitel umí být „srdcař“ a vtáhnout své svěřence do problému. Pavel Franc z Ekologického právního servisu s tím má zkušenost. Sám se na vzdělávání mladých lidí v ekologii podílí. „Odříkat něco ze skript je k ničemu. Jestli chcete z mladých lidí vychovat uvědomělé občany, kteří se budou jednou bít za čistou Zemi, musíte jim ukázat realitu. Ale ne na obrázku. Tak, aby ji viděli na vlastní oči.“ Studenti, kteří spolupracují s Ekologickým právním servisem, se dostanou ke konkrétním případům a takzvaně natvrdo je mohou začít řešit. Jde například o spory kvůli kácení stromů nebo o ochranu ovzduší, které znečišťují podniky tím, že nedodržují normy apod. „Taková zkušenost je k nezaplacení. Prožijí boj s úřady, nespravedlností a lhostejností, a to většinou definitivně změní jejich nazírání na svět,“ vysvětluje Franc. To je prý ta nejlepší forma výuky.

Také na základních a středních školách se rozšiřují projekty, které vyžadují aktivní přístup žáků a studentů. Podle Martina Malčíka z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, který se zabývá testováním vědomostí a dovedností žáků, je výuka praktickou cestou nesmírně důležitá pro jejich duševní vývoj. „Vede děti k samostatnosti, ony pak lépe pochopí souvislosti a uvědomí si, že se jich ta problematika osobně týká,“ říká Malčík. A jedním dechem dodává, že vše záleží na učiteli. „Pokud neumí dětem vysvětlit smysl probíraného učiva, stane se takové sdělení jen několika řádky v sešitě studenta,“ upozorňuje. Je totiž na každé škole a na každém pedagogovi, jak průřezová témata v učebním plánu uchopí.

Konkrétně „Globální témata“ jsou ve společnosti stále naléhavější a také Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se snaží o jejich větší zastoupení v různých předmětech. „Kromě toho se snažíme zlepšovat metodiku. A také se zaměřujeme na vzdělávání pedagogů,“ uvedl mluvčí ministerstva Marek Zeman s tím, že ministerstvo bude za dva roky vyhodnocovat, jestli je systém dobře nastavený, anebo bude potřeba globální témata ještě přidávat.

Základní a střední školy se právě v září mohou rozhodnout, jakým projektem se pokusí obohatit školní výuku. Jedenáct škol v republice v minulém školním roce získalo titul Světová škola v rámci projektu, který realizuje Člověk v tísni a organizace ADRA ve spolupráci s dalšími nevládními organizacemi. „Smyslem je ukázat žákům a studentům, že i oni svým konáním mohou ovlivnit něco na jiném konci planety. Témata si vyberou školy samy, my jsme v roli konzultantů. Děti si celý úkol zpracují a na závěr do něj vtáhnou i veřejnost a novináře,“ říká Tereza Čajková z Programu globálního rozvojového vzdělávání organizace ADRA.

Vloni se do projektu zapojilo například havířovské gymnázium. „Několik let se věnujeme adopci na dálku, různým dobročinným a charitativním koncertům. Teď jsme se vrhli na problematiku třídění odpadu. Vybavili jsme školu kontejnery a zavedli třídění nejdřív u nás, pak se vypravili do ulic. Studenti zjišťovali, co tom ví obyvatelé Havířova, a byli někdy překvapení, že to není velká sláva. Takže teď se snaží o určitou osvětu a baví je to,“ popsala Kateřina Kyjovská z Havířovského gymnázia, která projekt na škole vede.

V Rakovníku se zase studenti „obuli“ do problému s dostupností pitné vody, v Liberci se mladí lidé snažili například vypočítat dopady umělého zasněžování sjezdovek na okolní přírodu.

O projektu Světová škola:

V České republice uděluje ocenění Světová škola nevládní nezisková organizace Člověk v tísni. ADRA koordinuje projekt Světová škola ve spolupráci se vzdělávacím programem Varianty společnosti Člověk v tísni od roku 2012.

Školy, které se do projektu zapojí a dokončí ho, získají certifikát Světová škola. V Česku ho má třicet základních a středních škol, v tomto školním roce se o něj bude ucházet dalších devětadvacet. Základní filozofie podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.

Do projektu Světová škola se mohou přihlásit školy ještě do konce září. Více informací na http://www.adra.cz/prvak/svetova-skola

ADRA projekty globálního rozvojového vzdělávání realizuje od roku 2006 za podpory Ministerstva zahraničních věcí ČR prostřednictvím České rozvojové agentury. V roce 2008 převzalo nad programem záštitu Informační centrum OSN v Praze.

O globálních tématech v učebních plánech škol:

Globální témata jsou již dnes součástí Rámcových vzdělávacích programů, zejména ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět (tematické okruhy Místo, kde žijeme a Lidé kolem nás), Člověk a společnost (Výchova k občanství) a Člověk a příroda (Zeměpis, Přírodopis, Fyzika), dále pak v průřezových tématech Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Mediální výchova a Environmentální výchova. Rámcové vzdělávací programy jsou celostátně závazné pro všechny typy škol v rejstříku škol a školských zařízení a školy si je konkretizují a případně i obohacují o další témata ve Školních vzdělávacích programech. Globální problematika není samostatný předmět ve výuce, ale školy by témata měly zařazovat například do ekologie, zeměpisu a občanské nauky.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.