Přečtěte si: Proč jsem zanechala studia

sobota 3. března 2012 ·

Je mi 22 let, studuji Učitelství, historie a společenských věd pro střední školy. Tedy, studovala jsem. Před několika dny jsem ukončila studium, které mohlo dospět k získání titulu Mgr. a garantovat mi tak lepší pozici na trhu práce. Tedy, teoreticky. Splňovala jsem určitě některé předpoklady k tomu, abych získala dobrou práci a aby mé studium a zkušenosti byly oceněny. Umím několik jazyků – anglicky, německy, rusky, základy turečtiny, základy italštiny, rozumím polsky, studovala jsem v zahraničí. Netvrdím, že mé studijní výsledky byly ukázkové, neměla jsem se studiem však větší problém. Až na jeden.

Z článku Petry Kováčikové v BritskéListy.cz vybíráme:

Odmítla jsem bezplatné veřejné vysokoškolské vzdělání, které mi váš systém tak blahosklonně nabízí. Říkám bezplatné, protože je zatím bezplatné. Říkám bezplatné, protože nemusím mé škole zatím nic platit, pouze hloupé administrativní poplatky. Říkám bezplatné, protože naopak má škola platí mně – stipendium, stipendium na studium v zahraničí, ubytovací stipendium. Přesto jsem měla daleko více důvodů, proč tuto nabídnutou ruku odmítnout.


Předně protože nevidím další smysl v tom, abych se nechávala vzdělávat profesory, kterým je jedno, jestli v sobě rozvíjíme názory a naopak jim jde pouze o to, aby do nás nalili své vlastní názory. Dále proto, že už odmítám být ovečkou studijních oddělení, která musí vyřizovat administrativní a byrokratické záležitosti, aby vůbec mohla studovat a aby vykazovala perfektní výsledky.


Citace prací, které se nečtou, aby v sobě student rozvíjel jakékoli myšlení (které má být základem vzdělání), ale čtou se pouze kvůli tomu, aby se zkontrolovaly, zda jsou správné citace, uvrhují akademickou obec do systému kontroly, který redukuje vzdělání na formality se psaním spojené a vztah mezi profesorem a studentem na kontrolu číslování stránek.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 14:39  

Ano, to je to, oč tu běží. Být nebo mít.
Ten článek mi mluví ze srdce. Petra to vystihla dost přesně. Většinová společnost upadá, ošálena kladnými a zápornými čísly a nedovzdělaní politici (titul netitul) to ne a ne uvidět. Hrnou národ do tzv.znalostní společnosti. Ale jakých znalostí se jim dostává, jen těch testovatelných? Znalostí, jak se v tom komplikované systému pracně vyznat, abych byl řádným dělníkem globální ekonomiky?
Jednostranné přílišné vědění zaslepuje. To se vědělo už od starověku. A otitulované vědění zvyšuje jen ego, protože je moderním synonymem moci. Proto všichni baží po titulech. Odpovědnost za své životy necháváme na redukcionismu a oploštělosti mocných a pak každé ráno marně hledáme v novinách nějakou povzbudivou zrávu, která se nás týka. V politice jsou už takoví osborníci, že bez vidění souvislostí a pro momentální kompenzaci vlastní nedospělosti a v jistotě dočasného postu, který "neviditelně" skýtá další materiální a mocenské "výhody", spravují zemi stylem "po volebním období potopa, nebo ještě dříve". Těm ostatním pak budeme říkat, že si žili nad poměry.
Původní reforma školství byla zamýšlena jako reforma obsahu a tím i procesů a tím se měla nastavit i nová forma, do která by umožňovala vnitřní změnu. Takhle je to přirozené a zákonité od nepaměti. Bůh stvořil nebe a Zemi a pak teprve člověka. Bez formy není obsah, nejsou podmínky a prostředí, nejsou lidé, kteří by věděli, jak obsah společně naplňovat. Realizovat si vlastní toys-kontroling a vydávat ho za zpětnou vazbu pro kvalitu je hodno snad jen filmového padoucha, už proto, že je pro diváka snadno prohlédnutelný. Ale tady se snad nepočítá s tím, že by lidé byli poučeni příběhy o zlu a dobru, a že by to mohli rozeznat. Zredukovat formu (bílá kniha) a nebo ji donkonce ohnout podle politické nálady, je veledílo domnělé a dočasné neohroženosti některých skupin. Tahle současná reforma reformy, je jako střílení do tmy, jako ubohý uzlíček pomýlené krátkozrakosti, když se domnívá že nechává vzkvétat konkurenceschopnost a přitom devastuje školství v jeho pravé podstatě.
Nechci tady marně volat, jako na poušti, ale přesto, co kdyby šel někdo kolem, někdo kdo už procitl a nechce se podílet na klamání a zotročování lidí, ať prosím vydrží a nenechá se splést tím vším, co dělají tzv.autority.
Vzdělání, dovednosti a lidskost .. jsou více než konkurenceschopnost. A nepotřebujete na to peníze z EU. Jde o vnitřní změnu člověka. Je jen otázkou, komu to dojde dřív a komu vůbec. Je to však otázka zásadní. Času už mnoho není. Víte to?

(obyčejný člověk)

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 16:22  

Roztomilé vyznání nezralého mládí. Praxe a život ji naučí, že všude je chleba o dvou kůrkách. Nejen na vysoké škole, ale i v každodenní praxi, kde vydělávati si bude v potu tváře na chléb svůj vezdejší jako středoškolačka.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. března 2012 v 16:54  

kde vydělávati si bude v potu tváře na chléb svůj vezdejší jako středoškolačka ...

Panoptikum, První kniha Dobešova, žalm 2012

... na pozici ředitelky kabinetu ministra, jeho šéfporadkyně nebo vrchní ředitelky odboru pro přesměrovávání fondů s platem 123 tisíc měsíčně netto.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 17:32  

Jejej milá slečno, v této zemi vskutku naplnění svého cíle nenajdete. Dozajista budete vzpomínat na zlaté časy na VŠ. V praxi se stanete skutečně nejen dělníkem globalizace, ale i otrokem firmy. Nejhorší je, že z tohoto bludného kruhu není úniku. V této nedemokratické republice budete za chvíli platit i mýto z chůze po chodníku a daň bude uvalena i na vzduch, který dýcháte. Nezaplatíš ? Exekutor si tě najde třeba i jako bezdomovce pod mostem.Nedej Bože být zde důchodcem, či vážněji onemocnět. Zní to pesimisticky ? Asi ano, protože dobře už bylo.Ignorant

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 17:43  

„Znám spoustu lidí, kteří mají vysokoškolské vzdělání a jsou nevzdělaní. Znám spoustu lidí, kteří nemají žádné vysokoškolské vzdělání a jsou velice vzdělaní.“

A já zase znám spoustu lidí, kteří mají vysokoškolské vzdělání a jsou velice vzdělaní. Taková generalizace je o ničem. Slečna se snaží omluvit svou neschopnost dokončit vysokou školu tím, že použije magickou formulku „za to může systém“. Rázem je z blbky mučednice. Slečna Kováčiková má plné právo nestudovat VŠ, ale je to jen její problém, že na ní nemá, nebo že se jí nelíbí podmínky, za kterých se zde studuje.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. března 2012 v 18:20  

Znám spoustu středoškoláků, jejichž výběr vysoké školy je, řekněme, takový širokospektrální. Je tam určitě nejméně jedna tutovka a určitě jedna atraktivita, která se zmiňuje veřejně.
O volbě případné budoucí profese pak mnohdy rozhoduje i dopravní dostupnost a ubytovávací kapacity v sídle školy. Ne vždy má adept věrohodnou představu o náplni studia. Zažil jsem třeba nemálo překvapených počítačových grafiků.
Až se odkládané studijní povinnosti nahrnou nad ještě realizovatelný objem, učiní se prohlášení o nenaplněnosti budoucího intelektuála předmětem studia či o blbství vš pedagogů včetně děkana i rektora a jme se hledati studijní obor průchodnější.
Někteří vnitřně zneuctění o tom něco napíší.
Tu a tam se s obdobnými jevy setkáváme už na úrovni středoškolské. Stačí se v prvních ročnících tak v polovině listopadu pozorně podívat do lavic.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 18:36  

Ja naopak slecnu chapu. Studium jsem ukoncil rovnez z podobneho duvodu - administrace a finance. Studoval jsem celkem slusne (konecny prumer 1,9). Ale!!! Jednou mi bylo ukonceno studium z nedostatku kreditu v prvnim semestru (byl jsem nemocen a nemohl delat nekolik zkousek - odlozeni neumozneno). Zacal jsem nasledne studovat nasledujici rok a ... kredity se jiz zacaly pocitat za rok a ne semestr (pry to tak bylo i predtim - administrativni chyba). UF. Na konci studia jsem si odlozil studium o rok - umozneno, schvaleno studijnim oddelenim s upozornenim, ze jiz budu platit (znamo datum platby i konkretni castka). Ale nasledne mi bylo opet ukonceno studium z duvodu nedokonceneho roku - chybejici 1 zkouska. Odvolani nepomohlo (administrativni chyba uznana mezi 4ma ocima), pry se mohu soudit (opet upozorneni mezi 4ma ocima, ze mne nasledne skolu jiz nenechaji dokoncit - UF). Pry mam zacit znovu, zaplatit poplatky za opetovne prijeti, uznani zkousek, nadstandartni roky studia ... OMLOUVAM SE, PISI NA MOBILU.

Charlie řekl(a)...
3. března 2012 v 21:13  

Podobné články a příběhy mne čím dál více utvrzují v pocitu a přesvědčení, že by vysokoškolské studium mělo být zpoplatněno. Na nedokončené studium této slečny a mnoha dalších podobných jsme se složili všichni, myslím tím poctivé daňové poplatníky (jako zaměstnanec nemohu být ani jiný a můj plat mne bohužel nepředurčuje k pobytu v daňovém ráji). A jestliže je jí stav českých VŠ (a že není nijak výtečný tušíme všichni) tak proti srsti, proč nezkusila štěstí v zahraničí.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2012 v 21:22  

3. března 2012 21:13

Nabývám dojmu, že hlavní příspěvek má jiný účel a vychází z prostředí velmi blízkého tomu nejlepšímu.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 8:41  

Slečně lze pouze pogratulovat k jejímu rozhodnutí ukončit studium, protože pokud říká: "Nechci být expert, který....a zároveň nebude umět vařit, nebude umět uklízet, spravit si věci, něco si sám vyrobit.", pak její nástup na VŠ byl jednoznačně špatným krokem. Doporučuji věnovat se úklidu domácností, udělat si výuční list kuchaře /není to ale již expert?/ a dalšími způsoby bojovat proti systému.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.