Začíná kampaň na podporu projektu Matematika s chutí

středa 15. února 2012 ·

Podnikatelé již připravili pro učitele a školy milion korun.


Praha 15. února 2012 – Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) dnes zahájil kampaň na podporu dvouletého projektu Matematika s chutí, který je zaměřen na zlepšení výuky matematiky na základních školách. Zhoršování výsledků povinného vzdělávání v matematice a velmi negativní postoje českých žáků k tomuto předmětu jsou dnes doložitelné řadou mezinárodních výzkumů. Matematické dovednosti jsou přitom velmi důležité pro dlouhodobou konkurenceschopnost české společnosti. Stát v této oblasti tápe, proto skupina podnikatelů přišla ve spolupráci s ISEA s vlastní iniciativou.

„Naším cílem je společně s učiteli a jejich třídami najít ty nejvhodnější formy podnětné výuky, které mohou být inspirací pro celé české školství,“ vysvětluje podnikatel Zbyněk Frolík, který je iniciátorem celého projektu. Doufá, že v dlouhodobé perspektivě dojde ke změně postoje mladých lidí k matematice a oborům, které se opírají o matematické poznatky, logické myšlení a metody vědeckého poznání. „Takových oborů stále přibývá. Změna přístupu k výuce matematiky se projeví v budoucnu ve vyšší konkurenceschopnosti našeho vysokého školství a českých firem,“ uzavírá Frolík. Na účast učitelů a škol v projektu se doposud podařilo získat milion korun, což umožní zapojit 50 tříd z prvního stupně základních škol. Organizátoři ale očekávají, že se další dárci v průběhu roku přidají, a tento počet se rozšíří o třídy na druhém stupni.

„Do Matematiky s chutí se bude moci přihlásit každý učitel matematiky ve 3. až 5. ročníku základní školy. Oslovíme s touto nabídkou v příštích týdnech všechny relevantní instituce v ČR,“ říká Oldřich Botlík ze společnosti Kalibro, který je jedním z odborných garantů celé iniciativy. „Učitelé nám budou moci do července posílat své třídní projekty, kterými by chtěli od příštího školního roku „ochutit“ běžnou výuku,“ doplňuje jej Jana Straková, která na Matematiku s chutí dohlíží v rámci ISEA. Učitelé, kteří budou do projektu vybráni, dostanou ve školním roce 2012/2013 metodickou podporu a škole budou uhrazeny náklady spojené s projektem do výše 5 tis. Kč. Práce na projektu nad rámec běžné výuky bude učiteli proplacena do celkové výše 15 tis. Kč. Po ukončení kampaně v červnu 2013 vybere odborná komise nejlepší třídní projekty určené k publikaci a propagaci.

Soukromí dárci se rozhodli podpořit projekt prostřednictvím nezávislého think-tanku ISEA, který není se svou dlouhodobou vizí závislý na rozložení politických sil žádného volebního období. „O potřebě kvalitní výuky matematiky se mezi firmami hodně a dlouho mluví. Matematika je základem úspěchu nejen pro technické obory. Vede k logickému, racionálnímu a rychlému myšlení, měla by být součástí dobrého všeobecného vzdělání,“ uvedla ředitelka společnosti New World Resources N.V. Petra Mašínová. Věří že projekt podpoří postupně ještě více podnikatelských a třeba i státních institucí. Spoluzakladatel společnosti AVAST Software, Eduard Kučera, si myslí, že způsob výuky matematiky musí být v prvních letech školy pro děti především zábavný. "Učitelé musí umět děti zaujmout, nevysvětlovat jim jak dělit sedmnáct dvěma, ale proč by to měly dělat. Jedna z mých prvních učitelek matematiky byla skvělá a matematika mě provázela celým mým studiem až po matematicko - fyzikální fakultu" říká Kučera a dodáva "AVAST nehledá nové zaměstnance mezi žáky základních škol. Matematika je základem pro život, jak si jinak chcete spočítat, kolik vás stojí půjčka, kolik vám zbyde z výplaty, nebo pochopit, co je to státní rozpočet."Pro firmu Google je podpora vzdělávání samozřejmostí, protože sama vzešla ze studentského prostředí. „Snažíme se pomáhat ve všech oblastech tzv. STEM vzdělávání (Science - věda, Technology - technologie, Engineering - vývoj, Math – matematika), protože věříme, že další revoluční nápad, objev či technologie může vzejít právě z nové generace mladých českých vývojářů a vědců," říká Luděk Motyčka, marketingový ředitel českého pobočky Google.

Kampaň na podporu projektu Matematika s chutí podpořily osobnosti z řady oborů jako Michaela Erbenová (IMF), Cyril Höschl (Psychiatrické centrum Praha), Karel Oliva (Ústav pro jazyk český), Jan Pirk (IKEM), plzeňský biskup František Radkovský a mnozí další. Jejich hlasy tak dokazují, že matematika hraje důležitou roli nejen v technických oborech, ale i v medicíně, lingvistice, umění a společenských vědách. Finanční prostředky doposud poskytl Zbyněk Frolík ze společnosti LINET, Nadační fond AVAST, New World Resources N.V. a další individuální dárci. Mediálním partnerem kampaně je Český rozhlas 1 - Radiožurnál.

Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA), který se projektu ve spolupráci se společností Kalibro ujal, je nezávislým think-tankem, jenž se od svého založení zaměřuje zejména na expertní podporu reforem, jejichž hlavním cílem je zvýšení konkurenceschopnosti České republiky. „Projekt Matematika s chutí je logickým pokračováním našeho úsilí učinit náš vzdělávací systém jedním z hlavních zdrojů růstu konkurenceschopnosti země a současně účinným nástrojem snižování sociálních nerovností“ řekl Petr Matějů, jeden ze zakladatelů ISEA.

Více informací naleznete na www.MatematikaSChuti.info

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. února 2012 v 21:29  

"škole budou uhrazeny náklady spojené s projektem do výše 5 tis. Kč. Práce na projektu nad rámec běžné výuky bude učiteli proplacena do celkové výše 15 tis. Kč."

To je horší ohodnocení, než EU - OP VK. Tam nám je propláceno 18 000,- Kč za digitální učební materiály. Promiňte, ale 1 000 000,-Kč, není to trochu málo ?

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. února 2012 v 22:12  

To je horší ohodnocení...

Takže spíš Matematika s chutí pelyňku?

Anonymní řekl(a)...
16. února 2012 v 21:39  

Ať se na mě pánové nezlobí, ale myslím, že Chuť na matematiku nezlepší nějaký jednorázový projekt. Musel by se změnit celkový přístup, a to už od první třídy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.