David Hawiger: EU PES na základkách je v půlce

neděle 26. února 2012 ·

V posledních dnech se snažím do podoby "DUMů" sumarizovat výukové materiály, které jsem v prvním pololetí využíval při výuce matematiky a "informatiky". Škola totiž bude v dohledné době posílat monitorovací zprávu, která by měla vyústit v zaslání zbývajících 40% finančních prostředků...

Raději zavčasu vezmeme ještě jednu naběračku z toho "evropského vzdělanostně konkurenčního guláše", který se na MŠMT vaří. Možná nám ho bruselští kuchaři ještě za tepla vezmou ;-).

Co jsme si v šablonách navařili, to si také snězme

Nedalo mi to a po velmi dlouhé době jsem se podíval na data z MŠMT ohledně čerpání prostředků ze šablon. K 26.1.2012 jsou známy tyto údaje:
  • první zálohy (ve výši 60%) byly zaslány 3 380 projektům v celkové výši 2 237 mil. Kč;
  • druhé zálohy (ve zbývající výši, tj. 40%) byly zaslány 240 projektům v celkové výši 111 mil. Kč;
  • do projektu ještě nevstoupilo 243 základních škol, což je přibližně 6,2% z celkového počtu;
  • bylo využito celkem 73 570 šablon, jejichž hodnota 4 022 mil. Kč.
Z daných čísel lze usuzovat, že projekt běží a DUMky se úspěšně vaří.

Za co jsme utráceli?

Ministerstvo uvolnilo již bezmála 2,5 mld. Kč. Bohužel nejsou nikde k dispozici data, za co. Takže můžu jen spekulovat dle rozložení "šablon". Z jejich celkového počtu ukrojí "ICT šablony" přibližně 44,5%, což ale ve finančním objemu činí přibližně 60% celkových zdrojů. Navíc berme v potaz, že nezřídka se i z jiných šablon nakupovaly "digitální technologie", takže daná procenta budou pravděpodobně ještě vyšší. Jako školského informatika by mě to mohlo těšit, ale již dříve jsem napsal, že to tak jednoznačně nevidím.

Mnohem větší obavy však mám ze struktury uvolněných finančních prostředků. Dle mého názoru proběhl mohutný nákup digitálních technologií, který užral výrazné procento poskytnutých peněz. V této věci mě nedávno zaujal výrok pana Feřteka ze společnosti EDUin. Ten poukazoval na to, že z "evropských peněz" řešíme záležitosti, jež by měly být kryty z rozpočtu státu či zřizovatelů. Jsem přesvědčen, že tímto měl na mysli i projekt EU PES.

Co jsme si prozatím uvařili?

Máme-li být už půlce projektu, pak jeho průběžné výstupy musí být již měřitelné, vyhodnotitelné a obhajitelné. Zkusil jsem je tedy vyhledat (klíčová slova DUMy, peníze, školám). Po zobrazení výsledku jsem po nějaký čas zkoušel nalézt výstup s konkrétními parametry. Rozhodně to nebylo jednoduché a nebudu se divit těm, kteří se o to ani nepokusí.

Navíc jsem ve výsledcích nenarazil na žádné smysluplné a využitelné úložiště DUMů, poskytující data od vícero škol. Možná mi oponenti "centrálních řešení" budou namítat, že něco takového je již zbytečné, nicméně nemalá skupina učitelů by to uvítala. Věčná škoda, že se tak promrhala příležitost zajištění udržitelnosti portálu RVP.cz - určitě by nemálo škol bylo ochotno zaplatit roční paušální poplatek za kvalifikovanou správu DUMů, včetně sofistikovaného vyhledávání. Tvrdím tedy, že by bylo na místě, aby byl ze strany MŠMT podpořen nějaký rozcestník DUMů a to včetně alespoň minimálního posuzování kvality. 

Kde tedy jsme?

Dovolím si tuto otázku poněkud rozšířit v souladu se základními parametry každého projektu - co chceme projektem změnit a za jakou cenu?

Za současného stavu mám problém uchopit, co se tímto projektem mění, natož abych mohl uvažovat o její udržitelnosti. Přitom právě udržitelnost dosažené změny je jedním z klíčových ukazatelů úspěšného projektu. Dozajista by mohl zaznít argument, že se zlepšila technická vybavenost škol. Musím však připomenout projekt INDOŠ a pak v blahé paměti i zprávu České školní inspekce. Jak tato zpráva prokázala, INDOŠ nezajistil ani technologickou udržitelnost (počítače byly brzy zastaralé) a ani fakticky neposunul "pedagogicko-odborné ICT know-how" ve školství. Tvrdím tedy, že z pohledu změny jsme stále na začátku.

Dalším z ukazatelů úspěšného projektu je doložitelná rovnováha mezi vynakládanými prostředky a ukazateli deklarovaných výstupů. Zde mám pocit, že v myšlení lidí převládá to, že "školy již získaly  školy to, co chtěly a nastává nepříjemná povinnost udělat to, co se musí". Tudíž došlo k záměně zdrojů a cílů, jak jsem kdysi napsal. Tvrdím tedy, že začínajícím uvolňováním zbývajících 40% prostředků vbíháme do cílové rovinky celého projektu.

Suma sumárum - z pohledu poptávaných výstupů to vypadá, že jsme na začátku, ale z pohledu uvolněných prostředků se blížíme ke konci. To prozatím není dobrá vizitka :-(.

Jak z toho ven?

Mám stále větší obavy z toho, že projekty EU PES a INDOŠ nebudou mít srovnatelné důsledky, jak jsem si myslel, ale že EU PES bude mít horší dopady - minimálně pro ICT ve školství.

Nemá-li se tak stát, pak by mělo MŠMT opustit vize typu OKNO a SPORT. Místo toho by mělo hledat nástroje, jak narovnat pokřivené realizace stávajících projektů a podpořit aktivity, které by měly pozitivní synergický efekt.

U EU PES jsme sice v půlce - doufám však, že nevbíháme do té druhé vyčerpáni a s přáním, abychom to už měli za sebou.


Převzato z autorova blogu Davidův sloupek

17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
26. února 2012 v 16:48  

Dle mého názoru proběhl mohutný nákup digitálních technologií, který užral výrazné procento poskytnutých peněz.

V této věci máš samozřejmě pravdu.Vezmi si to však z pozice, že to s pravděpodobností 99% budou poslední "velké peníze", které regionální školství uvidí nejméně v příštích 5 letech. V tomto světle je nákup digitálních technologií velkým přínosem. Z provozních peněz to za chvíli u velké části škol ani nebude možné. Pokud Dobeš prosadí dotaci na třídu, tak velká část ředitelů zjistí, že bude mít o hodně méně financí. Tento ministr je dle mého neodvolatelný, tak samozřejmě tuto myšlenku prosadí za každou cenu.
Další zajímavostí je samozřejmě udržitelnost projektu EU peníze školám. To v případě zániku některých škol v důsledku změny financování může nastat a může to být problém. Sdílení DUM širokou pedagogickou veřejností je dle mého díky současnému stavu www.rvp.cz nepříjemný. Ono opravdu zkoumat www stránky stovek škol a vyhledávat jejich učební materiály pro výuku není z časového hlediska moc reálné. Chybí vskutku nějaké kvalitní úložiště. 40 % zálohy již máme z listopadu 2011 a tehdy to bylo bez problémů. 1. března odesílám 3. monitorovací zprávu. 2 šablony ze 3, které jsme použili máme uzavřené. Zbývá dokončit zhruba 15 % tvorby DUM, což by se mohlo podařit do června 2012. Přístup kolegů k tvorbě inovovaných materiálů je různý. Většina však v tomto režimu pracovala i dříve a není to do budoucna problém.

Ivo

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 10:35  

Peníze EU PES jsou podle mého vyhozené peníze, které žádným způsobem nepřispějí k výraznému zkvalitnění výuky. Tento program neřeší ani problémy především přírodovědných předmětů, které se potýkají ze zastaralými pomůckami a jejich nedostatkem. Nechápu, proč se například na národní úrovni nezajistí se moderní vybavení pro daný předmět. Mohu mluvit konkrétně za fyziku. Nakoupila by se sada Vernier(nebo Pasco), zajistilo by se školení pro učitele s důrazem na didaktiku a užití této moderní techniky ve výuce. Není třeba kvůli tomu plácat nějaké pracovní listy, protože je to stejně opisování již opsaného a objevování "Ameriky". Na podporu frontální experimentální výuky je fantastický systém od firmy NTL. Pokud byste objednali 10 sad pro skupinovou práci pro celou oblast fyziky, potřebujete něco přes 500 000 Kč.Opět se to dalo podpořit vzděláním učitelů, jak tyto pomůcky efektivně uplatnit ve výuce. Tím by se podle mě zvýšila kvalita výuka a tím i konkurenceschopnost našich žáků.
Místo toho utrácíme peníze za notbooky a tabule. Ty budou za 3 roky zastaralé a v řadě i nefunkční. Sepisujeme bláboly, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Spousta peněz jde na propagaci a kvalita výuky v lepším případě stagnuje, nebo spíš klesá.

Janek Wagner řekl(a)...
27. února 2012 v 11:49  

Vernier a Pasco si školy v EU PES nakupují poměrně často, bohužel tlak dodavatelů IWB je silnější. Fetišizaci "interaktivity" se nedaří zastavit, ale nákup laboratorních sad pro skupinovou práci by neměl být problém.

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 13:31  

27. února 2012 10:35
A nyní si vezměte F + Ch + Př + M + ...., zamotejte do toho ještě první stupeň a po finanční stránce se nebudete stačit divit. Kde brát a přitom nekrást ? Dozajista Vám rozpočet z EU peníze školám nebude stačit.Je to škoda, protože přírodovědné předměty mám rád.

Ivo

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 13:36  

27. února 2012 10:35

Jinak pražské základní školy tyto problémy řešit nemusely, protože neplnily šablony. Fakticky si za stejné peníze jako my mohly koupit věci, které potřebovaly. Ivo

Janek Wagner řekl(a)...
27. února 2012 v 13:40  

Anonymní 10.35: Kdy si mohly pražské školy něco koupit za stejné peníze?!

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 13:50  

27. února 2012 13:40

V době kdy začínal projekt EU-OP VK ( šablony ). Praha totiž dosahovala nadprůměru v EU a dodace dostat nemohla. Právě proto dostaly pražské školy peníze, aby Praha " nebyla škodná".

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 13:56  

Poslední příspěvek je pane janku pravdivý, s pražskými školami to tak opravdu bylo.

Jinak však těm, kteří tady argumentují tím, že to jsou vyhozené peníze, musím oponovat!!
Každá škola měla dostatek volnosti, aby s penězi naložila způsobem, který jí vyhovuje. Pokud vyhodily peníze oknem, je to jen a jen jejich problém. A pokud na takové škole učíte, ptám se, co jste udělali pro to, aby na vaší škole peníze oknem nebyly vyhozeny?

Janek Wagner řekl(a)...
27. února 2012 v 14:03  

Pražské školy dostaly v prosinci 2009 přesně 1840 Kč na žáka ( http://www.ceskaskola.cz/2009/11/vyhlaseni-rozvojoveho-programu.html ), mimopražské dostaly 300 000 paušál na školu a 4300 na žáka, tedy škola s 300 žáky v Praze necelých 550 a škola mimo Prahu přes 1,5 milionu... Omezení na neinvestiční prostředky bylo identické.

Mimopražské školy sice musí zaplatit i kantory atd. za tvorbu DUM, ale objem byl u pražských škol výrazně menší.

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. února 2012 v 14:06  

proč se například na národní úrovni nezajistí se moderní vybavení pro daný předmět

Ajajajajaj. Nepamatujete Indoš? To by to všechno bylo třikrát dražší a jen v pronájmu.
Možná by stačilo:
- tady máte peníze, za které byste měli bez problémů pořídit to a to, tam a tam,
- seženete-li to jinde laciněji, kupte si ještě něco nebo zaplaťte učitelům práci,
- nevíte-li si s tím rady, máme na ministerstu pár borců, kteří k tomu udělali metodiku,
- lidi si proškolíte tam a tam, tady na to máte peníze, nebo si to udělejte, jak chcete,
- zbudou-li vám ještě nějaké peníze, popřeměrujte si je třeba do kabinetů, abyste neměli trýznivý pocit, že jste mimo hlavní proud vývoje společnosti.

Ale nejspíš jsem jen prostý naiva, učitel z máloměsta, už lehce málomyslný.

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 14:13  

Peníze za tvorbu DUM jsou vyhozené peníze oknem. Je to práce pro práci. Místo toho se mohlo koupit více pomůcek. Pokud máte kvalitní učebnice( a takové rozhodně existují), není třeba to nahrazovat mnohdy pochybně kvalitními DUMy. Jako kdyby každý učitel musel být kvalitní didaktik a metodik. To totiž není pravda a kvalita DUMů to jen potvrzuje.

Anonymní řekl(a)...
27. února 2012 v 18:49  

27. února 2012 14:13

To si nemyslím, nebyly to vyhozené peníze. Taky si nemyslím, že by jste učitelům záviděl těch pár stovek za vytvoření digitálních učebních materiálů. Možná to bude případ od případu a škola od školy. Zatím jsem na naší škole viděl sady perfektně vytvořených ( neopsaných ) DUM. Ostatně kontrolu provádí MŠMT, finanční úřad, inspekce. Naopak si myslím, že každý učitel by měl být alespoň průměrný didaktik a metodik.

kaminek řekl(a)...
27. února 2012 v 19:57  

Proboha, jakou kontrolu vytvořených může provádět ministerstvo???? Vždyť jen minimální procento zaměstnaných úředníků má nějaké pedagogické vzdělání! Jak může třeba češtinář hodnotit kvalitu DUM pro chemii?

Další připomínka - sdílení DUM pedagogickou veřejností - osobně jsem pro řešení, aby vytvořené DUMy nebyly volně ke stažení na školních webech. Vždyť by si je třeba mohli na příslušné škole stáhnout i žáci (např. zadání prověrek, ...). Za naši školu budu rozhodně požadovat prokázání žadatele o přístup k DUM, že se jedná o pedagoga.

Velmi vtipné mi také připadají leckteré požadované součásti monitorovacích zpráv (výkazy s účastí žáků jsou úchylnou úřednickou buzerací, požadované formáty předkládaných DUM jsou prakticky mimo textové dokumenty nepoužitelné - przentace a interaktivní soubory v pdf ... to mohla vymyslet jen opravdu otevřená hlava ...) A třešnička na vrcholu dortu - dodatečně požadované anotace ... každý soudný učitel (ať již s VŠ nebo SŠ vzděláním), který neví, jak má DUM pro svou hodinu použít nepatří do školy ...

A co se týká čerpání peněz? A za co jiného než za techniku, pomůcky a knihy byste to chtěli utratit? Když dáte vyučujícím za jejich "lidovou tvořivost" více peněz, než je zvykem (cca. 100,- Kč za DUM, hned je tu podezření ze zneužití peněz a nepřiměřené odměny ....) Nakonec spousta vyučujícíhc vytvoří smysluplnější učební materiály než "renomovaní" tvůrci učebnic (už jste viděli v prvouce pro 3. ročník stavbu květu - pestík, tyčinky, blizna, v písance pro 2. ročník spoustu reálií ze světa, když děti neznají vlastní domov)

Závěr? Kdyby se z projektu vypustilo spoustu úřednické buzerace v monitorovacích zprávách, tak to vůbec není špatné. Navíc asi další peníze do školství opravdu pěkných pár let nepřijde ...

Janek Wagner řekl(a)...
27. února 2012 v 20:05  

1. MŠMT může provádět kontrolu dle příručky projektu.

2. "Za naši školu budu rozhodně požadovat prokázání žadatele o přístup k DUM, že se jedná o pedagoga." - to zkusíte jen jednou, pak budete dotaci vracet.

3. PDF je universální formát a má sloužit výhradně jako visuální podklad pro případnou kontrolu v místě.

4. Výše odměny učitelům není nijak omezena a je plně v kompetenci ředitele.

5. Buzerace úředníků je skutečně neuvěřitelná, ale pokud si ředitelé nechají doslova s(píp) na hlavu...

kaminek řekl(a)...
27. února 2012 v 20:41  

V podmínkách Příručky je, že DUMy jsou přístupné učitelské veřejnosti, nikoliv libovolné veřejnosti. Kdo si jako učitel požadá, dostane bezproblémový přístup k celé naší databázi DUMů, nevidím v tom problém.

PDF je sice univerzální formát pro vizuální kontrolu, proč ale pak nestačí pdf vizualizac webových DUMů? Opět tak trochu buzerace ...

Už jste slyšel o tom, že se z projektů hradí nepřiměřeně vysoké odměny??? Na velké ryby si nikdo netroufne, tak se půjde po malých rybičkách ...

David Hawiger řekl(a)...
28. února 2012 v 14:49  

Dobrý den, děkuji za diskusi.
Dle mého názoru bychom se měli zamyslet, co je příčinou daného stavu a co jeho důsledkem. Mohutný nákup ICT + nepřehledné a špatně měřitelné výstupy (kvantitativní i kvalitativní) je dle mého soudu důsledkem.

Bohužel však jedno i druhé bude v budoucnosti příčinou zvyšujících se nároků na udržitelnost pořízené drahé a neperspektivní techniky + chybějících kvalitních nápadů, které lze přenést z jedné školy na druhou.
ICT totiž rychle stárne a to samé lze říci i o průměrných myšlenkách.

Takže dle mého soudu má být podporována přiměřená individuální technologická vybavenost (notebooky, tablety, chytré telefony) a s ní spojený rozvoj sdílení (nejlépe s využitím cloudu).
Bohužel aktuálně nevím o žádném projektu, který by se zaobíral synergickým zhodnocením obojího. EU PES to rozhodně není.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2012 v 2:31  

DUMy minimálně pro Smart jsou a budou tady www.veskole.cz, jak to bude RVP.cz težko říci?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.