Maturanti se dozvědí, jak dopadli v didaktických testech

středa 15. května 2013 ·

Nejpozději zítra budou maturanti seznámeni s výsledky svých didaktických testů  jarního termínu státní maturitní zkoušky, školám je CERMAT rozeslal již dnes.


"Maturita v letošním roce probíhá v mnohem lepší atmosféře a podmínkách. Zlepšení  informovanosti a transparentnosti celého procesu hodnotí pozitivně  jak učitelé, tak i sami studenti. Jsem rád, že opatření, která jsme udělali, zajistila zadání korektních úloh a že jsme se vyhnuli chybám, k nimž docházelo v minulém roce," komentuje průběh státní maturity ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala.

Jak dopadly průměrné  výsledky na celostátní úrovni?

Neúspěšnost „prvomaturantů“ u didaktického testu první povinné zkoušky – z českého jazyka - je letos 1,9 % z těch, kteří se ke zkoušce dostavili. Neúčast se pohybovala kolem 11 % z celkového počtu 90,5 tisíce maturujících v řádném termínu.

Didaktický test z 2. povinné zkoušky (na výběr byla matematika či cizí jazyk) nevykonalo úspěšně  necelých 9 % maturantů v řádném termínu.

Konkrétně, zkoušku z matematiky nezvládlo 20,6 % maturantů řádného termínu, kteří se ke zkoušce dostavili. Neúspěšnost v didaktickém testu z matematiky je srovnatelná s loňským rokem, potvrzuje dlouhodobější problém v této oblasti, kterým se MŠMT intenzivně zabývá. Proto MŠMT podpořilo několik projektů zaměřených na výuku matematiky a přírodovědných oborů.

Test z cizího jazyka skončil nezdarem pro 2,6 % konajících tuto zkoušku v řádném termínu. Z toho neúspěšnost v anglickém jazyce byla 2,4 %, v německém jazyce 7,7 %, v ruském jazyce 0,9 %, ve španělském jazyce 1,7 %. V případě  francouzského jazyka uspěli všichni maturanti.

Celkově proběhly letošní  didaktické testy bez vážnějších incidentů. Validační  komise CERMATu konstatovaly, že jak jednotlivé úlohy, tak i celé testy splňují podmínky validních zadání maturitní  zkoušky. Pouze v jednom případě rozhodla validační komise českého jazyka a literatury o úpravě hodnocení úlohy v testu z českého jazyka a literatury. Důvodem byly rozdíly v jednotlivých vydáních Pravidel českého pravopisu. Komise v tomto případě rozhodla uznat maturantům všechny odpovědi jako správné. Validační komise CERMATu potvrdily, že všechny úlohy plně odpovídaly katalogu požadavků.

"Děkuji všem, kteří se na průběhu maturit podílejí, a přeji maturantům  úspěšné zvládnutí dalších částí maturitních zkoušek," dodává ministr Petr Fiala.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. května 2013 v 17:34  

Nechápu....
Obtížnost byla asi taková, že jsem se se svými deváťáky shodla na tom, že by maturitní testy zvládli také (jedničkáři a dvojkaři), pravda - pohoršili by si na 3 až 4, cca 1/4 - 1/3 se přece jen na ZŠ nevyučuje.
Nabízí se otázka, co se tedy budoucí maturanti v matematice celé 4 roky učí a jak???

Anonymní řekl(a)...
15. května 2013 v 18:34  

Kromě výsledků didaktických testů musí podle vyhlášky znát maturanti i své výsledky z písemných prací před zahájením ústních zkoušek. Pravda, na zveřejnění výsledků PP z cizích jazyků má cermat ještě asi 12 h, ale je to další ukázka, jak cermat pracuje... Opět nám na školách nedává čas na to, abychom tyto výsledky byli schopni předát v zákonné době studentům.

Puďa řekl(a)...
15. května 2013 v 19:36  

Chápu rozhořčení, taky to na škole vidím na poslední chvíli. Tedy na chvíli před losováním otázky. "Maturante, než si vylosujete, písemná práce dopadla takto..."

krtek řekl(a)...
15. května 2013 v 20:30  

Ad 17:34
Jedničkáři a dvojkaři jsou na gymnáziu a jedou si po svém, ostatní se horko těžko odučují základní školu. A - jak je vidět - pětina z těch, kteří jsou "leví" na jazyky, to nezvládne. A do toho se ještě pokoušíme učit funkce (odhadem 2/3 nepochopí), zopakovat stereometrii a planimetrii (1/2 nepochopí).
Přeji Vám Vaše deváťáky jedničkáře a dvojkaře, bohužel je nepotkám. Ať se učí pro sebe a připravují na akademickou VŠ.

Anonymní řekl(a)...
15. května 2013 v 22:48  

"ostatní se horko těžko doučují základní školu"

A co tedy prosím Vás pohledávají na maturitních oborech?

Už mě ty kecy docela rozčilují. Chceš mít maturitu, tak sakra ukaž, že něco umíš. A já to teď vzhledem k tomu, že nám začali ze školy odcházet skoro propadlíci na maturitní obory, začínám aplikovat i na základce. Chceš mít ukončené základní vzdělávání, tak dokaž, že máš na to zvládnout v matematice lomené výrazy, soustavy rovnic, goniometrické funkce atd. Jinak bohužel.

Anonymní řekl(a)...
15. května 2013 v 23:22  

Krtku, Vy myslíte, že 80% populace jsou trojkaři, čtyřkaři a pětkaři? To asi ne, že?
Pavel

Anonymní řekl(a)...
15. května 2013 v 23:27  

Myslím, že to není tak špatný odhad. Zhruba polovina populace má co dělat na střední škole, z těch necelá polovina má na 1 až 2, zbytek 3 a výš.

Viktor Š.

krtek řekl(a)...
16. května 2013 v 12:07  

Viktore, já bych to zvedl na 2/3. A zvýšil prestiž povoláním bez maturity - mně osobně je bližší slušný kovář, metař, prodavačka, ..., než arogantní učitel, doktor, knihovník (nutkalo mne to zmínit managera, bankéře, politika, ale nechci paušalizovat;-)
---
Pavle, myslíte 80 % jako studentů na středních odborných školách a učilištích? Řekl bych, že i na gymnázia se trojkař dostane.;-)
---
Ad 22:48
Učíte? Dáváte deváťákovi pětku, když neumí goniometrické funkce pravoúhlého trojúhelníku? A co rodiče, ředitel, zřizovatel?
Máte pravdu, většina studentů nesplňuje všechny kompetence podle RVP (asi jsem to nepochopil, ale proč se v RVP říká něco, co víme, že je abstraktní ideální případ?), taky si nějaká vnitřní kritéria stanovuji (jako například zvládá samostatně příklady z Bělouna - Sbírka pro ZŠ, i když učím na SŠ).

Anonymní řekl(a)...
16. května 2013 v 14:55  

Na některých gymnáziích v Praze nepohrdnou ani čtverkaři... :-D

Anonymní řekl(a)...
16. května 2013 v 17:27  

Opět vyzývám, jmenujte! Ať víme, která to jsou a kolik jich je. Jinak to jsou jenom hospodské kecy.
Pavel

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.