Přehled doporučení pro působení učitelů v online prostředí předkládaní sdružením Edutopia jako výstup nedávné konference mezinárodního profesního sdružení ASCD.
Vzdělávací portál Edutopia spravuje americká nadace The George Lucas Educational Foundation. Na metodickém portálu RVP (Spomocník) patří k poměrně často využívaným informačním zdrojům. Připomeňme si třeba Online learning podle Edutopia nebo Technologická transformace vzdělávání podle Prenského.
Vizí společnosti Edutopia je budování světa, kde hraje významnou roli inovace ve vzdělávání. Součástí takového světa jsou nejen žáci a učitelé jako přímí účastníci edukace, ale i rodiče, politici, vedení škol a všichni ostatní lidé, kteří mohou pomoci ke zlepšení vzdělávacího procesu. Samozřejmostí je pak přístup k novým technologiím. Školní aktivity by u žáků měly rozvíjet tři základní dovednosti: umět nalézt potřebnou informaci, dokázat zhodnotit kvalitu informace a umět informaci využít k dosažení určitého cíle. Portál Edutopia tak slouží jako místo pro inspiraci učitelů, mapuje aktuální dění a pomáhá prosazovat nové trendy ve světě vzdělávacích technologií. Informace, které se portál poskytuje, mají přispět k pozitivní změně ve školách – především v zapojení žáků do vzdělávacího procesu a v inovaci výukových strategií založených na nových metodách hodnocení výsledků.
V poslední době se Edutopia poměrně dost věnuje přípravě učitelů na působení v online prostředí. Právě touto problematikou se zabývala nedávná konference mezinárodního profesního sdružení ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development), pro niž je rozvoj učitelů hlavní náplní. Výsledkem jsou následující typy, jak se stát správným „online učitelem“ [1].
1. Naučte se přijímat chyby.
Pokud se učíme něco nového, téměř vždy uděláme nějaké chyby. Cesta k tomu, stát se dobrým učitelem, ale přece není možná bez dělání chyb. Jestliže se rozhodneme učit online, buďme si jistí, že chyby uděláme, ale přijměme je a poučme se z nich. Jedině tak lze nakonec dospět k přesvědčení, že to má smysl. Nezapomínejme, že v tom nejsme sami. Na chyby a jejich důležitou roli v procesu poznávání poukazuje řada odborníků. Podívejte se třeba na následující tematicky zaměřený výběr z konference TED – 7 Wondreful TED Talks on Learning from Failure.
2. Najděte si vlastní cestu k zapojení.
Jestliže se rozhodneme sami najít vlastní platformu nebo sociální síť, kterou budeme využívat, přináší nám to vždy jistá úskalí (třeba díky neznalosti ovládání). Na druhé straně máme mnohem větší tvůrčí potenciál. Vyučující, kteří krok za krokem podle manuálu zjišťují, jak pracovat na sociální síti Twitter se sice nakonec dokážou propojit s jinými vyučujícími, avšak jejich schopnost samostatně zkoumat celé prostředí internetu je stále velmi omezená. Nelze říci, že právě jedna cesta je správnou cestou pro všechny. Pokud dáme pedagogům volnost v rozhodování, je mnohem pravděpodobnější, že se zorientují v sociálních sítích sami a vyberou pro své propojení s kolegy nebo žáky tu nejlepší cestu. Výběr prostředku je většinou vázán na cíl, kterého chce pedagog dosáhnout.
3. Ponořte se do světa sociálních médií naplno.
Vstup začátečníka do sociálních sítí by se dal přirovnat ke štěněti, které prvně vypustíte samotné. Rozběhne se naplno a už se neohlíží zpět. Tak by to mělo být i při vašem vstupu na sociální sítě. Nebojte se možných potíží a neváhejte! Na první pohled se vám může zdát, že se vše rychle rozbíhá a můžete mít strach, že se vám věc vymkne z rukou. Ale není to tak. Abyste byli schopní se opravdově ponořit do světa sociálních medií, je nutné vše důkladně vyzkoušet. Reflektujte své chyby, poučte se z nich a přemýšlejte, jak je můžete využít ke svému dalšímu zdokonalování.
4. Buďte otevření novým neočekávaným podnětům.
Jedna z věcí, kterou vám umožňuje připojení je, že se můžete učit důležité věci, které byste jinak ve svém vzdělávání nepovažovali za nejzásadnější a neměli jste v současné chvíli v plánu se je učit – nebyly vaší prioritou v profesním růstu.
5. Spojte se s podobnými lidmi, jako jste vy.
Tím, že jste online, dostáváte se přímo k řadě pozoruhodných a inspirujících myšlenek. Sledování nejrůznějších aktualit a diskuzí vám dává příležitost se zapojit. Online prostor jako Twitter, Facebook, Google + aj. umožňuje sledovat zajímavé lidi, kteří se zajímají o podobná témata, a dovolují vám být s nimi v kontaktu (návodnost podle Beth Kanter). Uživatelé sítě se podle zájmů sdružují do skupin. Lidé si zde mohou navzájem komentovat příspěvky a nebýt jen pouhými pasivními konzumenty myšlenek. Online prostředí vám tedy umožňuje spojovat se s podobně smýšlejícími lidmi a sdílet s nimi své nápady.
Celý článek na spomocník.rvp.cz
Marie Salcmanová: 10 tipů, jak se stát online učitelem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat