Jak mohou informační a komunikační technologie stírat hranice a vzdálenosti jsme si ověřili společně s kolegy pedagogy v rámci Klubu moderních učitelů při na SSŠMEP, s.r.o. v Mostě.
Po velmi úspěšném a příjemném setkání na 4. základní škole V. Talicha, kde jsme zkoumali možnosti a praktickou míru využitelnosti interaktivních hudebních nástrojů a pohybového senzoru Kinect, další setkání mířilo svým obsahem do trochu jiné oblasti.
Třetí společný sraz „moderních učitelů“ z Mostu a přilehlého okolí jsme tematicky zaměřili na mezinárodní spolupráci, týmové projekty a komunikační nástroje vhodné pro zařazení do výuky na základních a středních školách. Našimi hostiteli byli tentokráte kolegové z 15. základní školy J. A. Komenského v Mostě.
Na úvod všem paní učitelka Edita Doležalová představila zajímavou celoevropskou aktivitu eTwinning a prakticky předvedla právě probíhající, nebo již skončené projekty, do nichž se svými dětmi na škole aktivně zapojila. Aby nezůstalo jen u povídání, prakticky jsme si také vyzkoušeli modelovou hodinu chemie. Samozřejmě mezinárodní. Za pomocí komunikačních nástrojů pro přenos video hovoru se naše „mostecká“ skupina učitelů stala na chvilku žáky a spojila se s paní učitelkou (naší kamarádkou) Naďou Mihaľovou ze slovenské Hnustě.
Přesto, že nás dělilo bezmála 700 kilometrů, nevadilo, dokázali jsme dle pokynů a praktické ukázky provádět stejný chemický pokus jako paní učitelka. Pod jejím vedením se nám zanedlouho ve zkumavkách objevilo několik shluků DNA, vyextrahované z exotického ovoce kiwi. Že jsme dospěli k správným výsledkům, ověřili jsme pomocí mikroskopu připojeného k počítači.
„Tato praktická ukázka demonstrovala, jak snadno lze do výuky zapojit moderní technologii. Využít ji jako silný motivační prvek v hodině a naučit žáky, že může velmi dobře fungovat spolupráce s jejich vrstevníky v cizích krajinách i na velké vzdálenosti.“ Konstatoval Jan Vrtiška.
Druhá polovina setkání klubu moderních učitelů opět využila vzdáleného přenosu hlasu a videa a do třídy virtuálně vstoupil Janek Wagner, šéfredaktor internetového portálu www.ceskaskola.cz. Jeho příspěvek rozkryl některé právní aspekty a úskalí přípravy a tvorby digitálních učebních materiálů (DUM) v rámci projektu EU peníze školám. Našim mosteckým kolegům vysvětlil, jakým způsobem správně ve výuce užívat díla cizích autorů, na co se zaměřit co do obsahové, tak i kvalitativní úrovně DUMů a jak správně citovat použité výňatky děl. Odpovídal na dotazy učitelů a předložil nám mnoho zajímavých a hlavně do výuky bezplatných internetových zdrojů obrázků, videí, zvuků, matematických a fyzikálních cvičení, úryvků čtené literatury a dalších studijních materiálů.
Celkově lze setkání shrnout jednou větou. Moderní informační a komunikační technologie boří hranice, otevírají zcela nový svět plný zážitků, vědomostí, zkušeností i přátelství. Je na nás, učitelích, abychom se v tomhle virtuálním světě dokázali pohybovat a byli našim žákům dobrými průvodci.
Obrázky a krátké video z celého setkání naleznete na našem SkyDrive a z předcházející akce na 4. ZŠ zde.

Jaroslav Šindler: Nulové hranice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Měřil jsem na starých mapách i na mapách Googlu, ale Praha se za posledních 30 let k Berlínu nepřiblážila ani o milimetr.
Dobrý den. Praha možná po mapě ani vlivem posunu zemských desek tolik necestuje, ale trasa z Mostu do Hnúšťe (okres Rimavská Sobota) je podle map 700 km (http://www.mapy.cz/#x=20.032418&y=49.270553&z=5&t=r&rc=13.636174_50.503008_19.953530_48.575440&rl=Most%2C%20okres%20Most_Hn%C3%BA%C5%A1%C5%A5a%2C%20okres%20Rimavsk%C3%A1%20Sobota&rp=%7B%22criterion%22%3A%22fast%22%7D)
Jaroslav Šindler
Tak to máte, pane Šindlere, ještě dobré.
Já to tuhle jel přes Banja Luku a normálně 1594 km. To je prostě skandál. Viz
http://bit.ly/xzs0FD
Jasny, ano měl jsme to přes Bratiskavu, ale upřimně, není jedno, kolik je to kilometrů?
Jaroslav Šindler
Doufám jen, že se neúčastnil také někdo z MŠMT. Byl by to fantastický námět na úsporu.
Jeden učitel fyziky či biologie bude "internetově" vyučovat hned ve dvaceti školách. Sesynchronizovat rozvrhy už není problém. Takže teď už jen vypsat výběrové řízení na dodavatele infrastruktury.
Napadá mne ještě pár vizí, ale o nich jindy. Mám volnou hodinu, tak si musím odskočit do papírnictví koupit červenou náplň do propisky a barevné fixy na tabuli, protože šetříme a fasujeme jen modré.
(Za své, pochopitelně.)
Kolik že stojí ten mikroskop připojený k počítači?
P.S.: Obávám se, že aktivační prvek on-line vstupu vydrží žákům tak cca na dvě hodiny. Ve třetí hodině pak budou pospávat a posílat SMS bez ohledu na to, zda jim přednáší učitel vzdálený 7 m nebo 7000 km. Problém bude jinde.
P.P.S.: Záměrem mého komentáře nebylo tento zajímavý článek shodit.
Jen se obávám, že pro většinu škol půjde trochu o sci-fi.
Ale kéž bych se pletl.
do třídy virtuálně vstoupil Janek Wagner
A uvařili Vám, pane Wagnere, aspoň kafe?
Jo, a vyjelo z CDčkové mechaniky...
Okomentovat