EDUin: Kde jsou riziková místa jednoúrovňové maturity

čtvrtek 27. září 2012 ·

Novela státních maturit prošla v Poslanecké sněmovně velkou převahou hlasů. Pokud ji v předepsaném termínu schválí i Senát a prezident, bude třeba vyřešit mnoho sporných otázek okolo konkrétní podoby jednoúrovňových maturit.


Mezi změnami v nové podobě maturit, která by měla platit pro příští dva roky, je nejzávažnější zrušení vyšší úrovně a redukce státní části jen na didaktické testy z jednoho povinného a dvou volitelných předmětů. Je ale dobré si uvědomit, že změna přináší další problémy, které je třeba co nejdříve vyřešit. Přinášíme jejich stručný výčet.

  • Jaká bude podoba didaktických testů? Cermat předpokládá, že náročnost jednoúrovňového testu bude vyšší než náročnost dosavadního testu základní úrovně. I ten ale byl pro mnoho studentů obtížně splnitelný. Jakým způsobem a podle jakých kritérií tedy stanovíme náročnost testu?
  • Jak budeme pomáhat slabým studentům? První dva ročníky ukázaly, že pro poměrně velkou část maturujících je zkouška náročná. Pokud nechceme snižovat úroveň zkoušky, měli bychom se zabývat otázkou, jak poskytnout učitelům metodickou pomoc, aby uměli zlepšit výsledky studentů.
  • Kdo bude rozhodovat o korektnosti úloh? Je třeba vyřešit existenci na Cermatu nezávislého orgánu, který bude rozhodovat, které úlohy v testech jsou nekorektní a neměly by být při hodnocení započítány. To zatím dělá fakticky anonymní Validační komise Cermatu a bylo by vhodné tuto praxi nahradit ustanovením na Cermatu nezávislého kontrolního orgánu.
  • Kam se budeme odvolávat? Je třeba dořešit zatím velmi nepřehledný systém odvolávání a poskytování informací studentům o výsledcích jejich zkoušky.
  • Ověřujeme opravdu to podstatné? V celém tomto procesu je třeba si neustále klást otázku, jestli státní maturita i v nové podobě opravdu ověřuje to, co je pro profesní i občanskou budoucnost studentů důležité. Jen tak se vyhneme tomu, aby se státní maturita postupně stala jen samoúčelnou zkouškou pro zkoušku. Tato úvaha je rozhodující pro koncipování nového maturitního modelu, který by měl platit od roku 2015.

Odbornou diskusi o problémech nové podoby státních maturit a hodnocení písemných prací můžete sledovat na webu eduin.cz ZDE, nejnovější příspěvek Ondřeje Hausenblase z Pedagogické fakulty UK najdete ZDE

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je třeba začít řešit, co s velkým počtem těch, kteří maturitu nesložili. Po prvních dvou ročnících se ukazuje, že i po opravných zkouškách nakonec zůstane bez maturity desetina studujících. To je problém pro ně osobně, ale je to velmi neefektivní i z hlediska státní investice do vzdělávání. Je pravděpodobné, že to ani v příštích letech nebude jiné. Ministerstvo školství by tedy mělo začít hledat způsob, jak odhalit, kde přesně je podstata problému a jak studentům a učitelům pomoci, aby své výsledky zlepšili.“

3 komentářů:

krtek řekl(a)...
27. září 2012 v 17:05  

A co kdyby se konečně dalo za pravdu těm, kteří říkají (bohužel se k nim hlásím), že ne všichni jsou schopni maturitní studium zvládnout. Maturita vyždauje určitou úroveň abstrakce a ta není všem dostupná - pro řadu studentů je v matematice problém zvládnout zlomky, natož výrazy.

Zen řekl(a)...
27. září 2012 v 23:02  

Ze se bEDUini nepouci v zahranici ...
Treba zrovna v Tunisu maji uspesnost u maturit kolem 50%

Protiva řekl(a)...
29. září 2012 v 9:56  

Není mnoho otázek, tak zjevně demaskujících neprofesionalitu EDUINu, jako otázka "Jak budeme pomáhat slabým studentům?".

Střední vzdělání má tři stupně v několika kategoriích (C, J, E, H, L, M, K), to jste si nečetli školský zákon a NV 211/2010 Sb.?

Slabý student na maturiní vzdělávání nepatří. Jsou pro něho vytvořeny kategorie C, E a H.

Ufff!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.