Přečtěte si: Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?

úterý 10. dubna 2012 ·

Nejsou chytré „na matematiku“, ale „na češtinu“ a „na dějepis“. Nebo si to aspoň myslí. V Česku vyrůstá generace dětí, které jsou líné přemýšlet, a školy i rodiče je v tom podporují.

Z článku Miloše Čermáka v Reflex.cz vybíráme:

Šteffl tvrdí, že společnost – a to nejen v kdysi socialistickém Česku, ale i na Západě – prošla v posledních několika desítkách let dramatickým vývojem. Žáci a studenti se už prostě nenechají učiteli nutit k učení. Despotický přístup přestal fungovat. „Dnes je ideálem člověka v západní civilizaci práce, která má smysl, má ho bavit a v níž se seberealizuje. Nic proti tomu, já se to snažím umožnit i svým podřízeným. Ale jak v této atmosféře chcete nutit děti do matematiky?“ říká.


Ve zhoršování znalostí matematiky (a taky v negativním vztahu k tomuto předmětu) není Česko nijak osamoceno. Podle Šteffla donucovací systém selhává. Pomohlo by, kdyby byla zavedena povinná maturita z matematiky? Učily by se ji děti víc, protože by nad sebou měly hrozbu, že nedokončí středoškolská studia? Ondřej Šteffl je přesvědčen, že nikoliv.


„Učitelé nedokáží žákům vysvětlit, proč by se měli matematiku učit. Hlavně však výuka matematiky nedělá to, co by měla. Necvičí mozek, nekultivuje, nestrukturuje myšlení. Ale vy to neopravíte tím, že zavedete povinnou zkoušku.“

20 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 11:08  

Příliš paušální komentář.
Dokonce bych si troufl říci, že například vůči těm necelým 10 % učitelů, kteří dokážou na prvním stupni při výuce matematiky kvalifikovaně používat metodiku prof. Hejného, takřka urážlivý.

Jinými slovy - řešení existuje (ne jedno, to výše zmíněné je příklad) a není používáno, protože jednak nejsou peníze na kvalitní učitele, jednak dokonce už nejsou ani ty (o dva řády nižší) peníze na potřebné pomůcky. (Skutečně už existují i situace, kdy přes mizerný plat kvalitní učitel, který by metodiku zvládal, na škole ještě je, ale škola už nemá ani na to, aby mu k tomu koupila učebnice).

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 12:47  

Článek si zoufá, ale obecně si nemyslím, že by matematika plnila cíle, které jsou jí v článku přisuzovány. Na prvním stupni je opravdu tělocvičnou mozku, a má své nezastupitelné místo, ale na druhém stupni, kdy žáci začnou řešit složitější operace je už mozek vynechán a je nahrazen tupým naučením se postupu. Kdyby chtěla být matematika, tím, co popisuje, musel by se změnit způsob její výuky, ale zkuste luvit z matematikářem o tom, že učí špatně :-).

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 13:18  

On je totiž celý ten pasystém úplně naruby. Cíl "dostat jedničku" už je většinově zaměněn za cíl "nedostat pětku". Známkování už totálně selhává, jakákoli zodpovědnost za sebe sama je vlivem školského zákona tatam. Co je to za blbost, že žák, který je na konci roku hodnocen pětkou, opakuje (za trest?) znova celý ročník, všechny předměty?
Kolik dětí se těší do první třídy, ve druhé to jde, a ve třetí už školu nenávidí?
Co je to za systém, kde žáci dostávají od shora dolů na vysvědčení čtyřky, a všichni se tváříme, jako že nic?
A naši "machři", místo aby se zajeli podívat do libovolné školy na západ od nás, vymýšlí RVP a revize RVP a kontroly ŠVP.
A jen tak mimochodem - přečtěte si kompetence žáka sedmé třídy, a tipněte si, jestli by je OPRAVDU
zvládnul každý maturant.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 13:35  

"tupé se naučení postupu"

Ale pozor matematika je i o tom, že se musím naučit nějaké uznávané postupy. nemohu přece ztrácet čas tím ,že budu vymýšlet něco, co už vymysleli jiní. I to mnohými opovrhované procvičování má své výhody. když nebudu jako osel přemýšlet nad tím , jak převést zlomky na splolečného jmenovatele, ale budu to mít zautomatizované, dám mozku prostor přemýšlet nad složitějšími souvislostmi příkladu. pokud budu dumat nad tím převáděním, nikam dál se nedostanu.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 15:12  

O, jak bych rad ucil tupy postup pri vypoctu tlaku, jenze misto toho resim se zakem 7. rocniku, jak prevede metry ctverecni na centimetry ctverecni (tedy spise opacne) a az na to prijdeme, jak se deli deseti tisici a kam ze se to ma posunout desetinna carka...

PN

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 17:53  

To je přesně ono. Místo, aby se soustředili na pochopení nového učiva tedy v tomto případě tlaku, dumají nad věcmi, které už by měli mít tak zautomatizované, že nad nimi nemusí moc přemýšlet. A stejné je to přece i v češtině či angličtině. Mám-li psát např. jako novinář obsáhlejší článek a přemýšlím nad každým i/y místo, abych to tam sázel automaticky, jaký paskvil slohový a stylistický asi tak nutně musím vytvořit? A překladatel z angličtiny? Když bude přemýšlet nad každým slovíčkem, přeloží něco? A nejde jen o matematiku, fyziku, angličtinu nebo češtinu. Platí to obecně pro jakýkoliv obor lidské činnosti. Kupodivu i dobrý fotbalista nepřemýšlí, jestli má přihrávku zpracovat levou či pravou, ale udělá to automaticky a má prostor k přemýšlení, co udělat s balónem dál. Já tomu říkám "leta praxe a odříkání". Nebo si snad někdo myslí, že to je jinak?

poste.restante řekl(a)...
10. dubna 2012 v 18:28  

Už jsme to tady řešili mnohokrát.
Proč fotbalisté v žákovské přípravce pořád trénují přihrávky a nesoustředí se na "strategii hry"?
Proč karatisté pořád "do zblbnutí" opakují stejný úder karate, místo aby začali dělat rovnou "zábavné" přerážečky a "atraktivní" kata sestavy?

A proč si pořád někdo myslí, že "trénink" mozku má probíhat jinak?

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 19:36  

Přesně tak. Mnozí dokonce i tady na serveru nazývají jakýkoli trénink mozku, tedy nacvičování a procvičování základních, k automatizaci určených a nutných postupů - cvičením opiček. Je to naprosto zcestné. Napřed se musí v prvních ročnících zautomatizovat nejzákladnější postupy a úkony, pak se může vytvářet nadstavba - logická úvaha, dedukce, atd. Jenže žáčkové se dnes zuby nehty brání cokoli pojmout do hlaviček (až na ojedinělé výjimky), neboť nejsou vedeny k tomu, že bez práce nejsou koláče. S tupým a nerozvinutým myšlením pak nenadělá nic ani sebe lepší metoda...a schopný, tudíž snad dobře zaplatitelný učitel, ze školství spíš prchne. Jediný cíl je snížit své nároky na absolutní minimum a nehrotit tlak na žáky - stejně s tím nic nenaděláte. Ale takhle to přece nemůže jít dál!!!

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 19:48  

Šéf Scia asi přece jen rozumí pocitům a přístupu středoškoláků

To je právě to. Jenže na SŠ už toho moc nevyřešíte - špatně rozjetý vlak se nedá rozjet v půli kopce. Když žák nezíská pořádné základy na ZŠ, už to nedožene. Ani zázračnými emerickými metodami.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 20:52  

Kvalitní učitel žáky matematiku naučí, zatímco nekvalitní hudruje, že se žáci neučí...

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 21:54  

10. dubna 2012 20:52

Záleží jedině na "materiálu", který před toho učitele postavíte. Jak se říká : Kde nic není, ani čert nebere. Někdy mám ten pocit.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 22:34  

V první řadě by to chtělo masivní tlak na rodiče - prostřednictvím všech dostupných prostředků, ředitelů škol a vedení resortu. Aby pochopili, že cílem školy je naučit co nejlépe učivo a naučit žáky samostatnosti v myšlení, a ne jim pohlídat děti a zajistit jim bezpracné získání vysvědčení a diplomů. Dokud nebudou rodiče jasně vidět kolem sebe, že žák, který kašle na školu a má špatné výsledky nebude mít šanci dělat to, co by chtěl nebo si prostě vybrat školu či obor, potud se nic nezmění. Školnímu vzdělávání je naprosto nezbytné vrátit ztracenou vážnost a serióznost, a to celospolečensky, nikoli pouze formálně v předvolebních proklamacích. Jinak jdeme do úpadku, a to kompletně.

Anonymní řekl(a)...
10. dubna 2012 v 23:21  

"A proč si pořád někdo myslí, že "trénink" mozku má probíhat jinak?"
Protože mozek není sval! A fotbalisti trénují krátký reflexní oblouk, zatímco k matematice potřebujete úplně něco jiného.

poste.restante řekl(a)...
11. dubna 2012 v 0:57  

zatímco k matematice potřebujete úplně něco jiného.

Tak on mozek není sval?
Neříkejte. Tak to jste mne vážně dostal. :-)

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2012 v 6:49  

10. dubna 2012 23:21

Inovátore, doporučoval bych aspoň 1 + 1 bylo mechanicky zvládnuto.

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2012 v 6:55  

Není tato debata zbytečná ? Chemik vede ministerstvo financí, školství vedl vězeňský psycholog, vládu řídí technik zkrachovalého podniku, ministerstvo dopravy v jistou dobu vedl pán, který o dopravě věděl jen to, že si v mládí hrával s vláčky, premiérem a ministrem vnitra byl strojvůdce ( zpočátku dokonce bez maturity ). Evidentně ryba smrdí od hlavy. Proto jsme asi nyní v takovém srabu. Když toto vidí naší studenti, jak nám učitelům mají věřit ?

Kalashnikoff řekl(a)...
11. dubna 2012 v 8:48  

Inu nemá cenu si něco nalhávat. Každá civilizace se vyvíjí po sinusoidě. Ta naše - evropská či euroamerická - se dostala do sestupné fáze. Analogii hledejme se starým Římem, jenže to, co tam trvalo několik století, my zvládneme během několika desetiletí. Chléb a hry, zbytek ať vezme čert. Vytrácí se common sense, nad rozumným hospodařením vítězí kořistnictví, nad dlouhodobými cíli prostý presentismus a hédonismus. Odtrhli jsme se od svých kořenů, nemáme k čemu směřovat, stále více poplatni marxistickým tezím o prioritě ekonomické základny a odvozenosti duchovní nadstavby. A není síly, která by to dokázala změnit...

poste.restante řekl(a)...
11. dubna 2012 v 9:53  

Nemyslím, že by osoba ministra byla tím rozhodujícím vlivem při motivaci k výuce matematiky a spol.

Já si třeba z dětství vůbec nepamatuji, kdo byl ten hejhula, jehož projev nám 1. září pouštěli ze školního rozhlasu.

Jistěže koncepčně dokáže "hlava", tedy ministarstvo a vůbec celá vláda ovlivnit poměrně hodně. Minimálně to, jestli učitelům práci usnadňují, nebo naopak škodí. Ale jestli napíšu jednu písemku z matematiky týdně, nebo za měsíc, o tom naštěstí ministr nerozhoduje.

Problém je v celé společnosti a zde je vliv "těch nahoře" bohužel velmi významný.
A nejen politiků.
Pokud je učitel v postavění příživníka, kterého ostatní musí živit,
onuce, kterou si každý traktorista ve funkci starosty, nebo novodobý zbohatlík může otřít boty,
pokud se mediální hvězdy "chlubí" tím, jak jim matematika nešla a k ničemu jim pak stejně nebyla,
pokud i takový Jágr přesvědčuje národ v reklamě, že není potřebné denně poctivě makat, ale stačí si jen šikovně vsadit a "pak už jen dělat to, co vás baví",
tak to se potom může i sebelepší učitel stavět třeba na hlavu a se zpohodlnělým stádem zpovykovaných pubertálních flákačů nezmůže nic.
Pochopitelně ke škodě i těch žáků, kteří by se učit opravdu chtěli.

A tím pádem ke škodě nás všech.

Anonymní řekl(a)...
11. dubna 2012 v 11:08  

Prosím o pomoc při vyplnění mého dotazníku v rámci bakalářské práce na téma:
"Vliv internetu na vzdělávání"
Vyplnění zabere několik málo minut a mne tím velmi pomůžete,
neboť potřebuji dotazník vyplnit právě od studentů a pedagogů.

Předem děkuji za Váš čas i ochotu.

Odkaz:
http://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/vliv-internetu-na-vzdelavani/

Pytlik Blaha řekl(a)...
11. dubna 2012 v 12:32  

Hloupí lidé mi v zásadě nevadí. Stejně jako třeba lidé tlustí. Pokud mi ovšem nezačnou ze sousedního sedadla přetékat do mého života.

Učitel by se měl těšit na okamžik, kdy mu ředitel vytkne, že je náročný přespříliš, okamžitě zredukovat učivo na polovinu a najít si nějakého koníčka. Ani byste nevěřili, jak na zahrádce nebo v lese krásně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.